Purpose: The purpose of this research is to examine the effect of time management on general procrastination behavior and social media addiction of sports sciences faculty students.
Method: The sample of the research consists of a total of 392 university students, 194 female and 198 male, studying at Bingöl University Faculty of Sports Sciences. In addition to the personal information form, "Time Management Scale", "Academic Procrastination Scale" and "Social Media Addiction Scale" were used in the research. After testing the normality of the data obtained, the reliability results were examined. In this study, correlation analysis was applied to determine the relationship between variables and regression analysis was applied to evaluate the effect of the independent variable on the dependent variable.
Findings: According to the research findings, statistically significant relationships were found between students' time management and social media addiction and procrastination behaviors. Accordingly, a statistically significant, negative and low level relationship was detected between schedule and social media addiction. It has been determined that time management has a 3% impact on social media addiction. It was also determined that general procrastination behavior was affected by time management at a level of 4%.
Conclusion: In conclusion, this study shows that students' effective time management skills have a positive effect on social media addiction and procrastination behaviors. In particular, it has been determined that students with effective time management skills have less social media addiction and procrastination tendencies.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin zaman yönetiminin genel erteleme davranışı ve sosyal medya bağımlılığına etkisinin incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Bingöl Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde okuyan 194’ü kadın ve 198’i erkek olmak üzere toplam 392 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada kişisel bilgi formunun yanı sıra “Zaman Yönetimi Ölçeği”, “Genel Erteleme Ölçeği” ve “Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin normalliği test edildikten sonra güvenirlik sonuçları incelenmiştir. Bu çalışmada, değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi ve bağımsız değişkenin bağımlı değişken üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla regresyon analizi uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre öğrencilerin zaman yönetimleri ile sosyal medya bağımlılığı ve erteleme davranışları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Buna göre, zaman planı ile sosyal medya bağımlılığı arasında istatistiksel olarak anlamlı, negatif yönde ve düşük düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Zaman yönetiminin sosyal medya bağımlılığına %3 düzeyinde bir etkisinin olduğu saptanmıştır. Ayrıca genel erteleme davranışının zaman yönetimi tarafından %4 düzeyinde etkilendiği belirlenmiştir.
Sonuç: Sonuç olarak, bu çalışma öğrencilerin etkili zaman yönetimi becerilerinin sosyal medya bağımlılığı ve erteleme davranışları üzerinde olumlu bir etkiye sahip olduğunu göstermektedir. Özellikle, etkili zaman yönetimi becerisine sahip öğrencilerde sosyal medya bağımlılığının ve erteleme eğilimlerinin daha az olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports and Recreation |
Journal Section | LEİSURE AND RECREATİON |
Authors | |
Early Pub Date | September 14, 2023 |
Publication Date | September 20, 2023 |
Submission Date | September 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 3 |