Research Article
BibTex RIS Cite

The relationship between digital game addiction levels and time management skills of primary school 4th grade students

Year 2023, Volume: 5 Issue: 9, 557 - 586, 01.10.2023

Abstract

The aim of this research is to determine the relationship between the digital game addiction levels of primary school 4th grade students and their time management skills. It is examined whether students' digital game addiction scores and time management skill scores differ according to gender, duration of playing digital games, whether or not they have their own tablet, smart phone and computer, whether there is an internet connection at home and the type of game they prefer. In the research, survey and correlational model, which are quantitative research methods, were used. The study group of the research consists of 4th grade primary school students studying in Gaziosmanpaşa, Küçükçekmece, Üsküdar, Ümraniye, Ataşehir, Beykoz, Sultanbeyli districts in Istanbul in the 2022-2023 academic year. A total of 408 students from 11 public schools and 1 private school participated in the research. Some of the research data were collected online and some face-to-face. Personal information form, Video Games Addiction Scale for Children, Time Management Scale at Primary School Level were used in the research. Data analysis was done with SPSS 22.0 program. T-test and ANOVA were used for independent samples. In the findings, it was determined that there were significant differences in digital game addictions and time management skills of the students participating in the research according to the determined variables. As a result of the research, it was revealed that there was a significant negative relationship between the students' digital game addiction scores and their time management skill scores.

References

  • Alay, S. (2000). Relationship between time management and academic achievement of selected university students [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Alay, S., & Koçak, S. (2002). Zaman vönetimi anketi: Geçerlik ve güvenirlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9-13.
  • Altay, D., & Özerbaş, M. (2020). İlkokul öğrencilerinin problemli cep telefonu kullanımlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim, 13(1), 68-54.
  • Altuntaş, O., & Kayıhan, H. (2013). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, s. 47-53.
  • Altuntaş, O., Köse, B., Aran, O. T., Huri, M., Kitiş, A., Bütün Ayhan, A., & Akı, E. (2021). The relationship between time management and leisure time satisfaction in health sciences students. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, s. 331-343.
  • Andıç H. (2009) Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Ayas, T., & Horzum, M. B. (2013). Internet addiction and internet parental style of primary school students. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, s. 46-57.
  • Bağcı, H., & Albayrak Özer, E. (2021). Investigation of online game preferences with online game disorders of high school students. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 431-446.
  • Bonanno, P., & Kommers, P. A. (2005). Gender differences and styles in the use. Educational Psychology, 25(1), 13-41.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, A. (2022). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev.) Eğiten Kitap.
  • Çağlıyan, V., & Göral, R. (2009). Zaman yönetimi becerileri: meslek yüksek okulu öğrencileri üzerine bir değerlendirme. KMU İİBF Dergisi, 11(17), 174-188.
  • Çar, B., & Ahraz, A. (2022). A study on the relationship between secondary school students' digital game addiction awareness and participation motivation to physical activity. International Journal of Progressive Education, 18(4), 175-190.
  • Çiriş, V., Başkonuş, T., Kartal, T., & Taşdemir, A. (2022). A study on digital game addictions of adolescents in the covid-19 pandemic. Journal of Education in Science, Environment and Health, 8(2), 168-186.
  • Çuhadar, A., Demirel, M., Er, Y., & Serdar, E. (2019). Lise öğrencilerinde boş zaman yönetimi ve gelecek beklentisi ilişkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1499-1505.
  • Dağ, Y., Yakup Ömür, Y., & Emriye Hilal, Y. (2021). COVİD-19 sürecinde çocukların oyun bağımlılığı düzeylerinin uyku ve akademik başarılarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(4), 447-454.
  • Demirel, M., Er, Y., Kaya, A., & Çuhadar, A. (2022). Dijital bağımlılık ve boş zaman yönetiminin günlük hayata etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1292-1306.
  • Demirtaş Zorbaz, S., Ulaş, Ö., & Kızıldağ, S. (2015). Relation between video game addiction and interfamily relationships on primary school students. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(2), 489-497.
  • Demirtaş, H., & Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 35-47.
  • Derbyshire, K. L., Lust, K. A., Schreiber, L. R., Odlaug, B. L., Christenson, G. A., Golden, D. J., & Grant, J. A. (2013). Problematic internet use and associated risks in a college sample. Comprehensive Psychiatry, 54, 415-422.
  • Doğan Keskin, A., & Aral, N. (2021). Oyun bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Bağımlılık Dergisi, s. 327-339.
  • Dursun, A., & Eraslan-Çapan, B. (2018). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ve psikolojik ihtiyaçlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 128-140. DOI: 10.17679/inuefd.336272
  • Eldeleklioğlu, J. (2008). Investigation of adolescents’ time management skills in terms of anxiety, age, and gender variables. Elementary Education Online, s. 656-663.
  • Erboy, E., & Akar Vural, R. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığını etkileyen faktörler. Ege Eğitim Dergisi, 11(1), 39-58.
  • Fanny, P. O., & Usman, O. (2020). Influence of behavior, time management, motivation, and self-control on addiction to playing online games. Time Management, Motivation, and Self-Control on Addiction to Playing Online Games.
  • Gayef, A., Tapan, B., & Sur, H. (2017). Relationship between time management skills and academic achievement of the students in vocational school of health services. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(2), 247-257.
  • Güllü, M., Cengiz, A., Dündar, A., & Murathan, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılıklarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 89-100.
  • Günüç, S. (2015). Relationships and associations between video game and internet addictions: Is tolerance a symptom seen in all conditions? Computers in Human Behavior, 49, 517-525.
  • Güvendi, B., Tekkurşun Demir, G., & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi.
  • Griffiths, M. D., & Davies, M. N. O. (2005). Does video game addiction exist? In J. Goldstein and J. Raessens (Eds.), Handbook of computer game studies, 359-368. MIT Press.
  • Hamzah, A. R., Lucky, E. O. I., & Joarder, M. H. R. (2014). Time management, external motivation, and students’ academic performance: Evidence from a Malaysian Public University. Asian Social Science, 10(13), 55.
  • Hazar, E., & Hazar, Z. (2019). Üniversite öğrencileri için dijital oyun bağımlılığı ölçeği. Spor Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(2), 308-322.
  • Hazar, K., Özpolat, Z., & Hazar, Z. (2020). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 225-234.
  • Hişmanoğlu, M., & Uz, İ. (2021). Investigating Turkish EFL learners’ time management skills in relation to some learner variables. International Online Journal of Education and Teaching, 2266-2275.
  • İşcan, S. (2008). Pamukkale Üniversitesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin akademik başarıları üzerindeki etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Kaysi, F., Yavuz, M., & Aydemir, E. (2021). Investigation of university students’ smartphone usage levels and effects. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 5(3), 411-426.
  • Kesebir, G., & Sakız, G. (2021). İlkokul düzeyinde zaman yönetimi ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, s. 148-162.
  • Kibar, B., Fidan, Y., & Yaldıran, C. (2014). Öğrencilerin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki: Karabük Üniversitesi. Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2(2), 136-153.
  • Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a Game Addiction Scale for adolescents. Media Psychology, 12, 77-95.
  • Macan, T. H., Shahani, C., Dipboye, R. L., & Phillips, A. P. (1990). College students’ time management: Correlations with academic performance and stress. Journal of Educational Psychology, 82 (4), 760–768.
  • McInroy, L. B., & Mishna, F. (2017). Cyberbullying on online gaming platforms for children and youth. Child Adolesc Soc Work J. 34(6), 597-607.
  • Newzoo (2018). https://newzoo.com/resources/trend-reports/newzoo-global-games-market-report-2018-light-version
  • Orak, M., Üzüm, H., & Yılmaz, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin belirlenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 279-293.
  • Oral, A. H., & Arabacıoğlu, T. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 44-60.
  • Öztürk-Eyimaya, A., Uğur, S., Sezer, T. A., & Tezel, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığının uyku ve diğer bazı değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Turkish Sleep Medicine, 83-90.
  • Pasquier, D. (2001). Media at home: domestic interactions and regulation. Children and their changing media environment: A European comparative study, 161– 177.
  • Suargani, G., & Muslikah (2020). Peer conformity, time management and online game addiction to high schoolers. Advances in Social Science, Education, and Humanities Research. 574. 99-102.
  • Sugötüren, M., Mülazımoğlu Ballı, Ö., & Gökçe, H. (2011). Spor bilimleri ve teknolojisi yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 91-96.
  • Şahin, C., & Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.
  • Şata, M., Çelik, İ., Ertürk, Z., & Taş, U. E. (2016). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin (ATBÖ) Türk lise öğrencileri için uyarlama çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 156-169.
  • Talan, T., & Kalınkara, Y. (2020). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun oynama eğilimlerinin ve bilgisayar oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Malatya ili örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 9(1), 1-13.
  • Taylan, H., Kara, H., & Durğun, A. (2017). Ortaokul ve lise öğrencilerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve oyun tercihleri üzerine bir araştırma. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 78-87.
  • Toker, S., & Baturay, M. H. (2016). Antecedents and consequences of game addiction. Computers in Human Behavior, s. 668-679.
  • Toran, M., Ulusoy, Z., Aydın, B., Deveci, T., & Akbulut, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278
  • Trueman, M., & Hartley, J. (1996). A comparison between the time-management skills and academic performance of mature and traditional-entry university students. Higher Education, 32, 199-215.
  • Tsai, S.-M., Wang, Y.-Y., & Weng, C.-M. (2020). A study on digital games internet addiction, peer relationships and learning attitude of senior grade of children in elementary school of Chiayi County. Journal of Education and Learning, 9(3).
  • TÜİK (2021). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437
  • TÜİK (2022). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Yalçın Irmak, A., & Erdoğan, S. (2016). Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128-137.
  • Yenihan, B., & Öner, M. (2013). Zamanı yönetmek: Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 2(2), 56-68.
  • Yıldırım E. & Zeren Ş. G., (2021). Video game addiction in Turkey: does it correlate between basic psychological needs and perceived social support? Psycho-Educational Research Reviews, 10(2), 106-117.
  • Yılmaz Alarçin, E., & Şirin, H. (2021). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve zaman yönetimi ilişkisi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 95-124.
  • Yılmaz, E., Griffiths, M. D., & Kan, A. (2017). Development and validation of videogame addiction scale for children. Int J Ment Health Addiction, 869-882.

İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile zaman yönetimi becerileri arasındaki ilişki

Year 2023, Volume: 5 Issue: 9, 557 - 586, 01.10.2023

Abstract

Bu araştırmadaki amaç, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeyleri ile zaman yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı puanları ile zaman yönetimi beceri puanlarının cinsiyet, dijital oyun oynama süresi, kendine ait tablet, akıllı telefon ve bilgisayar olma/olmama durumu, evde internet bağlantısının olup olmaması ve tercih ettiği oyun türüne göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmektedir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama ve korelasyonel model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde Gaziosmanpaşa, Küçükçekmece, Üsküdar, Ümraniye, Ataşehir, Beykoz, Sultanbeyli ilçelerinde öğrenim gören ilkokul 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 11 devlet okulu ve 1 özel okuldan toplam 408 öğrenci katılmıştır. Araştırma verilerinin bir kısmı online bir kısmı yüz yüze toplanmıştır. Ailesinin onay verdiği öğrencilere kişisel bilgi formu, Çocuklar İçin Video Oyunları Bağımlılığı Ölçeği, İlkokul Düzeyinde Zaman Yönetimi Ölçeği dağıtılarak verilerek toplanmıştır. Araştırmaya online olarak katılan öğrencilere ise üç bölümden oluşan form online olarak gönderilmiştir. Formun ilk kısmında kişisel bilgiler olarak yer alan ve araştırmanın bağımsız değişkeni olarak kullanılacak olan demografik bilgiler (cinsiyet, oyun oynama süresi, kendine ait akıllı telefonun olup olmaması, kendine ait tabletinin olup olmaması, kendine ait bilgisayarının olup olmaması, evde internet bağlantısının olup olmaması, geleneksel oyunları veya internet oyunlarını tercih etme durumları) yer almaktadır. Verilerin analizi SPSS 22.0 programı ile yapılmıştır. Bağımsız örneklemler için t-testi ve ANAVO kullanılmıştır. Bulgularda araştırmaya katılan öğrencilerin belirlenen değişkenlere göre dijital oyun bağımlılıklarında ve zaman yönetimi becerilerinde anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı puanları ile zaman yönetimi beceri puanları arasında anlamlı düzeyde negatif ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • Alay, S. (2000). Relationship between time management and academic achievement of selected university students [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Alay, S., & Koçak, S. (2002). Zaman vönetimi anketi: Geçerlik ve güvenirlik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9-13.
  • Altay, D., & Özerbaş, M. (2020). İlkokul öğrencilerinin problemli cep telefonu kullanımlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim, 13(1), 68-54.
  • Altuntaş, O., & Kayıhan, H. (2013). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, s. 47-53.
  • Altuntaş, O., Köse, B., Aran, O. T., Huri, M., Kitiş, A., Bütün Ayhan, A., & Akı, E. (2021). The relationship between time management and leisure time satisfaction in health sciences students. H.Ü. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, s. 331-343.
  • Andıç H. (2009) Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Ayas, T., & Horzum, M. B. (2013). Internet addiction and internet parental style of primary school students. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, s. 46-57.
  • Bağcı, H., & Albayrak Özer, E. (2021). Investigation of online game preferences with online game disorders of high school students. Journal of Computer and Education Research, 9(17), 431-446.
  • Bonanno, P., & Kommers, P. A. (2005). Gender differences and styles in the use. Educational Psychology, 25(1), 13-41.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, A. (2022). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (S. B. Demir, Çev.) Eğiten Kitap.
  • Çağlıyan, V., & Göral, R. (2009). Zaman yönetimi becerileri: meslek yüksek okulu öğrencileri üzerine bir değerlendirme. KMU İİBF Dergisi, 11(17), 174-188.
  • Çar, B., & Ahraz, A. (2022). A study on the relationship between secondary school students' digital game addiction awareness and participation motivation to physical activity. International Journal of Progressive Education, 18(4), 175-190.
  • Çiriş, V., Başkonuş, T., Kartal, T., & Taşdemir, A. (2022). A study on digital game addictions of adolescents in the covid-19 pandemic. Journal of Education in Science, Environment and Health, 8(2), 168-186.
  • Çuhadar, A., Demirel, M., Er, Y., & Serdar, E. (2019). Lise öğrencilerinde boş zaman yönetimi ve gelecek beklentisi ilişkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1499-1505.
  • Dağ, Y., Yakup Ömür, Y., & Emriye Hilal, Y. (2021). COVİD-19 sürecinde çocukların oyun bağımlılığı düzeylerinin uyku ve akademik başarılarına etkisi. Bağımlılık Dergisi, 22(4), 447-454.
  • Demirel, M., Er, Y., Kaya, A., & Çuhadar, A. (2022). Dijital bağımlılık ve boş zaman yönetiminin günlük hayata etkisinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1292-1306.
  • Demirtaş Zorbaz, S., Ulaş, Ö., & Kızıldağ, S. (2015). Relation between video game addiction and interfamily relationships on primary school students. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(2), 489-497.
  • Demirtaş, H., & Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişki. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 35-47.
  • Derbyshire, K. L., Lust, K. A., Schreiber, L. R., Odlaug, B. L., Christenson, G. A., Golden, D. J., & Grant, J. A. (2013). Problematic internet use and associated risks in a college sample. Comprehensive Psychiatry, 54, 415-422.
  • Doğan Keskin, A., & Aral, N. (2021). Oyun bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Bağımlılık Dergisi, s. 327-339.
  • Dursun, A., & Eraslan-Çapan, B. (2018). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ve psikolojik ihtiyaçlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 128-140. DOI: 10.17679/inuefd.336272
  • Eldeleklioğlu, J. (2008). Investigation of adolescents’ time management skills in terms of anxiety, age, and gender variables. Elementary Education Online, s. 656-663.
  • Erboy, E., & Akar Vural, R. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığını etkileyen faktörler. Ege Eğitim Dergisi, 11(1), 39-58.
  • Fanny, P. O., & Usman, O. (2020). Influence of behavior, time management, motivation, and self-control on addiction to playing online games. Time Management, Motivation, and Self-Control on Addiction to Playing Online Games.
  • Gayef, A., Tapan, B., & Sur, H. (2017). Relationship between time management skills and academic achievement of the students in vocational school of health services. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20(2), 247-257.
