In today’s digital world, information and communication technologies (ICT) emerge as an element that affects the economy, employment, and human capital. In this digital age, the information sector has entered a rapid growth process all over the world. These rapid developments in the information and communication sectors shape the world economy and, in parallel, the Turkish economy. This study aims to investigate information technologies and their place in the Turkish economy. In the study, it has been pointed out that the increase in exports of information and communication technologies in Turkiye is a factor that increases its competitiveness and reduces its dependence on foreign countries. However, it has been revealed that the number of technoparks in Turkiye is gradually increasing and in this sense, it contributes to the country’s economy. Finally, it has been concluded that internet usage in Turkiye is generally realized through e-Government and individuals do their shopping over the internet, especially with the COVID-19 epidemic that affected the whole world in 2020, it has become widespread rapidly. In addition, during the COVID-19 pandemic process, both the increase in the risk of transmission by contact and the curfews have increased online shopping.
Günümüz dijital dünyasında bilgi iletişim teknolojileri (BİT), ekonomiyi, istihdamı ve beşeri sermayeyi etkileyen bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. İçinde bulunulan dijital çağda, tüm dünyada bilişim sektörü hızlı bir büyüme sürecine girmiştir. Bilgi ve iletişim sektörlerindeki bu hızlı gelişmeler, dünya ekonomisini ve bunun paralelinde Türkiye ekonomisini de şekillendirmektedir. Bu çalışmanın amacı bilişim teknolojileri ve Türkiye ekonomisindeki yeri üzerine bir değerlendirme yapmaktır. Çalışmada, Türkiye’de bilgi ve iletişim teknolojilerindeki ihracat artışının dünya ülkeleri karşısında rekabet gücünü artırıcı ve dışa bağımlılığını azaltıcı bir unsur olduğuna dikkat çekilmiştir. Bununla birlikte, Türkiye’de teknokent sayısının giderek arttığı ve bu anlamda ülke ekonomisine katkı sağlandığı ortaya koyulmuştur. Son olarak da Türkiye’de internet kullanımının genellikle e-Devlet aracılığıyla gerçekleştiği ve bireylerin alışverişlerini internet üzerinden yapıldığı, özellikle de 2020 yılında tüm dünyayı etkileyen COVID-19 salgını ile birlikte hızlı bir şekilde yaygınlaştığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca COVID-19 pandemi sürecinde gerek temas ile bulaş riskinin artmasının gerekse gelen sokağa çıkma yasaklarının internet üzerinden alışverişi artırdığı belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 18, 2023 |
Publication Date | July 21, 2023 |
Submission Date | January 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |