Review
BibTex RIS Cite

Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı ve Duygusal Zekâ Kavramı

Year 2023, Issue: 16, 229 - 250, 29.06.2023
https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.9.16.127

Abstract

Geçmişten günümüze insan davranışları alanında çalışan bilim insanları çocukluk dönemini ve çocukluk döneminin yetişkinlik dönemine etkilerini biyolojik, psikolojik, sosyal ve bilişsel açılardan incelemişlerdir ve bu alanda birçok kuram bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, çocukluk dönemine ve özellikle çocukluk döneminin duygusal ihtiyaçlarına farklı kuramlar açısından bakarak ebeveyn yaklaşımlarının bu ihtiyaçlar doğrultusunda şekillenebilmesi ve bu ihtiyaca yönelik farkındalığın artırılmasına katkıda bulunabilmektir. Çalışma sonuçlarına göre ulaşılan sonuçlar göstermektedir ki, çocukluk döneminde alınan desteğin, koşulsuz sevgi ve şefkat ile büyümenin yetişkinlik döneminde duyguların yönetilme becerisine, patolojilerden korunmaya katkısı büyüktür. Bu alanda varılan sonuçların derlendiği çalışmanın ülkemizde ebeveyn tutumlarına ışık tutması hedeflenmiş ve duygusal zekâ gelişimine dair önemin alan çalışanları ve ebeveynler tarafından anlaşılması hedeflenmiştir.

Thanks

Tez danışmanlığımı yapan ve makale yazmam konusunda bana ışık tutan değerli hocam Prof. Dr. Feride Gökben Hızlı Sayar'a teşekkür ederim. Makalemin yayınlanması için imkan sunan ve emeği geçen tüm dergi görevlilerine de teşekkürlerimle...Berçin Ateş

References

  • Ateş, Berçin. “Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantı Geçmişinin Yetişkin Dönemi Stresi İle İlişkisi” Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, İstanbul, 2021.
  • Bannick, Fredrike. Bireyler ve Toplumlarda İyi Oluşu Geliştirmek İçin 201 Pozitif Psikoloji Uygulaması. (2.Baskı). Çeviren: Esra Kökkılıç. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Yayınları, 2019.
  • Bowlby, John. Bağlanma (4.Basım).Çeviren: Tuğrul Veli Soylu. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2020.
  • Çevik, G. B., Gündoğdu, H. M. (2015). “Stres, Umutsuzluk, ve Annelerin Öğrenilmiş Çaresizliğinin Ergenlerin Öğrenilmiş Çaresizliğini Yordama Düzeyleri”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi , 5 (43) 21-34
  • Dacey, John.S., Martha D. Mack, Lisa B. Fiore, Çocuklarda Aşırı Kaygı ve Kaygı Azaltma Yöntemleri (3.Basım). Çeviren: Işık Doğangün. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2019.
  • Ginott, Dr. Haim.G. Anne Baba Ve Çocuk Arasında (22.Basım). Çeviren: Arzu Tüfekçi. İstanbul: OkuyanUs, 2020.
  • Goleman, Daniel. Duygusal Zekâ (51.Basım). Çeviren: Banu Seçkin Yüksel. İstanbul: Varlık Yayınları, 2019.
  • Gottman, John, Joan Declaire. Duygusal Zekâsı Yüksek Çocuklar Yetiştirmek (4.Basım). Çeviren: Yiğit Ataman. Ankara: Görünmez Adam Yayıncılık, 2020.
  • Hefferon, Kate, Ilıona Boniwell. Pozitif Psikoloji Kuram, Araştırma ve Uygulamalar. Çeviri Editörü: Tayfun Doğan. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2018.
  • Kahlon,R. “Impact Of Early Memories Of Warmth And Safeness On Emotion Regulation Of Young Adults”, Department of Psychology, D.A.V College, Punjab University, Chandigarh, India. (2020) (E-ISSN 2348-1269, P- ISSN 2349-5138)
  • Masterson, James F. Gerçek Kendilik (2.Baskı). Çeviren: Pınar Üzeltüzenci. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016.
  • Neber, Heinz, Sandra Linke, Talsir Yamin Subhi, E. Vidergor Hava, “What We Know about Emotional Intelligence: How it Affects Learning, Work, Relationships, and Our MentalHealth”, (2012) DOI: 10.1080/15332276.2012.11673624
  • Oliveira, Sara , Claudia Ferreira ve Ana Laura Mendes,“Early memories of warmth and safeness and eating psychopathology: The mediating role of social safeness and body appreciation”, Psychologica 59(2):45-60. (2017) DOI:10.14195/1647-8606_59-2_3
  • Ormrod, Jeanne Ellis. Öğrenme Psikolojisi. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Mustafa Baloğlu. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2018.
  • Richter,A., Paul Gilbert ve Kirsten McEwan, “Development of an early memories of warmth and safeness scale and its relationship to psychopathology”, Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 82(2), (2009) : 171-184. doi: 10.1348/147608308X395213
  • Santrock, John W. Yaşam Boyu Gelişim (13.Basımdan Çeviri). Çeviri Editörü: Prof. Dr. Galip Yüksel. Ankara: Nobel Akademik Basım Yayın, 2019.
  • Winnicott, Donald W.Oyun Ve Gerçeklik (5.Basım).Çeviri: Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayınları, 2021.
  • Webb, Jonice, Christine Musello. Çocuklukta İhmalin İzi: Boşluk Hissi (9.Baskı). Çeviren: Gülsün Arıkan. İstanbul: Sola Unitas Yayınları, 2020.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi A.Ş, 2010.

Childhood Emotional Life and the Concept of Emotional Intelligence

Year 2023, Issue: 16, 229 - 250, 29.06.2023
https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.9.16.127

Abstract

From past to present, scientists working in the field of human behavior have examined childhood and the effects of childhood on adulthood from biological, psychological, social and cognitive perspectives, and there are many theories in this field. The aim of this study is to look at childhood and especially the emotional needs of childhood in terms of different theories, to shape parental approaches in line with these needs and to contribute to increasing awareness of this need. The results show that the support received during childhood and growing up with unconditional love and compassion have a great contribution to the ability to manage emotions in adulthood and to protection from pathologies. With the study, in which the results obtained in this area were compiled, it was aimed to shed light on parental attitudes in our country and it was aimed that the awareness of the development of emotional intelligence should be given importance by the employees and parents.

References

  • Ateş, Berçin. “Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantı Geçmişinin Yetişkin Dönemi Stresi İle İlişkisi” Yüksek Lisans Tezi, Üsküdar Üniversitesi, İstanbul, 2021.
  • Bannick, Fredrike. Bireyler ve Toplumlarda İyi Oluşu Geliştirmek İçin 201 Pozitif Psikoloji Uygulaması. (2.Baskı). Çeviren: Esra Kökkılıç. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi Yayınları, 2019.
  • Bowlby, John. Bağlanma (4.Basım).Çeviren: Tuğrul Veli Soylu. İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2020.
  • Çevik, G. B., Gündoğdu, H. M. (2015). “Stres, Umutsuzluk, ve Annelerin Öğrenilmiş Çaresizliğinin Ergenlerin Öğrenilmiş Çaresizliğini Yordama Düzeyleri”, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi , 5 (43) 21-34
  • Dacey, John.S., Martha D. Mack, Lisa B. Fiore, Çocuklarda Aşırı Kaygı ve Kaygı Azaltma Yöntemleri (3.Basım). Çeviren: Işık Doğangün. İstanbul:Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2019.
  • Ginott, Dr. Haim.G. Anne Baba Ve Çocuk Arasında (22.Basım). Çeviren: Arzu Tüfekçi. İstanbul: OkuyanUs, 2020.
  • Goleman, Daniel. Duygusal Zekâ (51.Basım). Çeviren: Banu Seçkin Yüksel. İstanbul: Varlık Yayınları, 2019.
  • Gottman, John, Joan Declaire. Duygusal Zekâsı Yüksek Çocuklar Yetiştirmek (4.Basım). Çeviren: Yiğit Ataman. Ankara: Görünmez Adam Yayıncılık, 2020.
  • Hefferon, Kate, Ilıona Boniwell. Pozitif Psikoloji Kuram, Araştırma ve Uygulamalar. Çeviri Editörü: Tayfun Doğan. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2018.
  • Kahlon,R. “Impact Of Early Memories Of Warmth And Safeness On Emotion Regulation Of Young Adults”, Department of Psychology, D.A.V College, Punjab University, Chandigarh, India. (2020) (E-ISSN 2348-1269, P- ISSN 2349-5138)
  • Masterson, James F. Gerçek Kendilik (2.Baskı). Çeviren: Pınar Üzeltüzenci. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016.
  • Neber, Heinz, Sandra Linke, Talsir Yamin Subhi, E. Vidergor Hava, “What We Know about Emotional Intelligence: How it Affects Learning, Work, Relationships, and Our MentalHealth”, (2012) DOI: 10.1080/15332276.2012.11673624
  • Oliveira, Sara , Claudia Ferreira ve Ana Laura Mendes,“Early memories of warmth and safeness and eating psychopathology: The mediating role of social safeness and body appreciation”, Psychologica 59(2):45-60. (2017) DOI:10.14195/1647-8606_59-2_3
  • Ormrod, Jeanne Ellis. Öğrenme Psikolojisi. Çeviri Editörü: Prof. Dr. Mustafa Baloğlu. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2018.
  • Richter,A., Paul Gilbert ve Kirsten McEwan, “Development of an early memories of warmth and safeness scale and its relationship to psychopathology”, Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 82(2), (2009) : 171-184. doi: 10.1348/147608308X395213
  • Santrock, John W. Yaşam Boyu Gelişim (13.Basımdan Çeviri). Çeviri Editörü: Prof. Dr. Galip Yüksel. Ankara: Nobel Akademik Basım Yayın, 2019.
  • Winnicott, Donald W.Oyun Ve Gerçeklik (5.Basım).Çeviri: Tuncay Birkan. İstanbul: Metis Yayınları, 2021.
  • Webb, Jonice, Christine Musello. Çocuklukta İhmalin İzi: Boşluk Hissi (9.Baskı). Çeviren: Gülsün Arıkan. İstanbul: Sola Unitas Yayınları, 2020.
  • Yavuzer, Haluk. Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi A.Ş, 2010.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Journal Section Review Article
Authors

