In the current study, it is aimed to determine the distribution of the values in the 2024 curriculum of the philosophy course according to the units and its general reflection to the curriculum. General connect of this investigation is to find an answer to the question of to which value and to what extent the units separated into levels give place. The concept of value is one of the milestones forming a community. Adoption of values and its formation at individuals requires a certain process. In the formation of this process, one of the most important settings is the environment of education. For that reason, certain values could be included in the content by means of curricula. Curricula are almost the most important factors to be applied to organise a course. In this sense, it is essential to determine and classify the values which take place in curricula and are a part of education. In this context, the values taking place in the 2024 curriculum of the course of philosophy were investigated and general distribution for them was determined. As a result, it was found that the values taking place in the 2024 curriculum of the philosophy course were given and taught in their suitable places for their nature with their instructions. It was also found that the reason why there are some differences in the distribution of the values in the units of the curriculum results from the integral structure of the curriculum.
Çalışmada 2024 yılı felsefe dersi öğretim programında yer alan değerlerin ünitelere göre dağılımı ve programa genel yansımasını belirlemek temel amaçtır. Bu incelemenin temel muhtevası kademelere ayrılmış ünitelerin hangi değere ne ölçüde yer verdiği sorusuna cevap şeklindedir. Değer kavramı bir toplumu oluşturan mihenk taşlarından biridir. Değerlerin benimsenmesi ve bireylerde oluşması bir süreç gerektirmektedir. Bu sürecin oluşmasında en önemli ortamlardan biri de eğitim ortamıdır. Dolayısıyla öğretim programları ile belirli değerler muhteva içerisine alınabilmektedir. Öğretim programları bir dersi organize etmede başvurulacak olan en önemli unsurların başında gelmektedir. Bu bakımdan öğretim programlarında yer alan ve eğitimin bir parçası olarak önem arz eden değerlerin neler olduğunun ortaya konulması ve sınıflandırılması bir ihtiyaçtır. Bu kapsamda çalışmada 2024 yılı felsefe dersi öğretim programında yer alan değerler incelenmiş ve genel dağılımı ortaya konulmuştur. Sonuç olarak 2024 yılı felsefe dersi öğretim programında yer alan değerlerin ünitelerin yapısına göre doğasına uygun olan yerlerde yönergeleri ile birlikte verilerek işlendiği belirlenmiştir. Öğretim programında ünitelerde değerlerin dağılımında farklılıklar olmasının nedenin programın bütüncül yapısından kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Values education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 9, 2024 |
Submission Date | August 15, 2024 |
Acceptance Date | August 25, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 11 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU