Research Article
BibTex RIS Cite

Kolonyal Söylem Aracı ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da

Year 2020, Issue: 10, 157 - 183, 24.06.2020

Abstract

1929 yılında yayın hayatına başlayan Tenten dünya çapında oldukça sevilen ve bilinen bir çizgi roman karakteridir. Tenten akıllı, zeki, cesur ve çok dürüst bir gazeteci gençtir. Tüm bu pozitif özelliklerine karşın Tenten karakterinin ırkçılığa varan önyargılara sahip olduğu göze çarpmaktadır. Bu makalede Fransız denemeci, eleştirmen ve göstergebilimci Roland Barthes’ın Mythologies isimli eseri ışığında, “mit analizi” yöntemi ile Tenten Kongo’da isimli macera incelenmiştir. Barthes’a göre çağdaş mitler karşımıza “kültürel inşa araçları” olarak çıkmaktadır. Yaratılan bu mitler, “öteki” ile “benlik” arasındaki farkı ustalıkla hissettirerek bir söylem oluşturmakta ve propaganda amaçlı kullanılmaktadır. Ayrıca Edward Said, Aime Cesaire, Frantz Fanon, Gayatri C. Spivak, Homi Bhabha gibi post-kolonyal teorisyenlerin de görüşlerinden faydalanılmıştır.

References

  • KAYNAKÇA
  • Ana kaynak Herge. Tintin in the Congo. (San Francisco: Last Grasp, 2002), https://notendur.hi.is/~sok1/02%20The%20Adventures%20Of%20Tintin%20In%20The%20Congo.pdf
  • Kitaplar Barthes, Roland. Mythologies. London: Vintage Books, 2009.
  • Bhabha, Homi. The Location of Culture. London and New York: Routledge, 1994. https://archive.org/stream/TheLocationOfCultureBHABHA/the%20location%20of%20culture%20BHABHA_djvu.txt
  • Cesaire, Aime. Sömürgecilik üzerine söylev: Fransız ırkçılığının fikri tarihsel temelleri. Çeviren: Güneş Ayas, İstanbul: Doğu kütüphanesi, 2005.
  • Eagleton, Terry. İdeoloji. Çeviren: Muttalip Özcan, İstanbul: Ayrıntı, 1996.
  • Fanon, Frantz. Yeryüzünün Lanetlileri. Çeviren: Şen Süer, İstanbul: Versus, 2007.
  • Giddens, Anthony & Philip W. Sutton. Sosyoloji. Çeviren: Ayşe Nilüfer Durakbaşa, Funda Karapehlivan Şenel ve Senem Tüfekçioğlu, İstanbul: Kırmızı, 2008.
  • Lofficier, Jean-Marc & Randy Lofficier. Tintin. UK: Harpenden, Herts Pocket Essentials, 2011.
  • Loomba, Ania. Kolonyalizm – Postkolonyalizm. Çeviren: Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı, 2000.
  • Mccarthy, Tom. Tenten ve Edebiyatın Gizemi. Çeviren: Cihat Taşçıoğlu, İstanbul: Notos, 2016.
  • Said, Edward W. Şarkiyatçılık. Çeviren: Berna Yıldırım, İstanbul: Metis, 2016.
  • Young, Robert. Postcolonialism: An Historical Introduction. UK: Blackwell publishers, 2001.
  • Makaleler ve Dergiler Apostolidès, Jean-Marie. "Herge and the Myth of the Superchild," Yale French Studies, no. 111 (2007): 45-57, Son erişim: 20.02.2020, www.jstor.org/stable/20479370
  • Aydı, Aylin. ''Çizgilerdeki Irkçılık,'' Ankara Üniversitesi Avrupa Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi e-bülten Yıl 4, Sayı 38, (Kasım 2011): 7.
  • Bhabha, Homi K. ''Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse,'' October 28, (1984): 125-133, Son erişim: 17 Şubat 2020, https://dx.doi.org/10.2307/778467
  • Chakraborty, Nilanjan. ''Not so Comical- Tintin, Popular Culture and the Othering of Spaces'', The IUP Journal of English Studies Vol. XI, No. 1, (March 2016): 20-27.
  • Marx, Karl. ''India Under British Rule,'' Labour Monthly Vol. 7, (December 1925): 717-728.
  • Spivak, Gayatri C. ''Can the Subaltern Speak?'' (1988): 66-111, Son erişim: 15.02.2020, http://abahlali.org/files/Can_the_subaltern_speak.pdf
Year 2020, Issue: 10, 157 - 183, 24.06.2020

Abstract

The Adventures of Tintin was first published in 1929. Tintin is a well-known and beloved comic book character worldwide. He is smart, intelligent, courageous and also a very honest journalist. Despite all these positive features, it can be observed that Tintin has prejudices that lead to racism. In this article, the adventure named “Tintin in the Congo” has been examined with the method of “myth analysis” in the light of Mythologies, the work of the French literary theorist, philosopher, critic, and semiotician Roland Barthes. According to Barthes, contemporary myths appear as “the tools of cultural construction”. These myths create a discourse and are used for propaganda purposes by highlighting the difference between “the Other” and “the Self”. In addition, the ideas and views of postcolonial theorists such as Edward Said, Aime Cesaire, Frantz Fanon, Gayatri C. Spivak, and Homi Bhabha have also been used.

References

  • KAYNAKÇA
  • Ana kaynak Herge. Tintin in the Congo. (San Francisco: Last Grasp, 2002), https://notendur.hi.is/~sok1/02%20The%20Adventures%20Of%20Tintin%20In%20The%20Congo.pdf
  • Kitaplar Barthes, Roland. Mythologies. London: Vintage Books, 2009.
  • Bhabha, Homi. The Location of Culture. London and New York: Routledge, 1994. https://archive.org/stream/TheLocationOfCultureBHABHA/the%20location%20of%20culture%20BHABHA_djvu.txt
  • Cesaire, Aime. Sömürgecilik üzerine söylev: Fransız ırkçılığının fikri tarihsel temelleri. Çeviren: Güneş Ayas, İstanbul: Doğu kütüphanesi, 2005.
  • Eagleton, Terry. İdeoloji. Çeviren: Muttalip Özcan, İstanbul: Ayrıntı, 1996.
  • Fanon, Frantz. Yeryüzünün Lanetlileri. Çeviren: Şen Süer, İstanbul: Versus, 2007.
  • Giddens, Anthony & Philip W. Sutton. Sosyoloji. Çeviren: Ayşe Nilüfer Durakbaşa, Funda Karapehlivan Şenel ve Senem Tüfekçioğlu, İstanbul: Kırmızı, 2008.
  • Lofficier, Jean-Marc & Randy Lofficier. Tintin. UK: Harpenden, Herts Pocket Essentials, 2011.
  • Loomba, Ania. Kolonyalizm – Postkolonyalizm. Çeviren: Mehmet Küçük, İstanbul: Ayrıntı, 2000.
  • Mccarthy, Tom. Tenten ve Edebiyatın Gizemi. Çeviren: Cihat Taşçıoğlu, İstanbul: Notos, 2016.
  • Said, Edward W. Şarkiyatçılık. Çeviren: Berna Yıldırım, İstanbul: Metis, 2016.
  • Young, Robert. Postcolonialism: An Historical Introduction. UK: Blackwell publishers, 2001.
  • Makaleler ve Dergiler Apostolidès, Jean-Marie. "Herge and the Myth of the Superchild," Yale French Studies, no. 111 (2007): 45-57, Son erişim: 20.02.2020, www.jstor.org/stable/20479370
  • Aydı, Aylin. ''Çizgilerdeki Irkçılık,'' Ankara Üniversitesi Avrupa Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi e-bülten Yıl 4, Sayı 38, (Kasım 2011): 7.
  • Bhabha, Homi K. ''Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse,'' October 28, (1984): 125-133, Son erişim: 17 Şubat 2020, https://dx.doi.org/10.2307/778467
  • Chakraborty, Nilanjan. ''Not so Comical- Tintin, Popular Culture and the Othering of Spaces'', The IUP Journal of English Studies Vol. XI, No. 1, (March 2016): 20-27.
  • Marx, Karl. ''India Under British Rule,'' Labour Monthly Vol. 7, (December 1925): 717-728.
  • Spivak, Gayatri C. ''Can the Subaltern Speak?'' (1988): 66-111, Son erişim: 15.02.2020, http://abahlali.org/files/Can_the_subaltern_speak.pdf
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Berhan Özdemir Eroğlu 0000-0002-1024-846X

Publication Date June 24, 2020
Submission Date March 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 10

Cite

APA Özdemir Eroğlu, B. (2020). Kolonyal Söylem Aracı ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(10), 157-183.
AMA Özdemir Eroğlu B. Kolonyal Söylem Aracı ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da. JOSOC. June 2020;(10):157-183.
Chicago Özdemir Eroğlu, Berhan. “Kolonyal Söylem Aracı Ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 10 (June 2020): 157-83.
EndNote Özdemir Eroğlu B (June 1, 2020) Kolonyal Söylem Aracı ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10 157–183.
IEEE B. Özdemir Eroğlu, “Kolonyal Söylem Aracı ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da”, JOSOC, no. 10, pp. 157–183, June 2020.
ISNAD Özdemir Eroğlu, Berhan. “Kolonyal Söylem Aracı Ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10 (June 2020), 157-183.
JAMA Özdemir Eroğlu B. Kolonyal Söylem Aracı ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da. JOSOC. 2020;:157–183.
MLA Özdemir Eroğlu, Berhan. “Kolonyal Söylem Aracı Ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 10, 2020, pp. 157-83.
Vancouver Özdemir Eroğlu B. Kolonyal Söylem Aracı ve Mitler Gömüsü Olarak Bir Çizgi Roman Analizi: Tenten Kongo’da. JOSOC. 2020(10):157-83.

The opinions in the articles published in Üsküdar University Journal of Social Sciences belong to the author. The articles published in another journal, book, and so on are not accepted. National or international conference presentations, seminar presentations, or panel presentations can be included in the publication process after being specified in the footnote and converted into the article format.
Academic articles published in the journal can only be reproduced for educational purposes. The articles and the graphics and tables in the articles cannot be duplicated or archived in part or as a whole without permission except for educational purposes. Quotations may be made from the articles under the condition that they are indicated in the academic publications.
It is assumed that the authors undertake that they would not claim royalties for the articles they submit to Üsküdar University Journal of Social Sciences.