Aim: The aim of this research was to investigate the effect of six-week unstable (duradisk) ground exercises on the static balance feature of secondary school students.
Methods: Research; 40 students volunteered (age=10.3 ±0.23) who did not have regular training in any sports branch. Two groups of an equal number of experiment group (n=20) and control group (n=20) were constructed randomly. The pre and post-test static balance measurements of all groups were measured using the Balance Error Scoring System and the level of development between the two groups was examined. After the pretest measurements were applied to the experimental and control groups, 6-week training sessions were performed with duradisk for 40 minutes and 3 days a week. No training was given to the control group. To test the difference between groups; parametric distributions were used for pre-test post-test values, two-way ANOVA test for repeated measurements and Kruskal Wallis test for non-parametric assumptions.
Results: There was no significant difference between the experimental group and the control group in pre-test static balance measurements (p>0.05). After the study, it was seen that there was a significant difference in duradisc in all measurements between duradisk group and the control group (p<0.05).
Conclusion: The results of our research showed that the 6-week duradisk training developed the static balance characteristics of middle school students according to the control group. Therefore, the use of duradisk may be recommended to improve balance in sport.
Amaç: Bu araştırmada, altı haftalık hareketli (duradisk) zemin egzersizlerinin ortaokul öğrencilerinin statik denge özelliğine etkisinin incelenmesi amaçlandı.
Materyal ve Yöntem: Araştırmaya; ortaokulda öğremim gören herhangi bir spor branşında düzenli antrenman yapmamış, 40 öğrenci gönüllü olarak (yaş=10,3±0,23) katılıldı. Araştırma,deneysel bir araştırma olup ön test son test kontrol gruplu model kullanıldı. Katılımcılar arasında deney (n=20) ve kontrol(n=20) grubu olmak üzere eşit sayıda iki grup rastgele yöntemle oluşturulmuştur. Tüm grupların ön ve son test statik denge ölçümleri ‘Denge Hata Skoru Sistemi’ kullanılarak ölçüldü ve iki grup arasındaki gelişim düzeyi incelendi. Deney ve Kontrol grubuna, ön test ölçümleri uygulandıktan sonra duradisk ile günde 40 dakika, haftada 3 gün olmak üzere 6 haftalık antrenmanlar uygulandı. Kontrol grubuna ise herhangi bir antrenman yaptırılmadı.6 haftalık düzenli antrenmanlardan sonra deney grubu ile kontrol grubuna son test ölçümleri karşılaştırıldı. Gruplar arasındaki gelişim düzeyinin incelenmesinde; ön test son test değerleri için parametrik varsayımlarda, tekrarlı ölçümlerde iki yönlü anova testi non-parametrik varsayımlarda ise kruskal wallis testi kullanıldı.
Bulgular: Ön-test statik denge ölçümlerinde deney grubu ve kontrol grubu arasında anlamlı bir fark olmadığı görüldü (p>0,05). Araştırma sonrasında yapılan ölçümlerde duradisk grubu ile kontrol grubu arasında tüm ölçümlerde duradisc lehine anlamlı farklar olduğu tespit edildi (p<0,05).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | MOVEMENT and TRAINING SCIENCES |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | December 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |