SAĞLIK SEKTÖRÜNDE PERSONEL GÜÇLENDİRMENİN İŞGÖREN PERFORMANSINA VE İÇ GİRİŞİMCİLİĞE ETKİSİ
Year 2016,
Volume: 1 Issue: 3, 13 - 25, 16.02.2016
Aykut Ekiyor
Selçuk Karagul
Abstract
Çağımızda örgütlerin değişen koşullara anında tepki verip rekabet güçlerini koruyabilmek için geleneksel yönetim tekniklerini terk edip modern yönetim tekniklerini uygulamaları gerekmektedir. Örgütlerin stratejik hedeflerine ulaşabilmeleri ve başarılı olabilmelerinin ilk şartı, örgüt çalışanlarının işleriyle ve örgütle bütünleşmeleridir. Son yıllarda çalışan memnuniyeti ve bağlılığın sağlanması örgütlerin yaşadığı problemlerden biridir. İşi en iyi fiili olarak iş yapanın bileceği mantığından yola çıkarak kişinin en iyi bilgi ve kaynakla donatıldıktan sonra uygulamanın ve kararın kendisine bırakılması mantığına dayanan personel güçlendirme günümüz işletmelerine rekabet avantajı ve çalışan bağlılığını sağlayan yöntemlerden biridir. Bu kapsamda çalışmanın amacı sağlık sektöründe personel güçlendirmenin işgören performansına ve iç girişimciliğe etkisini tespit etmektir. Çalışma Konya’da bir özel hastane de çalışan 190 sağlık ve idari personeli kapsamaktadır. Çalışmanın verileri SPSS 20.0 paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde spearman korelasyon analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarında sağlık sektöründe personel güçlendirmenin işgören performansına ve iç girişimciliğe pozitif etkisi olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Personel Güçlendirme, İşgören Performansı, İç Girişimcilik, Sağlık, Rekabet.
References
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Antoncic B., Hisrich R.D. (2001). Intrapreneurship: construct refinement and cross-cultural validation. Journal of Business Venturing, Vol.16, No.5, pp.495-527.
- Appelbaum, S.H., Hebert, D., Leroux, S. (1999). Empowerment: Power, culture and leadership - a strategy or fad for the Millennium?. Journal of Workplace Learning: Employee Counselling Today, Vol.11, No.7, pp.235-239.
- Bostancı, H., Ekiyor, A. (2015). Çalışanların işe adanmasının örgüt içi girişimciliğe etkisinin incelenmesi: Sağlık sektöründe bir uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 1(1), 1-13.
- Burgelman R.A. (1983). A process model of internal corporate venturing in the diversified major firm. Administrative Science Quartely, Vol.28, No.2, pp.223-244.
- Burgelman R.A. (1985). Managing the new venture division, research findings and implications for strategic management. Strategic Management Journal, Vol.6, No.1, pp.39-54.
- Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., Köklü, N. (2012). Sosyal Bilimler İçin İstatistik, 10. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
- Conger, J.A., Kanungo, R.N. (1998). The Empowerment process: integrating theory and practice. Academy of Management Review, Vol.13, No.3, pp.471-482.
- Coşkun, R. (2002). Gücün ve Sorumluluğun Organizasyona Yayılması: Çalışanı Güçlendirme, Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları, Ed: İsmail Dalay ve diğerleri., İstanbul: Beta Yayınevi.
- Cunningham, I., Hyman, J., Baldrig, C. (1996). Empowerment: The power to do what?. Industrial Relations Journal, Vol.27,no.2, pp. 143-154.
- Daff, R.L. (2001). Organization, Theory and Design, Seventh Edition, South Western: Thompson Learning.
- Doğan, S. (2006). Personel Güçlendirme, 2. Baskı, İstanbul: Kare Yayınları.
- Ekiyor, A., Arslantaş, s. (2015). Sağlık sektöründe işgören motivasyonunun inovasyon performansına etkileri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), ss.113- 136.
- Erstad, M. (1997). Empowerment and organizational change. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.9, No.7, pp. 325-333.
- Fulford, M.D., Enz, C.A. (1995). The impact of empowerment on service employees. Journal of Managerial Issues, Vol.7, No.2, pp.161-175.
- Gist, M.E., Mitchell, T.R. (1992). Self efficacy: a theoretical analysis of its determinants and mallebility. Academy of Management Review, Vol.17, pp.183-211.
- Hales, C., Klidas, A. (1998). Empowerment in five-stars hotels: Choice, voice or rhetoric?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.10, No.3, pp. 88-95.
- Harvey, D., Bowin, B.R. (1996). Human Resource Management -An Experiential Approach, New Jersey: Prentice Hall Inc.
- Hu, S.L.Y., Leung, L. (2003). Effects of expectancy-value, attitudes, and use of the internet on psychological empowerment experienced by Chinese women at the workplace. Telematics and Informatics, Vol.20, No.4, pp.365-382.
- Jenkıns, D. (1996). Managing Empowerment, United Kingdom: Century Business.
- Kirkman, B.L., Rosen, B. (1999). Beyond self-management: The antecedents and consequences of team empowerment. Academy of Management Journal, 42: 58-74
- Kuratko, D.F., Goldsby, M.G. (2004). Corporate entrepreneurs or rogue middle managers? A framework for ethical corporate entrepreneurship. Journal of Business Ethics, Vol.55, pp. 13- 30.
- Laschinger, H.K.S., Finegan, J.E., Shamian, J., Wilk, P. (2004). A longitudinal analysis of the impact of workplace empowerment on work Satisfaction. Journal of Organizational Behavior, Vol.25, No.4, pp.527-545.
- Levinson, W.A. (2004). Empower your employees. Industrial Engineer, December,Vol.36, No.12, p.28.
- Liden, R.C., Wayne, S.J., Stilwell, D. (1993). A longitudinal study on the early development of leader–member exchanges. Journal of Applied Psychology, Vol.78, pp.662–674.
- O’Brien, J.L. (2010). Structural Empowerment, Psychological Empowerment and Burnout in Registered Staff Nurses Working in Outpatient Dialysis Centers, Degree of Doctor of Philosophy, New Jersey: The State University of New Jersey.
- Özgen, H., Türk, M. (1997). Hizmet sektöründe rekabette başarının anahtarı: Personel güçlendirme (empowerment). Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 30, Sayı: 4, ss. 75-86.
- Pinchot, G. III (1985). Intrapreneuring, New York: Harper and Row.
- Randolph, W.A. (2000). Re-thinking empowerment: Why is it so hard to achieve?”. Organizational Dynamics, Vol.29, No.2, pp. 94-107.
- Siegall. M. and Gardner, S. (2000). Contextual factors of psychological empowerment. Personnel Review, Vol.29, No.6, pp.703-722.
- Sigler, T.H., Pearson, C.M. (2000). Creating an empowering culture: Examining the relationship between organizational culture and perceptions of empowerment. Journal of Quality Management, Vol.5, pp.27-52.
- Spreitzer, G.M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, Vol.38, No.5, pp.1442-1465. Spreitzer, G.M., Kizilos, M.A., Nason, S.W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction, and strain. Journal of Management, Vol.23, No.5, pp.679-704.
- Tezbaşaran, A.A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Klavuzu. Mersin: 3.Sürüm E-Kitap.
- Thomas, K.W., Velthouse, B.A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, Vol.15, No.4, pp. 666- 681.
- Thomas, K.W., Tymon, W.G.Jr. (1994). Does empowerment always work: Understanding the role of intrinsic motivation and personal interpretation. Journal of Management Systems, Vol,6, No.2, pp.1-13.
- Tokat, A.O. (2007). Öz Yeterlilik Algısının Performans ve Girişimciliğe Etkisi: Uygulamalı Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü.
- Wiklund J., Shepherd D. (2005). Entrepreneurial orientation and small business performance: A configurational approach. Journal of Business Venturing, Vol.20, No.19, pp.71-91.
- Zahra S.A. (1991). Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study. Journal of Business Venturing, Vol.6, No.4, pp.259-285.
- Zahra S.A., Garvis D.M. (2000). International corporate entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environment hostility. Journal of Business Venturing, Vol.15, No.5-6, pp.469-492.
Year 2016,
Volume: 1 Issue: 3, 13 - 25, 16.02.2016
Aykut Ekiyor
Selçuk Karagul
References
- Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2004). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı, Sakarya: Sakarya Kitabevi.
- Antoncic B., Hisrich R.D. (2001). Intrapreneurship: construct refinement and cross-cultural validation. Journal of Business Venturing, Vol.16, No.5, pp.495-527.
- Appelbaum, S.H., Hebert, D., Leroux, S. (1999). Empowerment: Power, culture and leadership - a strategy or fad for the Millennium?. Journal of Workplace Learning: Employee Counselling Today, Vol.11, No.7, pp.235-239.
- Bostancı, H., Ekiyor, A. (2015). Çalışanların işe adanmasının örgüt içi girişimciliğe etkisinin incelenmesi: Sağlık sektöründe bir uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 1(1), 1-13.
- Burgelman R.A. (1983). A process model of internal corporate venturing in the diversified major firm. Administrative Science Quartely, Vol.28, No.2, pp.223-244.
- Burgelman R.A. (1985). Managing the new venture division, research findings and implications for strategic management. Strategic Management Journal, Vol.6, No.1, pp.39-54.
- Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., Köklü, N. (2012). Sosyal Bilimler İçin İstatistik, 10. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
- Conger, J.A., Kanungo, R.N. (1998). The Empowerment process: integrating theory and practice. Academy of Management Review, Vol.13, No.3, pp.471-482.
- Coşkun, R. (2002). Gücün ve Sorumluluğun Organizasyona Yayılması: Çalışanı Güçlendirme, Stratejik Boyutuyla Modern Yönetim Yaklaşımları, Ed: İsmail Dalay ve diğerleri., İstanbul: Beta Yayınevi.
