Research Article
BibTex RIS Cite

Effects of digital film platforms on the cinema industry in Türkiye: A study on Netflix

Year 2023, Volume: 5 Issue: 9, 725 - 748, 01.10.2023

Abstract

The development of internet technology and its use in almost every field have started a radical change and transformation in the field of television and broadcasting. Cinema has started to form the field of digital cinema and digital film platforms by taking its share from this digital movement and new mass communication technologies. In this study, the basic structures of the paid digital film platforms that are currently broadcasting in Turkey, their difference or superiority to their competitors, their economic shares in the sector, the number of viewers are examined by turning them into tables and graphs. In the light of institutional information, the stakeholders of the cinema industry and the main problems are emphasized. The structures of the digital platform companies in the market, the Structure, Content Statistical Data and Localization of Netflix, a paid digital movie platform, were examined by descriptive analysis method, taking into account the processes of the Rise of Digital Film Platforms. The sample of the study shows that Netflix is not an alternative to movie theaters, but a platform that offers more options for moviegoers. conclusion has been reached.

References

  • Apple. (2023). https://www.apple.com/apple-tv-plus/
  • Arslan, E. (2010). Sinemada Dağıtım: Tanıtım ve promosyon çalışmaları çerçevesinde dağıtım sürecinin Türk sineması örneğinde incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Arslantepe, M. (2002). Türk sinemasının kökeni üzerine. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (2),88-105.
  • Atam, Z. (2010). “Yeni sinemanın” dört kurucu yönetmeni: Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Binark, M. (2014). Giriş. Binark, M. (Ed.), Yeni medya çalışmalarında araştırma yöntem ve teknikleri (15-26) içinde. Ayrıntı Yayınları.
  • BluTv. (2023). https://www.blutv.com/canli-yayin/
  • Blutv. (2023). https://destek.blutv.com/hc/tr/
  • Buyan, B. (2006). Dijital Sinema: “Sayısal mı? Pelikül mü? Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı Bildiri Kitabı, 57-62.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Pegem Akademi.
  • Culkin, N., Randle, K. (2003). Digital cinema opportunities and challenges, Convergence, 9(4), 79-98.
  • Dağtaş, E., Aydın, N. & Yılmaz, Ç. (2018). Sinemanın ekonomi politiği: 2016 Yılı Verileri Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, 3(5), 186-218.
  • DisneyPlus, (2023). https://www.disneyplus.com/tr/
  • Dsmart. (2023). https://www.dsmartgo.com.tr/bilgi/yardim
  • Dsmart. (2023). https://www.dsmart.com.tr/kurumsal/hakkimizda
  • Erkek, R. (2019). Yeni medya teknolojilerinin film endüstrisine etkileri: Netflix örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi
  • Ertaylan, A. (2018). İletişim teknolojilerinin sinema alanına yansıması: Sinemanın dijitalleşmesi karşısında sinema öğrencilerinin tepki ve beklentiler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Aralık (30), 51-74.
  • Erus, Z. (2007). Film endüstrisi ve dağıtım: 1990 sonrası Türk sinemasında dağıtım sektörü. Selçuk İletişim, 4 (4), 5-16.
  • EXXEN. (2023). https://www.exxen.com/tr
  • Filmbox. (2023). http://www.filmboxturkiye.com/filmbox_tr/hakkimizda
  • GAİN. (2023). https://www.gain.tv
  • Günel, C. & Yıldız, M. (2008). İnternet hizmeti olarak IPTV. İlhan Yerlikaya, Coşkun Dolanbay, Veli Ünal (Ed.) Birey Eksenli İnteraktif Yayıncılık IPTV (145-154) içinde. RTÜK-Türkiye Bilişim Derneği.
  • Justwatch. (2023). https://www.justwatch.com/tr
  • Karaduman, S. (2017). Television broadcasting in new media platform and interaction/ Yeni medya ortamında televizyon yayıncılığı ve etkileşim. Current Debates in Public Relations Cultural Media Studies, (9), 115-130.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kuyucu. M. (2021). Küresel rekabette Türkiye’nin dijital televizyon platformları: EXXEN örneğine yönelik bir SWOT analizi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı 5-6 Temmuz 2021 [Bildiri Kitabı]. ISBN: 978-605-4222-87
  • Manovich, L. (1995). “What is digital cinema?” 12 Mayıs 2023 tarihinde http://manovich.net/index.php/projects/what-is-digital-cinema
  • MUBİ. (2023). https://mubi.com/tr/about
  • Netflix. (2023). https://help.netflix.com/tr/node/412
  • Ormanlı, O. (2012). Dijitalleşme ve Türk sineması. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(2), 32-38.
  • Özgün, A. & Treske, A. (2021). Süreğen medya platformları: İzleyici etkinliğinin dönüşümü ve toplumsal etkileri. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 8(1), 109-132.
  • Primevideo. (2023). https://www.primevideo.com
  • Prince, S. (2002). True lies: Perceptual realism, digital images and film theory. In Graeme, T. (Editor). Film cultures reader. Routledge.
  • PuhuTv. (2023). Erişim: https://puhutv.com
  • Tabii. (2023). https://www.tabii.com
  • Tanrıöver, H., U. (2011). Türkiye'de film endüstrisinin konumu ve hedefleri. İTO Yayınları.
  • Taşkın, C. (2008). IPTV mimarisi ve servisleri. İlhan Yerlikaya, Coşkun Dolanbay, Veli Ünal (Ed.), Birey Eksenli İnteraktif Yayıncılık IPTV (39-61) içinde. RTÜK-Türkiye Bilişim Derneği.
  • Türkiye Radyo Televizyonu [TRT] (2023). https://www.trt.net.tr/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Basım). Seçkin Yayınları. Youtube. (2023). https://www.youtube.com/premium

Türkiye’de dijital film platformlarının sinema sektörüne etkileri: Netflix üzerine bir inceleme

Year 2023, Volume: 5 Issue: 9, 725 - 748, 01.10.2023

Abstract

İnternet teknolojisinin gelişmesi ve hemen hemen her alanda kullanılmaya başlanması televizyon ve yayıncılık alanında radikal değişikliği ve dönüşümü hızlı bir şekilde başlatmıştır. Sinema de bu dijital devinim ve yeni kitle iletişim teknolojilerinden payına düşeni alarak dijital sinemanın alanı ve dijital film platformları oluşmaya başlanmıştır Günümüzde dijital film platformlarıyla birlikle izler kitlenin en çok izlediği ve beğendiği yapımlar dikkate alınarak içerikler üretilmektedir. Bu çalışmada Türkiye’de hâlihazırda yayın yapan ücretli dijital film platformlarının temel yapıları, rakiplerine görü farkları veya üstünlükleri, sektördeki ekonomik payları izleyici sayıları tablo ve grafikler haline getirilerek incelenmiştir. Kurumsal bilgiler ışığında sinema sektörünün paydaşları ve temel sorunlar üzerinde durulmaktadır. Piyasadaki dijital platform şirketlerinin yapıları, dijital Film Platformlarının Yükselişinin süreçleri dikkate alınarak bir ücretli dijital film platformu olan Netflix’in Yapısı, İçerikleri İstatiksel Verileri ve Yerelleşmesi betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini oluşturan Netflix’in sinema salonlarına bir alternatif değil, sinema izleyicisi için daha çok seçenek sunan bir platform konumunda olduğunu, 2022 yılı itibariyle Türkiye özelinde en çok kullanılan ve pazardaki en yüksek paya sahip olan ücretli dijital film platformunun Netflix’in değil BluTV’nin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Apple. (2023). https://www.apple.com/apple-tv-plus/
  • Arslan, E. (2010). Sinemada Dağıtım: Tanıtım ve promosyon çalışmaları çerçevesinde dağıtım sürecinin Türk sineması örneğinde incelenmesi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ege Üniversitesi.
  • Arslantepe, M. (2002). Türk sinemasının kökeni üzerine. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, (2),88-105.
  • Atam, Z. (2010). “Yeni sinemanın” dört kurucu yönetmeni: Yeşim Ustaoğlu, Zeki Demirkubuz, Derviş Zaim, Nuri Bilge Ceylan [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Binark, M. (2014). Giriş. Binark, M. (Ed.), Yeni medya çalışmalarında araştırma yöntem ve teknikleri (15-26) içinde. Ayrıntı Yayınları.
  • BluTv. (2023). https://www.blutv.com/canli-yayin/
  • Blutv. (2023). https://destek.blutv.com/hc/tr/
  • Buyan, B. (2006). Dijital Sinema: “Sayısal mı? Pelikül mü? Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı Bildiri Kitabı, 57-62.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Pegem Akademi.
  • Culkin, N., Randle, K. (2003). Digital cinema opportunities and challenges, Convergence, 9(4), 79-98.
  • Dağtaş, E., Aydın, N. & Yılmaz, Ç. (2018). Sinemanın ekonomi politiği: 2016 Yılı Verileri Üzerine Bir Değerlendirme. TRT Akademi, 3(5), 186-218.
  • DisneyPlus, (2023). https://www.disneyplus.com/tr/
  • Dsmart. (2023). https://www.dsmartgo.com.tr/bilgi/yardim
  • Dsmart. (2023). https://www.dsmart.com.tr/kurumsal/hakkimizda
  • Erkek, R. (2019). Yeni medya teknolojilerinin film endüstrisine etkileri: Netflix örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Üniversitesi
  • Ertaylan, A. (2018). İletişim teknolojilerinin sinema alanına yansıması: Sinemanın dijitalleşmesi karşısında sinema öğrencilerinin tepki ve beklentiler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Aralık (30), 51-74.
  • Erus, Z. (2007). Film endüstrisi ve dağıtım: 1990 sonrası Türk sinemasında dağıtım sektörü. Selçuk İletişim, 4 (4), 5-16.
  • EXXEN. (2023). https://www.exxen.com/tr
  • Filmbox. (2023). http://www.filmboxturkiye.com/filmbox_tr/hakkimizda
  • GAİN. (2023). https://www.gain.tv
  • Günel, C. & Yıldız, M. (2008). İnternet hizmeti olarak IPTV. İlhan Yerlikaya, Coşkun Dolanbay, Veli Ünal (Ed.) Birey Eksenli İnteraktif Yayıncılık IPTV (145-154) içinde. RTÜK-Türkiye Bilişim Derneği.
  • Justwatch. (2023). https://www.justwatch.com/tr
  • Karaduman, S. (2017). Television broadcasting in new media platform and interaction/ Yeni medya ortamında televizyon yayıncılığı ve etkileşim. Current Debates in Public Relations Cultural Media Studies, (9), 115-130.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar ilkeler teknikler. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kuyucu. M. (2021). Küresel rekabette Türkiye’nin dijital televizyon platformları: EXXEN örneğine yönelik bir SWOT analizi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı 5-6 Temmuz 2021 [Bildiri Kitabı]. ISBN: 978-605-4222-87
  • Manovich, L. (1995). “What is digital cinema?” 12 Mayıs 2023 tarihinde http://manovich.net/index.php/projects/what-is-digital-cinema
  • MUBİ. (2023). https://mubi.com/tr/about
  • Netflix. (2023). https://help.netflix.com/tr/node/412
  • Ormanlı, O. (2012). Dijitalleşme ve Türk sineması. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 2(2), 32-38.
  • Özgün, A. & Treske, A. (2021). Süreğen medya platformları: İzleyici etkinliğinin dönüşümü ve toplumsal etkileri. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 8(1), 109-132.
  • Primevideo. (2023). https://www.primevideo.com
  • Prince, S. (2002). True lies: Perceptual realism, digital images and film theory. In Graeme, T. (Editor). Film cultures reader. Routledge.
  • PuhuTv. (2023). Erişim: https://puhutv.com
  • Tabii. (2023). https://www.tabii.com
  • Tanrıöver, H., U. (2011). Türkiye'de film endüstrisinin konumu ve hedefleri. İTO Yayınları.
  • Taşkın, C. (2008). IPTV mimarisi ve servisleri. İlhan Yerlikaya, Coşkun Dolanbay, Veli Ünal (Ed.), Birey Eksenli İnteraktif Yayıncılık IPTV (39-61) içinde. RTÜK-Türkiye Bilişim Derneği.
  • Türkiye Radyo Televizyonu [TRT] (2023). https://www.trt.net.tr/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Basım). Seçkin Yayınları. Youtube. (2023). https://www.youtube.com/premium
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Cultural Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Murat Erdoğan 0000-0002-7400-4755

Publication Date October 1, 2023
Submission Date July 29, 2023
Acceptance Date September 4, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 9

Cite

APA Erdoğan, M. (2023). Türkiye’de dijital film platformlarının sinema sektörüne etkileri: Netflix üzerine bir inceleme. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 5(9), 725-748.

www.dergipark.org.tr/usbed


Editor in Chief:  Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU