Okul öncesi dönemde çocuklar, cinsel kimlik gelişimine paralel olarak toplumsal cinsiyet rollerini ve kalıp yargılarını öğrenmektedir. Bu öğrenme sürecine çocukların; oyunları, oyuncakları, kıyafetleri ve renk seçimleri eşlik etmektedir. Çocuklar oyuncakları ve oyunlar ile giydikleri kıyafetler ve kıyafetlerin renkleri yoluyla cinsel kimliklerine uygun olan cinsiyet rol ve modellerini deneyimlemektedir. Çocukların küçük yaşlardan itibaren öğrendikleri toplumsal cinsiyet kalıp yargıları, rol ve modelleri yetişkinlik dönemlerinde eşitsiz toplumsal cinsiyet ilişkilerini fark etmemelerine neden olabilmektedir. Okul öncesi dönemde çocuklar için felsefe (P4C) eleştirel, yaratıcı, iş birliğine dayalı ve özenli düşünebilme ile çocukların toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı olmalarını; cinsiyet rol ve modellerinin zaman ve mekâna göre değişebileceğini, bu rollerin mutlak olmadığını ve akışkan olduğunu öğrenmelerine imkân tanımaktadır. Uyaranları eğitim sürecine dâhil ederek, okul öncesi dönem çocuklarının toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını, rol ve modellerini yeniden düşünmeleri sağlanabilir. Bu çalışmada okul öncesi döneme uygun, toplumsal cinsiyete duyarlı 10 uyaran yer almaktadır. Bu uyaranların, okul öncesi dönem çocuklar için felsefe (P4C) eğitiminde kullanımı öngörülmektedir. Çalışmadaki uyaranlar, toplumsal cinsiyet eşitliğinin küçük yaşlardan itibaren çocuklara öğretilmesi amacına hizmet etmektedir.
Çocuklar için felsefe (P4C) okul öncesi eğitim toplumsal cinsiyet toplumsal cinsiyet kalıp yargıları toplumsal cinsiyet rolleri
Araştırma etik kurul olayı gerektirmemektedir.
Destekleyen bir kurum bulunmamaktadır.
-
In the preschool period, children learn gender roles and stereotypes in parallel with the development of sexual identity. This learning process is accompanied by children's games, toys, clothes, and color choices. Children experience gender roles and models appropriate to their sexual identities through their toys and games and the clothes they wear and the colors of their clothes. The gender stereotypes, roles, and models that children learn from an early age may cause them not to recognize unequal gender relations in adulthood. Philosophy for preschool children (P4C) enables children to be sensitive to gender equality through critical, creative, collaborative, and attentive thinking; to learn that gender roles and models can change over time and space, that these roles are not absolute, and that they are fluid. By including stimuli in the educational process, preschool children can be enabled to rethink gender stereotypes, roles, and models. In this study, there are ten gender-sensitive stimuli suitable for the preschool period. These stimuli are envisaged to be used in philosophy for preschool children's (P4C) education. The stimuli in the study serve the purpose of teaching gender equality to children from an early age.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 26, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | January 20, 2025 |
Acceptance Date | February 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 12 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU