The common usage of social media has raised some concerns over the psychological well-being of users in recent years. Thus, examining the role of social media on the well-being of individuals has gained more importance. The goal of the present study is twofold. Firstly, it aims to investigate the psychometric properties of the Turkish version of the Social Media Rumination Scale. Secondly, it aims to test the link between social media anxiety and social media rumination, which are two psychological phenomena observed in social media. This study was conducted with 467 university students (female 69%, Mage = 21.90, and SD = 2.88). Findings showed that the single-factor structure of the original scale was not verified. However, according to Exploratory and Confirmatory Factor Analysis, the two-factor structure of the scale has good psychometric properties. Moreover, shared content anxiety and privacy concern anxiety, the subscales of the Social Anxiety Scale for Social Media Users predicted subfactors of social media rumination controlling for sex and the average social media use duration. Given the limited research to measure rumination and anxiety with specially designed tools in social media contexts, this study provided the first direct Evidence that social media rumination is related to social media anxiety.
Sosyal medyanın yaygın kullanımı, son yıllarda kullanıcıların psikolojik esenlik hallerine ilişkin bazı endişeleri artırmıştır. Buna bağlı olarak, sosyal medyanın bireylerin refahı üzerindeki rolünü anlamak daha fazla önem kazanmıştır. Bu çalışmanın amacı iki yönlüdür. İlk olarak Sosyal Medya Ruminasyon Ölçeği'nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğini test etmeyi amaçlanmaktadır. İkinci olarak, bu calışma sosyal medyaya özgü iki psikolojik fenomen olan sosyal medya kaygısı ile sosyal medya ruminasyonu arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmaya 467 üniversite öğrencisi katılmıştır (kadın %69, ORTyaş = 21,90 ve SS = 2,88). Bulgular, orijinal ölçeğin tek faktörlü yapısının doğrulanmadığını göstermiştir. Ancak Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizine göre ölçeğin iki faktörlü yapısı yeterli psikometrik özelliklere sahiptir. Ayrıca Sosyal Medya Kullanıcıları İçin Sosyal Kaygı Ölçeği'nin alt boyutlarından biri olan paylaşılan içerik kaygısı ve gizlilik endişesi kaygısı, cinsiyet ve ortalama sosyal medya kullanım süresi kontrol edildiğinde sosyal medya ruminasyonunun alt boyutlarını yordamaktadır. Ancak etkileşim ve öz değerlendirme kaygısı sosyal medya ruminasyonunu yordamamıştır. Sosyal medya bağlamında özel olarak geliştirilmiş araçlarla ruminasyon ve kaygıyı ölçmek için yapılmış sınırlı araştırma göz önüne alındığında, bu çalışma sosyal medya ruminasyonunun sosyal medya kaygısı ile ilişkili olduğuna dair doğrudan kanıt sağlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 29, 2023 |
Publication Date | June 29, 2023 |
Submission Date | August 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 16 |
The opinions in the articles published in Üsküdar University Journal of Social Sciences belong to the author. The articles published in another journal, book, and so on are not accepted. National or international conference presentations, seminar presentations, or panel presentations can be included in the publication process after being specified in the footnote and converted into the article format.
Academic articles published in the journal can only be reproduced for educational purposes. The articles and the graphics and tables in the articles cannot be duplicated or archived in part or as a whole without permission except for educational purposes. Quotations may be made from the articles under the condition that they are indicated in the academic publications.
It is assumed that the authors undertake that they would not claim royalties for the articles they submit to Üsküdar University Journal of Social Sciences.