Aim: It was aimed to compare the performances of athletes competing in the Trampoline Gymnastics branch at the Tokyo 2020 Olympic Games and to create normative data.
Methods: In the study, the scores obtained by 16 male and 16 female athletes in the final and qualifying competitions were evaluated by using document analysis method, one of the secondary data collection techniques. Mann Whitney U test was used to determine the differences between the difficulty, execution, horizontal displacement, time of flight and total scores. In addition, the competition scores were first converted into Z-scores and then the T-score equivalents were determined, and norms of the data were created by defining qualitative descriptions ranging from extremely poor to excellent for performance ranges.
Results: Statistically significant differences were found between the difficulty, execution, time of flight and total scores in the first series of the qualification competition (p<0.05). In the final competition, statistically significant differences were found between the difficulty and time of flight scores and total scores (p<0.05). In addition, in the final competition, it was found that there was a highly significant relationship between execution and difficulty scores and total score in women, while there was a highly significant relationship with horizontal displacement in men, and a highly significant relationship between time of flight, execution and difficulty scores and total score (p<0.01).
Conclusion: As a result, it is thought that these assessments will help coaches to analyze the performance components in determining the levels of athletes and performance follow-up.
Amaç: Tokyo 2020 olimpiyat oyunlarında Trampolin Cimnastik branşında yarışan sporcuların performanslarının karşılaştırılması ve normatif verilerinin oluşturulması amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada ikincil veri toplama tekniklerinden doküman analizi yöntemi kullanılarak 16 erkek ve 16 kadın sporcunun final ve eleme yarışmalarında elde ettikleri puanlar değerlendirmeye alınmıştır. Zorluk, uygulama, horizontal yer değiştirme, uçuş zamanı ve toplam puanlar arasındaki farkların belirlenmesi amacıyla Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Ayrıca müsabaka puanları önce Z-puanlarına dönüştürülmüş sonra da T-puan karşılıkları belirlenerek performans aralıkları için, son derece zayıftan mükemmele kadar değişen niteliksel açıklamalar tanımlanarak verilerin normları oluşturulmuştur.
Bulgular: Eleme müsabakasındaki ilk serilerde zorluk, uygulama, uçuş zamanı ve toplam puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunumuştur (p<0,05). Final müsabakasında ise zorluk ve uçuş zamanı puanları ile toplam puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur (p<0,05). Ayrıca final müsabakasında, kadınlarda uygulama ve zorluk puanları ile toplam puan arasında yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki bulunurken, erkeklerde horizontal yer değiştirme ile çok yüksek düzeyde, uçuş zamanı, uygulama ve zorluk puanları ile toplam puan arasında yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur (p<0,01).
Sonuç: Sonuç olarak yapılan bu değerlendirmelerin sporcuların düzeylerinin belirlenmesinde ve performans takiplerinin yapılmasında antrenörlerin performans bileşenlerini analiz etmelerinde yardımcı olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Training |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 29, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | August 12, 2024 |
Acceptance Date | September 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 3 |