The role of the values that individuals possess in establishing social peace and security cannot be denied. These values are passed down as a cultural heritage from the past to the present. Values education begins in the family and continues in schools. In this process, animation films play a critical role in conveying values. The aim of this study is to examine the values contained in the short animation film “The boy, the mole, the fox and the horse”. This research was designed with a basic qualitative research pattern, data were collected through document review and interview method, and the obtained data were analyzed with content analysis method. For the research, 11 girls and 11 boys studying at the 4th grade level in a private primary school located in the Fatih district of Istanbul, where the majority of parents have higher education and belong to the middle/upper income group, were determined. The data collection tool consists of a semi-structured interview form consisting of 6 open-ended questions with the short animation film “The boy, the mole, the fox and the horse”. As a result of the research, the presence of 28 values according to the researcher and 20 values according to the students were observed in the examined short animation film. In the short animation film examined within the scope of the research, 168 value messages according to the researcher and 83 value messages according to the students were detected. According to the researcher, politeness (30), love (20) and empathy (17) are the most common values, while the least common values are sharing (1), sacrifice (1) and loyalty (1). Students identified the most common values as love (10), respect (7) and tolerance (6). It is thought that the examined short animation film, which has a rich content in terms of the values it contains, is a material that can be utilized in values education.
Cartoon Animated short film Value Values education The Boy, the Mole, the Fox and the Horse
Sosyal huzur ve güvenliğin tesis edilmesinde, bireylerin sahip olduğu değerlerin rolü inkar edilemez. Bu değerler, geçmişten bugüne kadar kültürel bir miras olarak aktarılmaktadır. Değerler eğitimi, ailede başlar ve okullarda devam eder. Bu süreçte, animasyon filmleri, değerlerin iletilmesinde kritik bir rol oynar. Bu çalışmanın amacı Oğlan, Köstebek, Tilki ve At kısa animasyon filminin içerdiği değerleri incelemektir. Bu araştırma temel nitel araştırma deseniyle tasarlanmış, veriler doküman incelemesi ve görüşme yöntemiyle toplanmış ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma için İstanbul’un Fatih ilçesinde bulunan ve velilerinin büyük bir çoğunluğu yükseköğrenim görmüş ve orta/üst gelir grubuna mensup kişilerden oluşan özel bir ilkokulda öğrenim gören 4. Sınıf seviyesinde 10 kız ve 9 erkek öğrenci belirlenmiştir. Veri toplama aracını Oğlan, Köstebek, Tilki ve At kısa animasyon filmi ile 6 açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu oluşturmaktadır. Araştırma sonucunda incelenen kısa animasyon filminde araştırmacıya göre 27, öğrencilere göre ise 20 değerin varlığı görülmüştür. Araştırma kapsamında incelenen kısa animasyon filminde araştırmacıya göre 164, öğrencilere göre ise 83 değer iletisi tespit edilmiştir. Araştırmacıya göre Nezaket (32), sevgi (20) ve empati (17) en çok yer alan değerlerken en az yer alan değerler ise paylaşma (1), fedakarlık (1) ve vefakarlıktır (1). Öğrenciler ise en çok yer alan değerleri sevgi (10), saygı (7) ve hoşgörü (6) olarak belirlemiştir. İncelenen kısa animasyon filmi içerdiği değerler bakımından zengin bir içeriğe sahip olduğundan filmin değerler eğitiminde yararlanılabilecek bir materyal olduğu düşünülmektedir.
Makale için Marmara Üniversitesinin 16/01/2024 tarih ve 711485 sayılı Etik Kurul Onay Belgesi bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 9, 2024 |
Submission Date | February 25, 2024 |
Acceptance Date | June 10, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 11 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU