The development of internet technology and its use in almost every field have started a radical change and transformation in the field of television and broadcasting. Cinema has started to form the field of digital cinema and digital film platforms by taking its share from this digital movement and new mass communication technologies. In this study, the basic structures of the paid digital film platforms that are currently broadcasting in Turkey, their difference or superiority to their competitors, their economic shares in the sector, the number of viewers are examined by turning them into tables and graphs. In the light of institutional information, the stakeholders of the cinema industry and the main problems are emphasized. The structures of the digital platform companies in the market, the Structure, Content Statistical Data and Localization of Netflix, a paid digital movie platform, were examined by descriptive analysis method, taking into account the processes of the Rise of Digital Film Platforms. The sample of the study shows that Netflix is not an alternative to movie theaters, but a platform that offers more options for moviegoers. conclusion has been reached.
İnternet teknolojisinin gelişmesi ve hemen hemen her alanda kullanılmaya başlanması televizyon ve yayıncılık alanında radikal değişikliği ve dönüşümü hızlı bir şekilde başlatmıştır. Sinema de bu dijital devinim ve yeni kitle iletişim teknolojilerinden payına düşeni alarak dijital sinemanın alanı ve dijital film platformları oluşmaya başlanmıştır Günümüzde dijital film platformlarıyla birlikle izler kitlenin en çok izlediği ve beğendiği yapımlar dikkate alınarak içerikler üretilmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de hâlihazırda yayın yapan ücretli dijital film platformlarının temel yapıları, rakiplerine görü farkları veya üstünlükleri, sektördeki ekonomik payları izleyici sayıları tablo ve grafikler haline getirilerek incelenmiştir. Kurumsal bilgiler ışığında sinema sektörünün paydaşları ve temel sorunlar üzerinde durulmaktadır. Piyasadaki dijital platform şirketlerinin yapıları, dijital Film Platformlarının Yükselişinin süreçleri dikkate alınarak bir ücretli dijital film platformu olan Netflix’in Yapısı, İçerikleri İstatiksel Verileri ve Yerelleşmesi betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini oluşturan Netflix’in sinema salonlarına bir alternatif değil, sinema izleyicisi için daha çok seçenek sunan bir platform konumunda olduğunu, 2022 yılı itibariyle Türkiye özelinde en çok kullanılan ve pazardaki en yüksek paya sahip olan ücretli dijital film platformunun Netflix’in değil BluTV’nin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2023 |
Submission Date | July 29, 2023 |
Acceptance Date | September 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 9 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU