Tasarım dolayımı olan temel toplumsal sorunların saptandığı, bu kavramın neyle uğraştığı ve neye hizmet ettiğinin öncelendiği eleştirel yaklaşım, içi tüketim çağrışımlarıyla dolu maddi üretimin niteliksiz bir aracı ve kapitalist sistemin önemli bir parçası gibi sunulan eğitim, düşün ve yazın hayatında eksikliğini hissettirmektedir. İlk sözünde; tasarımı “unsurlar, prensipler ve teknik sınırlılıklar» başlıkları altında parçalayıp bu parçaların neden-sonuç ilişkilerinin üretim ve satış raporları üzerinden değerlendirildiği düşüncelerin/öğretilerin yer aldığı kitapların toplumdan, emek ve gereksinimden kopuk düşünceyle geliştirilen son sözünü merak eder miydiniz? Dolayısıyla tasarım alanında kullanılacak diyalektik kavrayış, bize var oluş, düşünüş ve iletişim alışkanlıklarımızı şekillendiren tasarım çıktılarının son yılların en dönüştürücü araçları olduğu gerçeğinin dile getirilebilme şansını tanıyacaktır. Bu makaleyle, tasarım kavramının baskı ve sömürü düzenini tekrar ve tekrar üreten, toplumsal ve sınıfsal değerlerin nitelikli çöküşlerini görünür kılan, tüketim bağımlılığı yaratan türlü yüzeyleri ve kavramsal uzamları kapsamında bir düşünce üretmek/başlatmak hedeflenmiştir
A critical approach, defining basic social problems that have design mediation, prioritizing what the concept deals with and what it serves to, seems to be missing in the education, thought and literature which are presented as a unqualified mean of material production full of consumption calls and an important part of capitalist system. While reading a book in which the introduction divides the design into “components, principles and technical limitations” chapters and analyzes causal relationships of these over production and sales reports; would you wonder about the closing that is developed disconnected from society, labor and desire? Therefore, a dialectic comprehension in design will provide us with the opportunity to express the fact that design outputs are the most transformative tools of today which shape our habits of existence, thinking and communication. This paper aims to start/produce thinking on the various superficies and conceptual extensions of design which reproduces the exploitation and pressure system over and over again; makes the collapse of the social and class systems visible and creates consumption addiction
Primary Language | Turkish |
---|---|
Other ID | JA38JF32CV |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2016 |
Submission Date | November 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Issue: 3 |
The opinions in the articles published in Üsküdar University Journal of Social Sciences belong to the author. The articles published in another journal, book, and so on are not accepted. National or international conference presentations, seminar presentations, or panel presentations can be included in the publication process after being specified in the footnote and converted into the article format.
Academic articles published in the journal can only be reproduced for educational purposes. The articles and the graphics and tables in the articles cannot be duplicated or archived in part or as a whole without permission except for educational purposes. Quotations may be made from the articles under the condition that they are indicated in the academic publications.
It is assumed that the authors undertake that they would not claim royalties for the articles they submit to Üsküdar University Journal of Social Sciences.