  • Güllü, M., Cengiz, A., Dündar, A., & Murathan, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılıklarının incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 89-100.
  • Günüç, S. (2015). Relationships and associations between video game and internet addictions: Is tolerance a symptom seen in all conditions? Computers in Human Behavior, 49, 517-525.
  • Güvendi, B., Tekkurşun Demir, G., & Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi.
  • Griffiths, M. D., & Davies, M. N. O. (2005). Does video game addiction exist? In J. Goldstein and J. Raessens (Eds.), Handbook of computer game studies, 359-368. MIT Press.
  • Hamzah, A. R., Lucky, E. O. I., & Joarder, M. H. R. (2014). Time management, external motivation, and students’ academic performance: Evidence from a Malaysian Public University. Asian Social Science, 10(13), 55.
  • Hazar, E., & Hazar, Z. (2019). Üniversite öğrencileri için dijital oyun bağımlılığı ölçeği. Spor Bilimleri Araştırma Dergisi, 4(2), 308-322.
  • Hazar, K., Özpolat, Z., & Hazar, Z. (2020). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 225-234.
  • Hişmanoğlu, M., & Uz, İ. (2021). Investigating Turkish EFL learners’ time management skills in relation to some learner variables. International Online Journal of Education and Teaching, 2266-2275.
  • İşcan, S. (2008). Pamukkale Üniversitesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin akademik başarıları üzerindeki etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
  • Kaysi, F., Yavuz, M., & Aydemir, E. (2021). Investigation of university students’ smartphone usage levels and effects. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 5(3), 411-426.
  • Kesebir, G., & Sakız, G. (2021). İlkokul düzeyinde zaman yönetimi ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, s. 148-162.
  • Kibar, B., Fidan, Y., & Yaldıran, C. (2014). Öğrencilerin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki: Karabük Üniversitesi. Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergisi, 2(2), 136-153.
  • Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a Game Addiction Scale for adolescents. Media Psychology, 12, 77-95.
  • Macan, T. H., Shahani, C., Dipboye, R. L., & Phillips, A. P. (1990). College students’ time management: Correlations with academic performance and stress. Journal of Educational Psychology, 82 (4), 760–768.
  • McInroy, L. B., & Mishna, F. (2017). Cyberbullying on online gaming platforms for children and youth. Child Adolesc Soc Work J. 34(6), 597-607.
  • Newzoo (2018). https://newzoo.com/resources/trend-reports/newzoo-global-games-market-report-2018-light-version
  • Orak, M., Üzüm, H., & Yılmaz, E. (2021). Üniversite öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin belirlenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 279-293.
  • Oral, A. H., & Arabacıoğlu, T. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 44-60.
  • Öztürk-Eyimaya, A., Uğur, S., Sezer, T. A., & Tezel, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığının uyku ve diğer bazı değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Turkish Sleep Medicine, 83-90.
  • Pasquier, D. (2001). Media at home: domestic interactions and regulation. Children and their changing media environment: A European comparative study, 161– 177.
  • Suargani, G., & Muslikah (2020). Peer conformity, time management and online game addiction to high schoolers. Advances in Social Science, Education, and Humanities Research. 574. 99-102.
  • Sugötüren, M., Mülazımoğlu Ballı, Ö., & Gökçe, H. (2011). Spor bilimleri ve teknolojisi yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 91-96.
  • Şahin, C., & Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.
  • Şata, M., Çelik, İ., Ertürk, Z., & Taş, U. E. (2016). Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeğinin (ATBÖ) Türk lise öğrencileri için uyarlama çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 7(1), 156-169.
  • Talan, T., & Kalınkara, Y. (2020). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun oynama eğilimlerinin ve bilgisayar oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi: Malatya ili örneği. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 9(1), 1-13.
  • Taylan, H., Kara, H., & Durğun, A. (2017). Ortaokul ve lise öğrencilerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve oyun tercihleri üzerine bir araştırma. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 78-87.
  • Toker, S., & Baturay, M. H. (2016). Antecedents and consequences of game addiction. Computers in Human Behavior, s. 668-679.
  • Toran, M., Ulusoy, Z., Aydın, B., Deveci, T., & Akbulut, A. (2016). Çocukların dijital oyun kullanımına ilişkin annelerin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2263-2278
  • Trueman, M., & Hartley, J. (1996). A comparison between the time-management skills and academic performance of mature and traditional-entry university students. Higher Education, 32, 199-215.
  • Tsai, S.-M., Wang, Y.-Y., & Weng, C.-M. (2020). A study on digital games internet addiction, peer relationships and learning attitude of senior grade of children in elementary school of Chiayi County. Journal of Education and Learning, 9(3).
  • TÜİK (2021). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2021-37437
  • TÜİK (2022). https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587
  • Yalçın Irmak, A., & Erdoğan, S. (2016). Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128-137.
  • Yenihan, B., & Öner, M. (2013). Zamanı yönetmek: Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi E-Dergi, 2(2), 56-68.
  • Yıldırım E. & Zeren Ş. G., (2021). Video game addiction in Turkey: does it correlate between basic psychological needs and perceived social support? Psycho-Educational Research Reviews, 10(2), 106-117.
  • Yılmaz Alarçin, E., & Şirin, H. (2021). Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve zaman yönetimi ilişkisi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 95-124.
  • Yılmaz, E., Griffiths, M. D., & Kan, A. (2017). Development and validation of videogame addiction scale for children. Int J Ment Health Addiction, 869-882.
There are 64 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Özlem Tuncer Şener 0000-0003-2505-6265

Bilal Yorulmaz 0000-0003-3456-0797

Publication Date October 1, 2023
Submission Date May 12, 2023
Acceptance Date July 21, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 9

Cite

APA Tuncer Şener, Ö., & Yorulmaz, B. (2023). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile zaman yönetimi becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 5(9), 557-586.

www.dergipark.org.tr/usbed


Editor in Chief:  Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU