Research Article
BibTex RIS Cite

Görsel sanatlar öğretmenlerinin iş doyumlarının belirlenmesi üzerine bir araştırma

Year 2023, Volume: 5 Issue: 9, 749 - 774, 01.10.2023

Abstract

Bu çalışmanın amacı görsel sanatlar öğretmenlerinin iş doyumlarını demografik faktörler açısından incelenmek ve gelişimlerine katkı sağlayacak önerilerde bulunmak, öğretmenlerin iş doyumu düzeylerini üzerinde hangi değişkenlerin etkili olduğu sorusuna cevap aramaktır. Araştırmada tarama modeli tercih edilmiştir. Trabzon İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı görev yapan görsel sanatlar öğretmenleri (n=105) hedef kitleyi oluşturmuştur. Öğretmenlerin iş doyumları “Minnesota İş Doyum Ölçeği” kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları değerlendirildiğinde, görsel sanatlar öğretmenlerinin iş doyumu düzeyleri düşük çıkmıştır. İş doyumu alt boyutları bakımından ücret ve terfi boyutlarında iş doyumu diğerlerine kıyasla düşük olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerin haftada girdikleri ders saati değişkeni ile iş süreçleri alt boyutunda, katıldıkları hizmet içi kurs veya seminer sayısı değişkeni ile ücret alt boyutunda, ceza alma durumları ile yönetim alt boyutunda, aldıkları ödül sayısı ile iş arkadaşları ve iletişim alt boyutunda, düzenlenen sosyal etkinlik sayısı değişkeni ile yönetim alt boyutunda iş doyumları arasında p<.05 güven düzeyinde anlamlı bir farklılık bulunmuştur.

Supporting Institution

Yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • Akın, U., & Koçak, R. (2007). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 51, 353-370.
  • Akomolafe, M. J., & Olatomide, O. O. (2013). Job satisfaction and emotional intelligence as predictors of organizational commitment of secondary school teachers. IFE Psychologia: An International Journal, 21, 65-74.
  • Aksoy, M., Apak, S., Eren, E., & Korkmaz, M. (2014). Analysis of the effect of organizational learning-based organizational culture on performance, job satisfaction and efficiency: A field study in banking sector. International Journal of Academic Research Part B, 6(1), 301-313. https://doi.org/10.7813/2075-4124.2014/6-1/B.41
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M., & Kahraman, A. (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 115-129.
  • Aysan, F., & Bozkurt, N. (2004). Okul psikolojik danışmanlarının yaşam doyumu, stresle başa çıkma stratejileri ile olumsuz otomatik düşünceleri: İzmir ili örneklemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6(9).
  • Azar, I.A.S., Vasudeva, P., & Abdollahi, A. (2006). Relationship between quality of life, hardiness, self-efficacy and self-esteem amongst employed and unemployed married women in Zabol. Iran J Psychiatry, 1, 104–111.
  • Brouwers, A., & Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher Education, 16, 239-253.
  • Brown, M. B., Hardison, A., Bolen, L. M., & Walcott, C. M. (2006). A comparison of two measures of school psychologists’ job satisfaction. Canadian Journal of School Psychology, 21, 47-58.
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S. (2006). Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology, 44(6), 473–490. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.09.001
  • Chamundeswari, S. (2013). Job satisfaction and performance of school teachers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(5), 420-428. https://doi.org/10.11591/ijere.v8i4.20264
  • Ekinci, Y. (2006). İlköğretim okulu yöneticilerinin sosyal beceri düzeylerine göre öğretmenlerin iş doyumu ve iş stresinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Ertürk, S. (1975). Eğitimde program geliştirme. Hacettepe Üniversitesi Yayını.
  • Günbayı, İ., & Tokel, A. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu ve iş stresi düzeylerinin karşılaştırmalı analizi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(5), 77-95.
  • Gürsel, M. (2007). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi: kavramlar süreçler ve Uygulamalar. Eğitim Kitapevi. Haq, W. U., & Hasnain, M. (2014). Level of job satisfaction of school teacher in private sector of Bahawalpur (Pakistan). Developing Country Studies, 4(9), 152-158.
  • Hodges, C. B. (2005). Self-efficacy, motivational email, and achievement in an asynchronous mathematics course [Doctoral dissertation]. Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Høoigard, R., Giske, R., & Sundsli, K. (2012). Newly qualified teachers’ work engagement and teacher efficacy influences on job satisfaction, burnout, and the intention to quit. European Journal of Teacher Education, 35(3), 347–357. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.633993
  • Izgar, H. (2008). Okul yöneticilerinde iş doyumu ve örgütsel bağlılık. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 317-334.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Sim Matbaacılık. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000399
  • Buyukgoze-Kavas, Aysenur, & Duffy, Ryan & Oya, Yerin & Güneri, Kelsey & Autin. (2014). Job satisfaction among Turkish teachers: exploring differences by school level. Journal of Career Assessment. 22. 10.1177/1069072713493980.
  • Keser, A. (2005). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: Otomotiv sektöründe bir uygulama. Çalışma ve Toplum, 4, 77–96.
  • Klassen, RM, Usher, EL., & Bong, M. (2010). Teachers’ collective efficacy, job satisfaction, and job stress in cross-cultural context. Journal of Experimental Education-JEXPEDUC. 78. 464-486. https://doi.org/10.1080/00220970903292975
  • Kumcagiz, Hatice & Ersanlı, Ercümend & Alakuş, Kâmil. (2014). Hopelessness, procrastination and burnout in predicting job satisfaction: a reality among public school teachers. International Journal of Academic Research. 6.(1), 333-339. https://doi.org/10.7813/2075-4124.2014/6-1/B.45
  • MEB (2013). Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/
  • Mottet, T. P., Beebe, S. A., Raffeld, P. C., & Medlock, A. L. (2004). The effects of student verbal and nonverbal responsiveness on teacher self‐efficacy and job satisfaction. Communication Education, 53(2), https://doi.org/150-163.150-163. 10.1080/03634520410001682410
  • Musenze, I. A., & Mayende, S. T. (2014). Delegation and job satisfaction: an evaluation of the relationship within Uganda's primary education sector. Global Journal of Human-Social Science, 14(G1), 71–78. https://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/view/100563/
  • Özcan, Z. E. (2013). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin iş doyumu (Niğde ili örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Pillay, H., Goddard, R., & Wilss, L. (2005). Well-being, burnout and competence: Implications for teachers. Australian Journal of Teacher Education, 30(2). 21-31. https://doi.org/10.14221/ajte.2005v30n2.3
  • Rahman, M. I., Parveen, R., Shahriar, S., & Anam, S. (2014). A study on the disparity between the job satisfaction of private and public-school teachers in Bangladesh. Global Journal of Quantitative Science, 1(1), 43-49.
  • Rani, R., & Rani, P. (2014). Influence of organizational climate of elementary schools on job satisfaction of elementary teachers. International Journal of Science, Environment and Technology, 3(2), 652 – 658.
  • Recepoğlu, E. (2008). Okul müdürlerinin mizah yeteneğinin öğretmenlerin iş doyumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim. 33(150), 74-86.
  • Sağlam, F. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin derslerinde bilgi teknolojisi kaynaklarından yararlanma öz-yeterlikleri ve etki algılarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Schubert-Irastorza, C., & Fabry, D., L. (2014). Job satisfaction, burnout and work engagement in higher education: A survey of research and best practices. Journal of Research in Innovative Teaching, 7(1), 37-50.
  • Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2014). Teacher self-efficacy and perceived autonomy: Relations with teacher engagement, job satisfaction, and emotional exhaustion. Psychological Reports, 114(1), 68-77.
  • Spector, P. E. (1997). Job satisfaction: application, assessment, cause, and consequences. California: SAGE Publications, 1997.
  • Spector, P. E. Allen, T. D., Poelmans, S. A. Y., Lapierre, L. M., & Cooper, C. L. (2007). Cross-national differences in relationships of work demands, job satisfaction, and turnover intentions with work family conflict. Personnel Psychology 60(4), 805-835.
  • Stearns, E., Banerjee, N., Mickelson, R., & Moller S. (2014). Collective pedagogical teacher culture, teacher–student ethno-racial mismatch, and teacher job satisfaction. Social Science Research, 45, 56-72. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2013.12.011
  • Sünbül, A. M. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Çizgi Kitabevi.
  • Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 142-167.
  • Tsigilis, N., Zachopoulou, E., & Grammatikopoulos, V. (2006). Job satisfaction and burnout among Greek early educators: A comparison between public and private sector employees. Educational Research and Review. 1(8), 256-261.
  • Yelboğa, A. (2007). Bireysel demografik değişkenlerin iş doyumu ile ilişkisinin finans sektöründe incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 1-18.
  • Yelboğa, A. (2009). Validity and reliability of the Turkish version of the job satisfaction survey (JSS). World Applied Science Journal, 6(8), 1066-1072.

An investigation on determining of the job satisfaction of visual arts teachers

Year 2023, Volume: 5 Issue: 9, 749 - 774, 01.10.2023

Abstract

The aim of this study is to examine the visions of job satisfaction of visual arts teachers in terms of demographic factors and to make suggestions to contribute to their development, to find out which variables are effective on teachers' job satisfaction levels. The screening model was preferred in the study. In the districts and centers of Trabzon Provincial Directorate of National Education, visual arts teachers working at secondary and high school levels (n = 105). Teachers' job satisfaction was based on the Minnesota Job Satisfaction Scale. When the research results are evaluated, it is seen that the level of job satisfaction of the visual arts teachers is low. In terms of job satisfaction sub-dimensions, job satisfaction was found to be lower in terms of wage and promotion than other dimensions. With the variable of the number of social events held in the sub-dimension, the number of in-service courses or seminars in the sub-dimension of the sub-dimension, the number of awards and the sub-dimensions of the number of awards received by the teachers and the sub-dimension of the colleagues, A significant difference was found between the job satisfaction of the management sub-dimension at p<.05 confidence level.

Project Number

yok

References

  • Akın, U., & Koçak, R. (2007). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 51, 353-370.
  • Akomolafe, M. J., & Olatomide, O. O. (2013). Job satisfaction and emotional intelligence as predictors of organizational commitment of secondary school teachers. IFE Psychologia: An International Journal, 21, 65-74.
  • Aksoy, M., Apak, S., Eren, E., & Korkmaz, M. (2014). Analysis of the effect of organizational learning-based organizational culture on performance, job satisfaction and efficiency: A field study in banking sector. International Journal of Academic Research Part B, 6(1), 301-313. https://doi.org/10.7813/2075-4124.2014/6-1/B.41
  • Avşaroğlu, S., Deniz, M., & Kahraman, A. (2005). Teknik öğretmenlerde yaşam doyumu iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 115-129.
  • Aysan, F., & Bozkurt, N. (2004). Okul psikolojik danışmanlarının yaşam doyumu, stresle başa çıkma stratejileri ile olumsuz otomatik düşünceleri: İzmir ili örneklemi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6(9).
  • Azar, I.A.S., Vasudeva, P., & Abdollahi, A. (2006). Relationship between quality of life, hardiness, self-efficacy and self-esteem amongst employed and unemployed married women in Zabol. Iran J Psychiatry, 1, 104–111.
  • Brouwers, A., & Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher Education, 16, 239-253.
  • Brown, M. B., Hardison, A., Bolen, L. M., & Walcott, C. M. (2006). A comparison of two measures of school psychologists’ job satisfaction. Canadian Journal of School Psychology, 21, 47-58.
  • Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Steca, P., & Malone, P. S. (2006). Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level. Journal of School Psychology, 44(6), 473–490. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.09.001
  • Chamundeswari, S. (2013). Job satisfaction and performance of school teachers. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(5), 420-428. https://doi.org/10.11591/ijere.v8i4.20264
  • Ekinci, Y. (2006). İlköğretim okulu yöneticilerinin sosyal beceri düzeylerine göre öğretmenlerin iş doyumu ve iş stresinin karşılaştırılması [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
  • Ertürk, S. (1975). Eğitimde program geliştirme. Hacettepe Üniversitesi Yayını.
  • Günbayı, İ., & Tokel, A. (2012). İlköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu ve iş stresi düzeylerinin karşılaştırmalı analizi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 3(5), 77-95.
  • Gürsel, M. (2007). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi: kavramlar süreçler ve Uygulamalar. Eğitim Kitapevi. Haq, W. U., & Hasnain, M. (2014). Level of job satisfaction of school teacher in private sector of Bahawalpur (Pakistan). Developing Country Studies, 4(9), 152-158.
  • Hodges, C. B. (2005). Self-efficacy, motivational email, and achievement in an asynchronous mathematics course [Doctoral dissertation]. Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Høoigard, R., Giske, R., & Sundsli, K. (2012). Newly qualified teachers’ work engagement and teacher efficacy influences on job satisfaction, burnout, and the intention to quit. European Journal of Teacher Education, 35(3), 347–357. https://doi.org/10.1080/02619768.2011.633993
  • Izgar, H. (2008). Okul yöneticilerinde iş doyumu ve örgütsel bağlılık. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 317-334.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi. Sim Matbaacılık. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000399
  • Buyukgoze-Kavas, Aysenur, & Duffy, Ryan & Oya, Yerin & Güneri, Kelsey & Autin. (2014). Job satisfaction among Turkish teachers: exploring differences by school level. Journal of Career Assessment. 22. 10.1177/1069072713493980.
  • Keser, A. (2005). İş doyumu ve yaşam doyumu ilişkisi: Otomotiv sektöründe bir uygulama. Çalışma ve Toplum, 4, 77–96.
  • Klassen, RM, Usher, EL., & Bong, M. (2010). Teachers’ collective efficacy, job satisfaction, and job stress in cross-cultural context. Journal of Experimental Education-JEXPEDUC. 78. 464-486. https://doi.org/10.1080/00220970903292975
  • Kumcagiz, Hatice & Ersanlı, Ercümend & Alakuş, Kâmil. (2014). Hopelessness, procrastination and burnout in predicting job satisfaction: a reality among public school teachers. International Journal of Academic Research. 6.(1), 333-339. https://doi.org/10.7813/2075-4124.2014/6-1/B.45
  • MEB (2013). Milli Eğitim İstatistikleri: Örgün Eğitim. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/
  • Mottet, T. P., Beebe, S. A., Raffeld, P. C., & Medlock, A. L. (2004). The effects of student verbal and nonverbal responsiveness on teacher self‐efficacy and job satisfaction. Communication Education, 53(2), https://doi.org/150-163.150-163. 10.1080/03634520410001682410
  • Musenze, I. A., & Mayende, S. T. (2014). Delegation and job satisfaction: an evaluation of the relationship within Uganda's primary education sector. Global Journal of Human-Social Science, 14(G1), 71–78. https://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/view/100563/
  • Özcan, Z. E. (2013). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin iş doyumu (Niğde ili örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Pillay, H., Goddard, R., & Wilss, L. (2005). Well-being, burnout and competence: Implications for teachers. Australian Journal of Teacher Education, 30(2). 21-31. https://doi.org/10.14221/ajte.2005v30n2.3
  • Rahman, M. I., Parveen, R., Shahriar, S., & Anam, S. (2014). A study on the disparity between the job satisfaction of private and public-school teachers in Bangladesh. Global Journal of Quantitative Science, 1(1), 43-49.
  • Rani, R., & Rani, P. (2014). Influence of organizational climate of elementary schools on job satisfaction of elementary teachers. International Journal of Science, Environment and Technology, 3(2), 652 – 658.
  • Recepoğlu, E. (2008). Okul müdürlerinin mizah yeteneğinin öğretmenlerin iş doyumlarına etkisi. Eğitim ve Bilim. 33(150), 74-86.
  • Sağlam, F. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin derslerinde bilgi teknolojisi kaynaklarından yararlanma öz-yeterlikleri ve etki algılarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yeditepe Üniversitesi.
  • Schubert-Irastorza, C., & Fabry, D., L. (2014). Job satisfaction, burnout and work engagement in higher education: A survey of research and best practices. Journal of Research in Innovative Teaching, 7(1), 37-50.
  • Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2014). Teacher self-efficacy and perceived autonomy: Relations with teacher engagement, job satisfaction, and emotional exhaustion. Psychological Reports, 114(1), 68-77.
  • Spector, P. E. (1997). Job satisfaction: application, assessment, cause, and consequences. California: SAGE Publications, 1997.
  • Spector, P. E. Allen, T. D., Poelmans, S. A. Y., Lapierre, L. M., & Cooper, C. L. (2007). Cross-national differences in relationships of work demands, job satisfaction, and turnover intentions with work family conflict. Personnel Psychology 60(4), 805-835.
  • Stearns, E., Banerjee, N., Mickelson, R., & Moller S. (2014). Collective pedagogical teacher culture, teacher–student ethno-racial mismatch, and teacher job satisfaction. Social Science Research, 45, 56-72. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2013.12.011
  • Sünbül, A. M. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Çizgi Kitabevi.
  • Şahin, İ. (2013). Öğretmenlerin iş doyumu düzeyleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 142-167.
  • Tsigilis, N., Zachopoulou, E., & Grammatikopoulos, V. (2006). Job satisfaction and burnout among Greek early educators: A comparison between public and private sector employees. Educational Research and Review. 1(8), 256-261.
  • Yelboğa, A. (2007). Bireysel demografik değişkenlerin iş doyumu ile ilişkisinin finans sektöründe incelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 1-18.
  • Yelboğa, A. (2009). Validity and reliability of the Turkish version of the job satisfaction survey (JSS). World Applied Science Journal, 6(8), 1066-1072.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Art History, Theory and Criticism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Gülcan Eroğlu 0000-0003-1692-1886

Raif Kalyoncu 0000-0002-8823-0315

Project Number yok
Publication Date October 1, 2023
Submission Date August 3, 2023
Acceptance Date September 12, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 9

Cite

APA Eroğlu, G., & Kalyoncu, R. (2023). Görsel sanatlar öğretmenlerinin iş doyumlarının belirlenmesi üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 5(9), 749-774.

www.dergipark.org.tr/usbed


Editor in Chief:  Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU