Research Article
BibTex RIS Cite

Scale of digital sports games motivation: adaptation to Turkish, validity and reliability study

Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 6 - 18, 15.03.2020
https://doi.org/10.18826/useeabd.623526

Abstract

Aim: The aim of this study is to adapt the scale of digital sports games motivation (SDSGM) to Turkish and to test its validity and reliability.

Methods: The study group of the research consists of a total of 310 players, 204 men and 106 women, who came to play in a private enterprise where digital games are played in Balıkesir. The scale has been translated into Turkish with the translation/reversing method. Exploratory factor analysis (EFA) was applied to determine the factor structure of the scale. The appropriate model was drawn to the EFA scale in the Amos program and the model conformance was tested by conducting confirmatory factor analysis (CFA). The validity and reliability of the appropriate model has been tested with Cronbach's Alpha and Split-Half methods. 

Results: Five factors were determined with AFA affecting the total variance of over 5%. Four substances were excluded from these factors (4-5-17-19 substances), two substances were found to be boarding, and one substance was determined to have a factor load lower than 40 and removed from the scale. Thus, a 19-item scale with five factors was determined, explaining 65,466% of the total variance. 6-13-18-22 with DFA. The standardized path coefficients of the substances were found to be below 40 and a new model was created by removing these substances. The alignment index of this model consisting of 5 factors and 15 substances was examined and the values of CMIN/DF=2.43, GFI=,92, CFI=,93 and RMSEA=,06 were determined.

Conclusion: It can be said that the alignment indices of the new model, which are 5 factors and 15 items, are acceptable and this model has been confirmed. 

References

  • Adiloğulları, İ, Görgülü, R . (2015). Sporda Duygusal Zeka Envanteri'nin uyarlama çalışması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS , 1 (2) , 83-94 . DOI: 10.18826/ijsets.05333.
  • Aksu, G., Eser, M.T. & Güzeller, C. O. (2017). Açımlayıcı Ve Doğrulayıcı Faktör Analizi İle Yapısal Eşitlik Modeli Uygulamaları, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Arslan, S. (2011). Serbest zaman kullanımı: Sıradan serbest zaman etkinlikleri ve sistemli serbest zaman etkinlikleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 1-10.
  • Aytaç, M., & Öngen, B. (2012). Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi. İstatistikçiler Dergisi: İstatistik ve Aktüerya, 5(1), 14-22.
  • Ayyıldız, H., & Cengiz, A. G. E. (2006). Pazarlama Modellerinin Testinde Kullanılabilecek Yapısal Eşitlik Modeli (Yem) Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(2), 63-84.
  • Başar E.E. (2016). Hane Halklarının Sürdürülebilir Tüketim Davranışlarının Ölçülmesine Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı. Doktora Tezi, Erzurum.
  • Chen, H. Y., & Boore, J. R. (2010). Translation and back‐translation in qualitative nursing research: methodological review. Journal of clinical nursing, 19(1‐2), 234-239.
  • Cianfrone, B. A., Zhang, J. J., & Jae Ko, Y. (2011). Dimensions of motivation associated with playing sport video games: Modification and extension of the Sport Video Game Motivation Scale. Sport, Business and Management: An International Journal, 1(2), 172-189.
  • Coşkun, E., & Öztürk, M. C. (2016). Steam dünyası: dijital oyun bloglarına yönelik bir değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2).
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları, 5. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • De Vellis, R.F. (2012). Ölçek Geliştirme: Kuram ve Uygulamalar (Ed.Tarık Totan), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Demirbilek M., & Koç, D. (2016). Video Oyunlarının ve Video Oyun Kafelerin Birey Sağlığına Etkileri: Nitel Bir Araştırma. Akademik Bilişim Konferansı.
  • Dilekmen, M., & Ada, Ş. (2005). Öğrenmede güdülenme. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 113-123.
  • Esentaş, M., Güzel, P., & Vural, M. (2018). Popüler kültürde rekreatif bir etkinlik olarak dijital sporlar. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 71-79. Güvenli İnternet Merkezi. (2019). Dijital Oyunlar Raporu 2019. Erişim Adresi: https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/RjARy.pdf
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B., Anderson, R. E. & Tatham, R.L. (2006). Multivariate data analysis (Sixth edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Hinkin, T. R. (1995). A review of scale development practices in the study of organizations. Journal of management, 21(5), 967-988.
  • Irmak, A. Y., & Erdoğan, S. (2016). Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128-137.
  • Kalaycı, Ş. (2018). Faktör Analizi, Kalaycı Ş. (Ed.) içinde SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 8. Baskı. Ankara: Dinamik Akademi.
  • Karagöz Y. (2016). SPSS ve AMOS Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Nobel Akademik Yayıncılık, Birinci Baskı, Ankara.
  • Kilci A.K. (2019). Spor ve Dijital Oyunda Son Nokta: ESPOR. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kim Y. & Ross S.D. (2006). An exploration of motives in sport video gaming. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 8(1), 34.
  • Kirriemuir, J. (2002). Video gaming, education and digital learning technologies. D-lib Magazine, 8(2), 7.
  • Lomax, R. G., & Schumacker, R. E. (2004). A Beginner's Guide To Structural Equation Modeling. Taylor & Francis Press. Fourth Edition.
  • Newzoo (2017). The Turkish Gamer 2017. Erişim Tarihi: Temmuz 33, 2019, Erişim Adresi: Newzoo website: https://newzoo.com/insights/infographics/the-turkish-gamer-2017/.
  • Newzooa (2018). China Games Market 2018. Erişim Tarihi: Temmuz 3, 2019, Erişim Adresi: Newzoo website: https://newzoo.com/insights/infographics/china-games-market-2018/.
  • Newzoob (2018). U.S. Games Market 2018. Erişim Tarihi: Temmuz 3, 2019, Erişim Adresi: Newzoo website: https://newzoo.com/insights/infographics/us-games-market-2018/.
  • Newzooc (2018). Japan Games Market 2018. Erişim Tarihi: Temmuz 3, 2019, Erişim Adresi: Newzoo website: https://newzoo.com/insights/infographics/japan-games-market-2018/.
  • Özhan, S. (2011). Dijital oyunlarda değerlendirme ve sınıflandırma sistemleri ve Türkiye açısından öneriler. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 25(25), 21-33.
  • Pala, F. K., & Erdem, M. (2011). Dijital Oyun Tercihi ve Oyun Tercih Nedeni ile Cinsiyet, Sınıf Düzeyi ve Öğrenme Stili Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir Çalışma. Journal of Kirsehir Education Faculty, 12(2).
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2016). A beginner’s guide to structural equation monitoring. Fourth Edition, New York: Routledge.
  • Sharma, S. (1996) Applied Multivariate Techniques. John Wiley and Sons Inc., New York.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Sixth Edition. Boston Pearson.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Türkçe sözlük. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&kelime=oyun.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yükçü, S., & Kaplanoğlu, E. (2018). UİK e-Spor endüstrisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 533-550.

Dijital spor oyunları motivasyon ölçeği (DSOMÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması

Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 6 - 18, 15.03.2020
https://doi.org/10.18826/useeabd.623526

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı Dijital Spor Oyunları Motivasyon Ölçeğini (DSOMÖ) Türkçeye uyarlamak, geçerlik ve güvenirliğini sınamaktır. 

Materyal ve Metot: Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir ilinde dijital oyunlar oynanan özel bir işletmeye oyun oynamak için gelen 204’ü erkek 106’sı kadın olmak üzere toplam 310 oyuncu birey oluşturmaktadır. Ölçek çeviri/geri çeviri yöntemi ile Türkçeye çevrilmiştir. Ölçeğin faktör yapısını belirlemek için açımlayıcı faktör analizi (AFA) uygulanmıştır. AFA uygulanan ölçeğe AMOS programında uygun model çizilmiş ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılarak model uygunluğu test edilmiştir. Uygun modelin Cronbach’s Alpha ve Split-Half yöntemleri ile geçerlik ve güvenirlikleri sınanmıştır.

Bulgular: AFA ile toplam varyansa etkisi %5’in üzerinde olan beş faktör belirlenmiştir. Dört madde bu faktörler dışında kalmış (4-5-17-19 madde), iki maddenin binişik olduğu görülmüş, bir maddenin de ,40’dan düşük faktör yüküne sahip olduğu belirlenmiş ve ölçekten çıkarılmıştır. Böylelikle toplam varyansın %65,466’sını açıklayan 5 faktörlü 19 maddelik ölçek belirlenmiştir. DFA ile 6-13-18-22. maddelerin standardize edilmiş yol katsayılarının ,40’ın altında olduğu tespit edilmiş bu maddeler çıkarılarak yeni bir model oluşturulmuştur. 5 faktör ve 15 maddeden oluşan bu modelin uyum indeksi incelenmiş ve CMIN/DF=2,43, GFI=,92, CFI=,93 ve RMSEA=,06 değerleri tespit edilmiştir.

Sonuç: 5 faktör ve 15 madde olan yeni modelin uyum indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu ve oluşturulan bu modelin doğrulandığı söylenebilir. 

References

  • Adiloğulları, İ, Görgülü, R . (2015). Sporda Duygusal Zeka Envanteri'nin uyarlama çalışması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS , 1 (2) , 83-94 . DOI: 10.18826/ijsets.05333.
  • Aksu, G., Eser, M.T. & Güzeller, C. O. (2017). Açımlayıcı Ve Doğrulayıcı Faktör Analizi İle Yapısal Eşitlik Modeli Uygulamaları, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Arslan, S. (2011). Serbest zaman kullanımı: Sıradan serbest zaman etkinlikleri ve sistemli serbest zaman etkinlikleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 1-10.
  • Aytaç, M., & Öngen, B. (2012). Doğrulayıcı faktör analizi ile yeni çevresel paradigma ölçeğinin yapı geçerliliğinin incelenmesi. İstatistikçiler Dergisi: İstatistik ve Aktüerya, 5(1), 14-22.
  • Ayyıldız, H., & Cengiz, A. G. E. (2006). Pazarlama Modellerinin Testinde Kullanılabilecek Yapısal Eşitlik Modeli (Yem) Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(2), 63-84.
  • Başar E.E. (2016). Hane Halklarının Sürdürülebilir Tüketim Davranışlarının Ölçülmesine Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı. Doktora Tezi, Erzurum.
  • Chen, H. Y., & Boore, J. R. (2010). Translation and back‐translation in qualitative nursing research: methodological review. Journal of clinical nursing, 19(1‐2), 234-239.
  • Cianfrone, B. A., Zhang, J. J., & Jae Ko, Y. (2011). Dimensions of motivation associated with playing sport video games: Modification and extension of the Sport Video Game Motivation Scale. Sport, Business and Management: An International Journal, 1(2), 172-189.
  • Coşkun, E., & Öztürk, M. C. (2016). Steam dünyası: dijital oyun bloglarına yönelik bir değerlendirme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2).
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları, 5. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • De Vellis, R.F. (2012). Ölçek Geliştirme: Kuram ve Uygulamalar (Ed.Tarık Totan), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Demirbilek M., & Koç, D. (2016). Video Oyunlarının ve Video Oyun Kafelerin Birey Sağlığına Etkileri: Nitel Bir Araştırma. Akademik Bilişim Konferansı.
  • Dilekmen, M., & Ada, Ş. (2005). Öğrenmede güdülenme. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (11), 113-123.
  • Esentaş, M., Güzel, P., & Vural, M. (2018). Popüler kültürde rekreatif bir etkinlik olarak dijital sporlar. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(1), 71-79. Güvenli İnternet Merkezi. (2019). Dijital Oyunlar Raporu 2019. Erişim Adresi: https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/RjARy.pdf
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B., Anderson, R. E. & Tatham, R.L. (2006). Multivariate data analysis (Sixth edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Hinkin, T. R. (1995). A review of scale development practices in the study of organizations. Journal of management, 21(5), 967-988.
  • Irmak, A. Y., & Erdoğan, S. (2016). Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128-137.
  • Kalaycı, Ş. (2018). Faktör Analizi, Kalaycı Ş. (Ed.) içinde SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, 8. Baskı. Ankara: Dinamik Akademi.
  • Karagöz Y. (2016). SPSS ve AMOS Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Nobel Akademik Yayıncılık, Birinci Baskı, Ankara.
  • Kilci A.K. (2019). Spor ve Dijital Oyunda Son Nokta: ESPOR. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kim Y. & Ross S.D. (2006). An exploration of motives in sport video gaming. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 8(1), 34.
  • Kirriemuir, J. (2002). Video gaming, education and digital learning technologies. D-lib Magazine, 8(2), 7.
  • Lomax, R. G., & Schumacker, R. E. (2004). A Beginner's Guide To Structural Equation Modeling. Taylor & Francis Press. Fourth Edition.
  • Newzoo (2017). The Turkish Gamer 2017. Erişim Tarihi: Temmuz 33, 2019, Erişim Adresi: Newzoo website: https://newzoo.com/insights/infographics/the-turkish-gamer-2017/.
  • Newzooa (2018). China Games Market 2018. Erişim Tarihi: Temmuz 3, 2019, Erişim Adresi: Newzoo website: https://newzoo.com/insights/infographics/china-games-market-2018/.
  • Newzoob (2018). U.S. Games Market 2018. Erişim Tarihi: Temmuz 3, 2019, Erişim Adresi: Newzoo website: https://newzoo.com/insights/infographics/us-games-market-2018/.
  • Newzooc (2018). Japan Games Market 2018. Erişim Tarihi: Temmuz 3, 2019, Erişim Adresi: Newzoo website: https://newzoo.com/insights/infographics/japan-games-market-2018/.
  • Özhan, S. (2011). Dijital oyunlarda değerlendirme ve sınıflandırma sistemleri ve Türkiye açısından öneriler. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 25(25), 21-33.
  • Pala, F. K., & Erdem, M. (2011). Dijital Oyun Tercihi ve Oyun Tercih Nedeni ile Cinsiyet, Sınıf Düzeyi ve Öğrenme Stili Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir Çalışma. Journal of Kirsehir Education Faculty, 12(2).
  • Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (2016). A beginner’s guide to structural equation monitoring. Fourth Edition, New York: Routledge.
  • Sharma, S. (1996) Applied Multivariate Techniques. John Wiley and Sons Inc., New York.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Sixth Edition. Boston Pearson.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Türkçe sözlük. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&kelime=oyun.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yükçü, S., & Kaplanoğlu, E. (2018). UİK e-Spor endüstrisi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 533-550.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section SCIENCE of EXERCISE and SPORTS PSYCHOLOGY
Authors

Alp Kaan Kilci 0000-0001-6445-6400

Publication Date March 15, 2020
Submission Date September 23, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Kilci, A. K. (2020). Dijital spor oyunları motivasyon ölçeği (DSOMÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences - IJSETS, 6(1), 6-18. https://doi.org/10.18826/useeabd.623526