Recently, within the scope of sustainable green aviation studies, the development of environmentally friendly technologies, fuels and applications has been increasing. Airline companies are also accelerating their sustainability activities within the scope of green aviation and green airlines. The prominence of sustainability as a competitive advantage increases the importance of the strategies that companies will carry out not only in environmental but also in social and economic sustainability. In this study, a green transformation strategy is proposed in airline companies. Green transformation strategy is the redesign of social and economic development within the framework of environmental sustainability. This strategy can be considered as a new generation development model in the aviation sector and a model that can be applied with the sustainability policies of airline companies. Based on this, qualitative research methods are used in the study and a conceptual-theoretical examination is conducted. Sustainable airline management is investigated from the perspective of green transformation strategy, and in this direction, the sustainability activities and targets of airline companies are revealed. It has been concluded that companies conducting studies within the scope of green airline projects in the world and in Turkey can quickly integrate into this strategy and use sustainability activities as a competitive tool with the green transformation strategy. The findings reveal that the sustainability efforts of airline companies are effective in becoming green airlines.
Green transformation Green transformation strategy Sustainability Sustainable airline management Green airline.
Son zamanlarda sürdürülebilir yeşil havacılık çalışmaları kapsamında, çevre dostu teknolojilerin, yakıtların ve uygulamaların geliştirilmesi artış göstermektedir. Havayolu şirketleri de yeşil havacılık ve yeşil havayolu kapsamında sürdürülebilirlik faaliyetlerini hızlandırmaktadır. Sürdürülebilirliğin bir rekabet avantajı olarak ön plana çıkması, şirketlerin sadece çevresel değil, sosyal ve ekonomik sürdürülebilirlik alanında yürüteceği stratejilerin de önemini artırmaktadır. Bu çalışmada, havayolu şirketlerinde yeşil dönüşüm stratejisi ele önerilmektedir. Yeşil dönüşüm stratejisi, çevresel sürdürülebilirlik çerçevesinde toplumsal ve ekonomik kalkınmanın yeniden tasarlanmasıdır. Bu strateji, havacılık sektöründe yeni nesil bir kalkınma modeli ve havayolu şirketlerinin sürdürülebilirlik politikalarıyla uygulanabilir bir model olarak ele alınabilir. Buradan hareketle çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmakta ve kavramsal-teorik bir inceleme yapılmaktadır. Yeşil dönüşüm stratejisi perspektifinden sürdürülebilir havayolu yönetimi araştırılmakta, bu doğrultuda havayolu şirketlerinin sürdürülebilirlik faaliyetleri ve hedefleri ortaya konulmaktadır. Çalışmada, dünyada ve Türkiye’de yeşil havayolu projesi kapsamında çalışmalar yürüten şirketlerin bu stratejiye hızlı entegre olabileceği ve yeşil dönüşüm stratejisiyle de sürdürülebilirlik faaliyetlerini rekabet aracı olarak kullanabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, havayolu şirketlerinin sürdürülebilirlik çalışmalarının yeşil havayolu olmaları yolunda etkili olduğunu ortaya koymaktadır.
Yeşil dönüşüm Yeşil dönüşüm stratejisi Sürdürülebilirlik Sürdürülebilir havayolu yönetimi Yeşil havayolu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 22, 2025 |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | June 30, 2025 |
Acceptance Date | September 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 7 Issue: 13 |
Editor in Chief: Prof. Dr. Aytekin DEMİRCİOĞLU