- Cunningham, I., Hyman, J., Baldrig, C. (1996). Empowerment: The power to do what?. Industrial Relations Journal, Vol.27,no.2, pp. 143-154.
- Daff, R.L. (2001). Organization, Theory and Design, Seventh Edition, South Western: Thompson Learning.
- Doğan, S. (2006). Personel Güçlendirme, 2. Baskı, İstanbul: Kare Yayınları.
- Ekiyor, A., Arslantaş, s. (2015). Sağlık sektöründe işgören motivasyonunun inovasyon performansına etkileri. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), ss.113- 136.
- Erstad, M. (1997). Empowerment and organizational change. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.9, No.7, pp. 325-333.
- Fulford, M.D., Enz, C.A. (1995). The impact of empowerment on service employees. Journal of Managerial Issues, Vol.7, No.2, pp.161-175.
- Gist, M.E., Mitchell, T.R. (1992). Self efficacy: a theoretical analysis of its determinants and mallebility. Academy of Management Review, Vol.17, pp.183-211.
- Hales, C., Klidas, A. (1998). Empowerment in five-stars hotels: Choice, voice or rhetoric?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.10, No.3, pp. 88-95.
- Harvey, D., Bowin, B.R. (1996). Human Resource Management -An Experiential Approach, New Jersey: Prentice Hall Inc.
- Hu, S.L.Y., Leung, L. (2003). Effects of expectancy-value, attitudes, and use of the internet on psychological empowerment experienced by Chinese women at the workplace. Telematics and Informatics, Vol.20, No.4, pp.365-382.
- Jenkıns, D. (1996). Managing Empowerment, United Kingdom: Century Business.
- Kirkman, B.L., Rosen, B. (1999). Beyond self-management: The antecedents and consequences of team empowerment. Academy of Management Journal, 42: 58-74
- Kuratko, D.F., Goldsby, M.G. (2004). Corporate entrepreneurs or rogue middle managers? A framework for ethical corporate entrepreneurship. Journal of Business Ethics, Vol.55, pp. 13- 30.
- Laschinger, H.K.S., Finegan, J.E., Shamian, J., Wilk, P. (2004). A longitudinal analysis of the impact of workplace empowerment on work Satisfaction. Journal of Organizational Behavior, Vol.25, No.4, pp.527-545.
- Levinson, W.A. (2004). Empower your employees. Industrial Engineer, December,Vol.36, No.12, p.28.
- Liden, R.C., Wayne, S.J., Stilwell, D. (1993). A longitudinal study on the early development of leader–member exchanges. Journal of Applied Psychology, Vol.78, pp.662–674.
- O’Brien, J.L. (2010). Structural Empowerment, Psychological Empowerment and Burnout in Registered Staff Nurses Working in Outpatient Dialysis Centers, Degree of Doctor of Philosophy, New Jersey: The State University of New Jersey.
- Özgen, H., Türk, M. (1997). Hizmet sektöründe rekabette başarının anahtarı: Personel güçlendirme (empowerment). Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 30, Sayı: 4, ss. 75-86.
- Pinchot, G. III (1985). Intrapreneuring, New York: Harper and Row.
- Randolph, W.A. (2000). Re-thinking empowerment: Why is it so hard to achieve?”. Organizational Dynamics, Vol.29, No.2, pp. 94-107.
- Siegall. M. and Gardner, S. (2000). Contextual factors of psychological empowerment. Personnel Review, Vol.29, No.6, pp.703-722.
- Sigler, T.H., Pearson, C.M. (2000). Creating an empowering culture: Examining the relationship between organizational culture and perceptions of empowerment. Journal of Quality Management, Vol.5, pp.27-52.
- Spreitzer, G.M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, Vol.38, No.5, pp.1442-1465. Spreitzer, G.M., Kizilos, M.A., Nason, S.W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction, and strain. Journal of Management, Vol.23, No.5, pp.679-704.
- Tezbaşaran, A.A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Klavuzu. Mersin: 3.Sürüm E-Kitap.
- Thomas, K.W., Velthouse, B.A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, Vol.15, No.4, pp. 666- 681.
- Thomas, K.W., Tymon, W.G.Jr. (1994). Does empowerment always work: Understanding the role of intrinsic motivation and personal interpretation. Journal of Management Systems, Vol,6, No.2, pp.1-13.
- Tokat, A.O. (2007). Öz Yeterlilik Algısının Performans ve Girişimciliğe Etkisi: Uygulamalı Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü.
- Wiklund J., Shepherd D. (2005). Entrepreneurial orientation and small business performance: A configurational approach. Journal of Business Venturing, Vol.20, No.19, pp.71-91.
- Zahra S.A. (1991). Predictors and financial outcomes of corporate entrepreneurship: An exploratory study. Journal of Business Venturing, Vol.6, No.4, pp.259-285.
- Zahra S.A., Garvis D.M. (2000). International corporate entrepreneurship and firm performance: The moderating effect of international environment hostility. Journal of Business Venturing, Vol.15, No.5-6, pp.469-492.