Education systems and science teaching programs lie behind the developments in science and technology, which contribute greatly to the welfare of all social structures and countries. The primary mission of contemporary science education programs is to raise individuals who have 21st century skills, can keep up with changes in technology, can think critically, can question and solve problems, thus paving the way for scientific and technological developments. However, for such a mission to become a reality, learning environments need to be designed appropriately and in this context, the ASSURE instructional design model comes to the fore. With this understanding, this study examines the effects of teaching process of the 7th grade Force and Energy unit based on the ASSURE instructional design model on students' academic achievement and information and technology literacy skills. The sample of the study, which was conducted in accordance with a single-group pre-test post-test experimental design within the scope of the quantitative paradigm, consisted of 20 students studying at the 7th grade level in a public school. The data collection tools of the study were the “Force and Energy Unit Concepts Document Form” and the “Information and Technology Literacy Skills Assessment Rubric” and these tools were used as both pre-test and post-test. In addition, students' opinions on the implementation process of the relevant instructional design were evaluated with the help of the “Opinions on the ASSURE Model Form”. The findings obtained showed that the teaching process implemented in accordance with the ASSURE instructional design model significantly improved the students' academic achievements and information and technology literacy skills, and the students evaluated the teaching process in question as entertaining, involving a variety of methods and techniques, engaging and concretizing learning.
Tüm toplumsal yapıları etkileyen ve ülkelerin refah düzeyine büyük katkı sağlayan bilim ve teknolojideki gelişmelerin arka planında nitelikli eğitim sistemleri ve fen öğretim programları yer almaktadır. Çağdaş fen öğretim programlarının öncelikli misyonu 21. yüzyıl becerilerine sahip, teknolojideki değişimlere ayak uydurabilen, eleştirel düşünebilen, sorgulayabilen ve problem çözebilen bireyler yetiştirmek ve böylece bilimsel ve teknolojik gelişmelerin önünü açmaktır. Ancak böyle bir misyonun gerçeklik kazanabilmesi için öğrenme ortamlarının uygun şekilde düzenlenmesi gerekmekte ve bağlamda ASSURE öğretim tasarımı modeli gündeme gelmektedir. Bu anlayışla, bu çalışmada ASSURE öğretim tasarımı modeli esas alınarak 7. sınıf Fen Bilimleri dersi Kuvvet ve Enerji ünitesinin bu model uyarınca gerçekleştirilmiş öğretiminin öğrencilerin akademik başarıları ile bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerilerine etkisi inceleme konusu yapılmıştır. Nicel paradigma kapsamında tek gruplu ön test-son test deneysel desen uyarınca yürütülen çalışmanın örneklemini bir devlet okulunda 7. sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan 20 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın veri toplama araçlarını “Kuvvet ve Enerji Ünitesi Kavramlarına İlişkin Doküman Formu” ile “Bilgi ve Teknoloji Okuryazarlığı Becerileri Değerlendirme Rubriği” oluşturmuş ve bu araçlar hem ön test hem de son test olarak kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin ilgili öğretim tasarımının uygulama sürecine dönük görüşleri “ASSURE Modeline İlişkin Görüşler Formu” yardımıyla değerlendirilmiştir. Elde edilen verilerin analiziyle ulaşılan bulgular ASSURE öğretim tasarımı modeli uyarınca gerçekleştirilen öğretimin öğrencilerin akademik başarıları ile bilgi ve teknoloji okuryazarlığı becerilerini anlamlı bir şekilde geliştirdiğini ve söz konusu öğretimin öğrenciler tarafından eğlenceli, yöntem ve teknik çeşitliliği içeren, ilgi çekici ve öğrenmeyi somutlaştırıcı bir mahiyette değerlendirildiğini göstermiştir.
Süleyman Demirel üniversitesi Etik kurulu bu çalışmaya 380509 sayılı ve 26.10.2022 tarihli yazı ile onay vermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 22, 2025 |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | March 27, 2025 |
Acceptance Date | May 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 13 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU