In this study, in order to create a culture of global citizenship, to show that the information acquired at school is relevant in social life, and to raise awareness, the use of newspaper and general network news containing current events and topics in social studies textbooks of 2019 was examined. In the research, one of the qualitative research methods, the document analysis method was used. In the research, fourth, fifth, sixth and seventh grade social studies textbooks used in the 2021-2022 academic year were used as data sources. In the study, newspaper and general network news in the textbooks were determined and analyzed according to learning areas, units, classes and years and presented in tables. The findings show that newspaper and general network news are mostly dated 2018, the most used news source is general network news and the least used news source is newspaper news, the most news source is in the "Global Connections" learning area, and the It has been determined that it belongs to the least "Culture and Heritage" learning area. In addition, it was observed that newspaper news was not included in the 6th grade textbook, only the general network news source was included. Based on all these data, some suggestions were made.
Bu çalışmada küresel vatandaşlık kültürü oluşturmak, okulda edinilen bilgilerin toplumsal yaşamda karşılık bulduğunu göstermek ve farkındalık oluşturmak amacıyla güncel olay ve konuları içeren gazete ve genel ağ haberlerinin 2019 tarihli sosyal bilgiler ders kitaplarındaki kullanım durumu incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden, doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada 2021-2022 eğitim-öğretim yılında kullanılmış dördüncü, beşinci, altıncı ve yedinci sınıf sosyal bilgiler ders kitapları veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Çalışmada ders kitaplarında yer alan gazete ve genel ağ haberleri belirlenerek öğrenme alanlarına, ünitelere, sınıflara ve yıllara göre analiz edilerek tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmanın sonucunda, gazete ve genel ağ haberlerini en fazla 2018 tarihli olduğu, en çok kullanılan haber kaynağının genel ağ haberi en az kullanılan haber kaynağının ise gazete haberleri olduğu, en fazla haber kaynağının “Küresel Bağlantılar” öğrenme alanına, en az haber kaynağının ise “Kültür ve Miras” öğrenme alanına ait olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca 6. Sınıf ders kitabında gazete haberlerine hiç yer verilmediği, sadece genel ağ haber kaynağına yer verildiği görülmüştür. Tüm bu verilerden hareketle bazı öneriler yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2022 |
Submission Date | July 7, 2022 |
Acceptance Date | August 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 7 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU