Aim: The aim of this study was to examine the effects of FIFA 11+ warm-up phase with educational games (FIFA 11+ EG) on acute physical and psychological performance values.
Methods: A total of 15 well-trained soccer players aged 16 years were included in the study (height: 168,27±7,43, weight: 55,27±8,12, BMI: 19,50±2,03). Firstly, after the FIFA 11+ warm-up session, 20m sprint, 505, T-Diril and Illinois change of direction running (COD) tests were applied and then the physical activity of enjoyment scale (PACES) was completed. One week after this application, FIFA 11+ EG warm-up session was performed, and the same tests were applied.
Results: The obtained data were included in comparison analyses according to normality tests. A significant difference was obtained in the 20m sprint times of the athletes after FIFA 11+ warm-up session compared to FIFA 11+ EG warm-up (p<0.05). While the 505 (p<0.05) and T-Diril COD performances (p<0.05) of the athletes after FIFA 11+ EG warm-up were statistically significant compared to FIFA 11+ warm-up, there was no significant difference between the PACES results of the athletes after both warm-up sessions.
Conclusion: According to the results of this study, the use of an educational game in a warm-up session application such as FIFA 11+ shows that it has a positive effect on COD skill. In addition, the athletes completed the 20m sprint skills in shorter times after the FIFA 11+ warm-up session.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, FİFA 11+ ısınma evresinin eğitsel oyunlar ile uygulanması (FİFA 11+ EO) sonrası akut fiziksel ve psikolojik performans değerleri üzerine etkilerini incelemektir.
Yöntem: Araştırmaya yaşları 16 olan, iyi antrene edilmiş 15 futbol oyuncusu dâhil edildi (boy: 168,27±7,43, vücut ağırlığı: 55,27±8,12, VKI: 19,50±2,03). İlk aşamada FİFA 11+ ısınma protokolü sonrası 20m sürat, 505, T-Diril ve illinois yön değiştirme koşu (YDK) testleri uygulanıp hemen ardından fiziksel aktiviteden keyif alma ölçeği (FAKÖ) dolduruldu. Bu uygulamadan bir hafta sonra FİFA 11+ EO ısınma evresi gerçekleştirip aynı testler birer gün ara ile uygulandı.
Bulgular: Elde edilen veriler normallik testlerine göre karşılaştırma analizlerine dâhil edildi. FİFA 11+ ısınma evresi sonrası sporcuların 20m sürat zamanlarında FİFA 11+ EO ısınma evresine göre anlamlı farklılık elde edildi (p<0,05). FİFA 11+ EO evresi sonrasında ise sporcuların 505 (p<0,05) ve T-Diril YDK performansları (p<0,05) FİFA 11+ ısınma evresine göre istatistiksel olarak anlamlı çıkarken, her iki ısınma evresi sonrasında sporcuların FAKÖ sonuçları arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır.
Sonuç: Bu araştırma, FİFA 11+ gibi bir ısınma evresi ile eğitsel oyun kullanılmasının YDK becerisi üzerine olumlu etki ettiğini göstermektedir. Ayrıca sporcular 20m sürat becerilerini FİFA 11+ ısınma evresinden sonra daha kısa sürelerde tamamlamışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Training |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2024 |
Submission Date | February 26, 2024 |
Acceptance Date | March 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |