In this study, interpersonal relations methods and psychological inclination of university students have been analyzed. The universe of the study contains students having education at the Faculty of Education at Gaziantep University. The sampling of the study consist of 572 students studying at Gaziantep University in the education year of 2012-2013 from departments of class teaching, primary school mathematics taeching, Turkish taeching, guidance and psychological counseling. Demografik information form, Eysenck Personal Inventory and interpersonal relations types measure have been used in order to collect data. For the analysis of the data, desciptive statistics, t-test and anova have been used.
As a result of the study, it has seen the “extraversion” point average are significantly high with the students perceiving their parents as democratic and from higher income level and poisonous relations style points are higher with males, students whose parents are ignorant, students ot senior grade, students from higher income group and students whose mothers have looser approach. “nevrotizm” points avareges are significantly higher at Turkish teaching students, student whose mothers are over-disciplined, and “psychotism” points avareges are higher at third graders and seniors, students from higher level of income and students with parents of both university graduates.
Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin psikolojik eğilimleri ve kişilerarası ilişki tarzları incelenmiştir. Araştırmanın evreni Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık öğrenim görmekte olan 572 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla “Demografik Bilgi Formu”, “Eysenck Kişilik Envanteri” ve “Kişilerarası İlişki Tarzları Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda; “dışadönüklük” puan ortalamalarının kızlarda, annesini ve babasını demokratik algılayanlarda ve gelir düzeyini yüksek gelir düzeyinde algılayanlarda; “zehirleyici ilişki tarzı” puanlarının erkeklerde, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümü öğrencilerinde, babası okur-yazar olmayanlarda, 4.sınıf öğrencilerinde, gelir düzeyini yüksek gelir düzeyinde algılayanlarda ve annesini gevşek tutumlu olarak algılayan öğrencilerde; “nevrotizm” puan ortalamalarının Türkçe öğretmenliği öğrencilerinde ve annesini aşırı disiplinli algılayanlarda; “psikotizm” puan ortalamalarının 3. ve 4. sınıf öğrencilerinde, yüksek gelir düzeyinde algılayanlarda ve hem annesi hem babası üniversite mezunu olanlarda anlamlı derecede yüksek olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 9 Issue: 1 |
Address: Uşak University Graduate Education Institute
Telephone: 0276 221 21 60 Fax: 0276 221 21 61
E-mail: sosyaldergi@usak.edu.tr