Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi

Year 2017, , 86 - 92, 15.09.2017
https://doi.org/10.18826/useeabd.289093

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, üniversite
öğrencilerinin bazı demografik değişkenler ile sosyal beceri düzeyleri
arasındaki ilişkiyi incelemek
tir.


Gereç ve Yöntem: Çalışma grubunu, 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul Üniversitesi
Spor Bilimleri Fak
ültesi’nde okuyan; 28’i 18-20 yaş, 27’si 21-23
yaş, 23’ü 24-26 yaş ve 22’si de 27 yaş ve üzerinde, (n=51 kadın ve n=49 erkek) toplam
100 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların demografik bilgileri tespit
edildikten sonra, sosyal beceri düzeylerini ölçmek için; Matson, Rotarory ve
Hessel (1983) tarafından geliştirilen ve Türkçe ye uyarlanan Sosyal Beceri
Ölçeği uygulanmıştır. Uygulanan ölçeğin güvenirlik analizi yapıldı, Cronbach
Alpha değeri 0,777; alt boyutlarının, olumlu sosyal davranışlar alt boyutu için
0,924; olumsuz sosyal davranışlar alt boyutu için 0,904 olduğu tespit edildi.
Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edildi.


Bulgular: Cinsiyet,
yaş, sınıf, lisanslı spor yapıp yapmama durumu, anne- baba eğitim durumu, kaç
yıldır spor yaptığı değişkenleri ile öğrencilerim sosyal beceri düzeylerinde ve
alt boyutlarında anlamlı farklılık yaratmamıştır.

























Sonuç: Sonuç olarak; çalışmamız kapsamında incelenen
demografik değişkenler ve katılımcıların sosyal beceri düzeyleri üzerinde
herhangi bir etkisi yoktur. 

References

  • Beşirli, H. (2016). Bireyin toplumsallaşması sürecinde spor. International Journal of Cultural And Social Studies, 2 (1): 25-31.
  • Çepikkurt, F., & Fındık, M. (2017). Takım sporu yapanlarla bireysel spor yapanların sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. International Journal of Sport, Exercise & Training Sciences, 3 (2), 55-63. DOI: 10.18826/useeabd.296718 Retrieved from http://dergipark.gov.tr/useeabd/issue/27194/296718
  • Çiriş, V. (2014). Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Erdoğan, F., & Bacanlı, H. (2003) Matson çocuklarda sosyal beceri değerlendirme ölçeğinin(messy) türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 3(2)
  • Filiz, Z. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşmesinde spora katılımın değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3).
  • Göksel, A.G. & Caz, Ç. (2016). Anadolu lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 1(1): 1-10.
  • Gülay, O., Mirzeoğlu D. & Çelebi M. (2010). Effects of cooperative games on social skill levels and attitudes toward physical education. Eurasian Journal of Educational Research, Issue 40:77-92.
  • Hilooğlu, S., & Cenkseven-Önder, F. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde zorbalığı yordamada sosyal beceri ve yaşam doyumunun rolü. İlköğretim Online, 9(3).
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 315-324.
  • Kaplan, Y. & Çetinkaya, G. (2014). Spor yoluyla toplumsallaşma-yeniden toplumsallaşma süreci. International Journal of Science Culture and Sport, 2:120-125.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keskin, Özkan. (2014). Çocuklarda beden eğitimi ve spora katılımın sosyal gelişim üzerine etkileri. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi. 1(1)
  • Koştaş, M. (1987). Sosyalleşme (socialisation). Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXIX:329-334.
  • Matson, J.l., Rotatori, A.F., & Helsel, W.J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: the matson evaluation of social skills with youngsters (messy). Behaviour Research. Theory. 21:335−340.
  • Ökmen, A.Ş., Erdemir, İ. & Tekin, H.A. (2009). Beden eğitimi, resim ve müzik seçmeli dersi alan öğrencilerin toplumsallaşma düzeylerinin karşılaştırılması. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12:(21) 1-6.
  • Özcan, G. & Yıldırım, S. (2011). Lisanslı olarak takım sporu ve bireysel spor yapan ile spor yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(23):111-135.
  • Şahan, H. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü. KMU İİBF Dergisi. 10(15):260-278. Yüksel, G. (2016). Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11).
  • Yüksel, G. (2016). Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11).
  • Yüksel, G. (2016). Sosyal beceri envanterinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(9).

