Research Article
BibTex RIS Cite

Anne–Baba Davranışlarının ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri

Year 2017, Issue: 4, 91 - 138, 01.05.2017
https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.3.4.34

Abstract

Liderliğin, literatürde doğuştan olduğu gibi sonradan kazanılan bir yönünün olduğu ifade edilmekte ve tartışılmaktadır. Bu araştırma liderliğin aile davranışlarıyla ve sosyal çevreyle ilişkisinin olup olmadığını incelemeye yönelik geliştirilmiştir. Araştırma kapsamına alınan dört kitap nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniğinden yararlanılarak incelenmiştir. Araştırma kapsamına alınan liderler ve kitapları şunlardır: Pakistan’ın İslam’da seçilmiş ilk kadın başbakanı, Doğu’nun Kızı ünvanlı, “Benazir Bhutto: Doğu’nun Kızı” kitabı; 20 yy.’da İngiltere’nin Başbakanı, Batı’nın ilk kadın başbakanı, uzun yıllar liderliğini sürdüren Margaret Thatcher’ın, “Demir Lady’nin Anıları” (2003); Hindistan Bağımsızlık Hareketinin Lideri Mahatma Gandhi’nin “Gandhi: Bir Özyaşam Öyküsü” otobiyografisinin yanı sıra ve Gandhi konusunda Deliege’nin (2015) biyografisi araştırma kapsamına alınmıştır. Dördüncü lider, Nelson Mandela’dır. Nelson Mandela’nın biyografisini Richard Stengel kaleme almıştır. Stengel’in (2011) “Mandela’nın Yolu: Yaşam, Sevgi, Cesaret ve Affetmek Üzerine On Beş Ders” kitabı araştırmaya dâhil edilmiştir. Kitaplarda, liderlerin çocukluk dönemlerinde anne ve babalarıyla ilişkilerini anlattıkları bölümler değerlendirilerek, bulgular anne–baba davranışları temasında yapılan bir sınıflandırma ile sunulmaya çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda anne–baba davranışlarının bireyi etkilemede önemli bir katkısının olabileceği varsayılmakta ve incelenen dört liderde de anne–baba davranışlarının ve sosyal çevre faktörünün etkisi gözlenmektedir

References

  • E. Karabulut Demir vd., “Ebeveyn Tutum Ölçeği,” Türk Psikoloji Yazıları 11, no. 21 (2008

The Effects of Parental Behavior and Social Environment on Leaders

Year 2017, Issue: 4, 91 - 138, 01.05.2017
https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.3.4.34

Abstract

Leadership is defined and discussed by the way that has both natal and acquired characteristic as to the literature. This study was developed to investigate whether leadership has a relationship with parental behaviors and social environment. Four books were evaluated within the study by document analysis as one of the qualitative data analysis process. Benazir Bhutto, who was the first elected woman president in Pakistan in Islam and titled as “Daughter of the East” with the book “Benazir Bhutto Daughter of the East”; Margaret Thatcher, who was the first woman Prime Minister of UK in 20th century and maintained her leadership for many years with the book “Memories of Iron Lady” (2003); Mahatma Gandhi, who was the leader of independence movement in India with the books as an autobiography “Gandhi: An Autobiography–The Story of My Experiments With Truth” and biography of Gandhi by Deliege (2015) were selected for the study. Nelson Mandela is the fourth leader held in the study. Autobiography of Nelson Mandela was written by Richard Stengel and also “Mandela’s Way: Lessons on Life, Love, and Courage” of Stengel (2011) were included in the study. The results are presented with a classification under the theme of parental behaviors by evaluating the relationship between leaders and their parents in the period of childhood within the books. Parental behaviors have been assumed to possess a vital contribution to impact on individual the effects of parental behaviors and social environment on four examined leaders were observed through the books as a result of the study

References

  • E. Karabulut Demir vd., “Ebeveyn Tutum Ölçeği,” Türk Psikoloji Yazıları 11, no. 21 (2008
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Other ID JA48AA33NS
Journal Section Research Article
Authors

Şebnem Aslan This is me

Hatice Yalçın

Nilgün Sarp This is me

Demet Akarçay Ulutaş This is me

Publication Date May 1, 2017
Submission Date May 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 4

Cite

APA Aslan, Ş., Yalçın, H., Sarp, N., Ulutaş, D. A. (2017). Anne–Baba Davranışlarının ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(4), 91-138. https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.3.4.34
AMA Aslan Ş, Yalçın H, Sarp N, Ulutaş DA. Anne–Baba Davranışlarının ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri. JOSOC. May 2017;(4):91-138. doi:10.32739/uskudarsbd.3.4.34
Chicago Aslan, Şebnem, Hatice Yalçın, Nilgün Sarp, and Demet Akarçay Ulutaş. “Anne–Baba Davranışlarının Ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 4 (May 2017): 91-138. https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.3.4.34.
EndNote Aslan Ş, Yalçın H, Sarp N, Ulutaş DA (May 1, 2017) Anne–Baba Davranışlarının ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4 91–138.
IEEE Ş. Aslan, H. Yalçın, N. Sarp, and D. A. Ulutaş, “Anne–Baba Davranışlarının ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri”, JOSOC, no. 4, pp. 91–138, May 2017, doi: 10.32739/uskudarsbd.3.4.34.
ISNAD Aslan, Şebnem et al. “Anne–Baba Davranışlarının Ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4 (May 2017), 91-138. https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.3.4.34.
JAMA Aslan Ş, Yalçın H, Sarp N, Ulutaş DA. Anne–Baba Davranışlarının ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri. JOSOC. 2017;:91–138.
MLA Aslan, Şebnem et al. “Anne–Baba Davranışlarının Ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 4, 2017, pp. 91-138, doi:10.32739/uskudarsbd.3.4.34.
Vancouver Aslan Ş, Yalçın H, Sarp N, Ulutaş DA. Anne–Baba Davranışlarının ve Sosyal Çevrelerinin Liderlere Etkileri. JOSOC. 2017(4):91-138.

The opinions in the articles published in Üsküdar University Journal of Social Sciences belong to the author. The articles published in another journal, book, and so on are not accepted. National or international conference presentations, seminar presentations, or panel presentations can be included in the publication process after being specified in the footnote and converted into the article format.
Academic articles published in the journal can only be reproduced for educational purposes. The articles and the graphics and tables in the articles cannot be duplicated or archived in part or as a whole without permission except for educational purposes. Quotations may be made from the articles under the condition that they are indicated in the academic publications.
It is assumed that the authors undertake that they would not claim royalties for the articles they submit to Üsküdar University Journal of Social Sciences.