Berçin Ateş 0000-0002-6135-3251

Gökben Hızlı 0000-0002-2514-5682

Early Pub Date June 29, 2023
Publication Date June 29, 2023
Submission Date February 21, 2022
Published in Issue Year 2023 Issue: 16

Cite

APA Ateş, B., & Hızlı, G. (2023). Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı ve Duygusal Zekâ Kavramı. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(16), 229-250. https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.9.16.127
AMA Ateş B, Hızlı G. Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı ve Duygusal Zekâ Kavramı. JOSOC. June 2023;(16):229-250. doi:10.32739/uskudarsbd.9.16.127
Chicago Ateş, Berçin, and Gökben Hızlı. “Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı Ve Duygusal Zekâ Kavramı”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 16 (June 2023): 229-50. https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.9.16.127.
EndNote Ateş B, Hızlı G (June 1, 2023) Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı ve Duygusal Zekâ Kavramı. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16 229–250.
IEEE B. Ateş and G. Hızlı, “Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı ve Duygusal Zekâ Kavramı”, JOSOC, no. 16, pp. 229–250, June 2023, doi: 10.32739/uskudarsbd.9.16.127.
ISNAD Ateş, Berçin - Hızlı, Gökben. “Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı Ve Duygusal Zekâ Kavramı”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16 (June 2023), 229-250. https://doi.org/10.32739/uskudarsbd.9.16.127.
JAMA Ateş B, Hızlı G. Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı ve Duygusal Zekâ Kavramı. JOSOC. 2023;:229–250.
MLA Ateş, Berçin and Gökben Hızlı. “Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı Ve Duygusal Zekâ Kavramı”. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, no. 16, 2023, pp. 229-50, doi:10.32739/uskudarsbd.9.16.127.
Vancouver Ateş B, Hızlı G. Çocukluk Dönemi Duygusal Yaşantısı ve Duygusal Zekâ Kavramı. JOSOC. 2023(16):229-50.

The opinions in the articles published in Üsküdar University Journal of Social Sciences belong to the author. The articles published in another journal, book, and so on are not accepted. National or international conference presentations, seminar presentations, or panel presentations can be included in the publication process after being specified in the footnote and converted into the article format.
Academic articles published in the journal can only be reproduced for educational purposes. The articles and the graphics and tables in the articles cannot be duplicated or archived in part or as a whole without permission except for educational purposes. Quotations may be made from the articles under the condition that they are indicated in the academic publications.
It is assumed that the authors undertake that they would not claim royalties for the articles they submit to Üsküdar University Journal of Social Sciences.