Examining of social skill levels of university students in terms of certain Variables

Year 2017, , 86 - 92, 15.09.2017
https://doi.org/10.18826/useeabd.289093

Abstract

Aim: The purpose of this study is to examine the relationship between certain demographic variables and social skill levels of university students.


Material and Methods: There were 100 participants (n=51 female, n=49 male) in the study group who were the students at the department of Sport Sciences Faculty of Istanbul University in the 2015-2016 academic year. Of the study group 28 participants were between 18-20 years old, 27 participants were between 21-23 years old, 23 participants were between 24-26 years old and 22 participants were above 27 years old. After the demographic information of the participants was formed, the Social Skill Scale was applied which was developed by Matson, Rotarory and Hessel (1983) and adopted to Turkish. In order to measure their social skill levels, the reliability analysis of that scale was done. Cronbach Alpha value is 0.777; about the subscales, the results were found as such; positive social behaviour subscale 0.924, negative social behaviour subscale 0.904. Significance level was accepted as p<0.05.


Results: Gender, age, class, whether or not to play sports with a licence, education level of parents, how many years they have been doing sports, and the level of social skills and subscales of their students were not significantly different.


Conclusion: As a result; the demographic variables examined within our study did not make a difference in the level of social skills of the participants. 

References

  • Beşirli, H. (2016). Bireyin toplumsallaşması sürecinde spor. International Journal of Cultural And Social Studies, 2 (1): 25-31.
  • Çepikkurt, F., & Fındık, M. (2017). Takım sporu yapanlarla bireysel spor yapanların sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. International Journal of Sport, Exercise & Training Sciences, 3 (2), 55-63. DOI: 10.18826/useeabd.296718 Retrieved from http://dergipark.gov.tr/useeabd/issue/27194/296718
  • Çiriş, V. (2014). Spor Yapan ve Yapmayan Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Erdoğan, F., & Bacanlı, H. (2003) Matson çocuklarda sosyal beceri değerlendirme ölçeğinin(messy) türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi. 3(2)
  • Filiz, Z. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşmesinde spora katılımın değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3).
  • Göksel, A.G. & Caz, Ç. (2016). Anadolu lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 1(1): 1-10.
  • Gülay, O., Mirzeoğlu D. & Çelebi M. (2010). Effects of cooperative games on social skill levels and attitudes toward physical education. Eurasian Journal of Educational Research, Issue 40:77-92.
  • Hilooğlu, S., & Cenkseven-Önder, F. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde zorbalığı yordamada sosyal beceri ve yaşam doyumunun rolü. İlköğretim Online, 9(3).
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda beden eğitimi ve sporun sosyalleşme düzeylerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 315-324.
  • Kaplan, Y. & Çetinkaya, G. (2014). Spor yoluyla toplumsallaşma-yeniden toplumsallaşma süreci. International Journal of Science Culture and Sport, 2:120-125.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keskin, Özkan. (2014). Çocuklarda beden eğitimi ve spora katılımın sosyal gelişim üzerine etkileri. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi. 1(1)
  • Koştaş, M. (1987). Sosyalleşme (socialisation). Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXIX:329-334.
  • Matson, J.l., Rotatori, A.F., & Helsel, W.J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: the matson evaluation of social skills with youngsters (messy). Behaviour Research. Theory. 21:335−340.
  • Ökmen, A.Ş., Erdemir, İ. & Tekin, H.A. (2009). Beden eğitimi, resim ve müzik seçmeli dersi alan öğrencilerin toplumsallaşma düzeylerinin karşılaştırılması. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12:(21) 1-6.
  • Özcan, G. & Yıldırım, S. (2011). Lisanslı olarak takım sporu ve bireysel spor yapan ile spor yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(23):111-135.
  • Şahan, H. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyalleşme sürecinde spor aktivitelerinin rolü. KMU İİBF Dergisi. 10(15):260-278. Yüksel, G. (2016). Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11).
  • Yüksel, G. (2016). Sosyal beceri eğitiminin üniversite öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(11).
  • Yüksel, G. (2016). Sosyal beceri envanterinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(9).
There are 19 citations in total.

Details

Subjects Sports Medicine
Journal Section SCIENCE of SPORTS MANAGEMENT
Authors

Sevim Güllü

Publication Date September 15, 2017
Submission Date February 1, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Güllü, S. (2017). Examining of social skill levels of university students in terms of certain Variables. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 3(3), 86-92. https://doi.org/10.18826/useeabd.289093