Research Article
BibTex RIS Cite

Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri

Year 2023, Issue: 12, 104 - 135, 27.10.2023
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.12.216

Abstract

Bu araştırmada, süper kahraman temalı film türünde anti kahraman olgusunun inşasını, transmedya hikâye anlatıcılığı perspektifiyle ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırma evrenini oluşturan Deadpool hikâye evreni çok sayıda mecraya tümleşik gelişim gösteren bir anti kahraman karaktere özgü unsurlar barındırmaktadır. Araştırmanın metodolojisi için niteliksel ve niceliksel içerik analizi yöntemi kullanılmaktadır. Yapılan analizler sonucunda anti kahraman Deadpool karakter inşasında transmedya hikâye anlatıcılığı yaklaşımının uygulandığı tespit edilmiştir. Araştırmada mecranın gelişim süreçleri incelendiğinde, Deadpool transmedya ekosisteminin 8 aşamadan oluştuğu görülmektedir. Bu ekosistemin gelişiminde mecranın yapısı ve üretilen içeriğin niteliği açısından boyut değişimleri saptanmıştır.

References

  • 20th Century Studios UK. (2015, 5 Ağustos). Deadpool | Official HD Trailer#1 | 2016 [Video]. 4 Şubat 2022 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=Xithigfg7dA&t=4s adresinden erişilmiştir.
  • Akyıldız, B. H. (2014). Eylemsizlik ve anti kahramanların dönüştürücü gücü üzerine. Humanıtas: Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 17-29. https://doi.org/10.20304/husbd.89798
  • Amazon. (2016). Deadpool aksiyon figürleri ve Monopoly oyun görselleri. Amazon, 19 Ocak 2022 tarihinde https://www.amazon.com/s?k=Deadpool&crid=MHCQT75YC6Y4&sprefix=Deadpool%2Caps%2C218&ref=nb_sb_noss_1 adresinden erişilmiştir.
  • BoxOfficeMojo. (2021). Deadpool gişe hasılat rakamları. 28 Ekim 2021 tarihinde https://www.boxofficemojo.com/search/?q=Deadpool adresinden erişilmiştir.
  • Brombert, V. H. (1999). In praise of antiheroes: Figures and themes in modern European literature, 1830-1980. University of Chicago Press.
  • Başkut, Y. (2019). Sinema filmlerinin başlıca olmazsa olmazı CGI nedir? 10 Şubat 2023 tarihinde https://www.webtekno.com/cgi-nedir-h65249.html adresinden erişilmiştir.
  • Castells, M. (2001). Internet galaxy reflections on the internet business and society. Oxford Unıversıty Press.
  • Coogan, P. (2007). Superhero: The secret origin of a genre. MonkeyBrain Books.
  • Eğribel, E. (1992). Çizgi roman olayı ve toplum. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(3), 1-44.
  • Filmler ve Filimler. (2017, 27 Haziran). Deadpool eleştirel parodi [Video]. 12 Ocak 2022 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=kyuTwDnuNe8 adresinden erişilmiştir.
  • Heather E. P. C., & Alan D. M. (2008). The sixteen personality factor questionnaire (16pf). The Sage handbook of personality theory and assessment”: Volume 2 personality measurement and testing. SAGE Publications.
  • Holsti, O. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Addsion-Wesley.
  • IMDB [The Internet Movie Database]. (2016). Deadpool film afişi. 28 Ekim 2021 tarihinde https://www.imdb.com/title/tt1431045/?ref_=tt_mv_close adresinden erişilmiştir.
  • Jenkins, H. (2007, 21 Mart). Transmedia storytelling 101. 12 Eylül 2019 tarihinde http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html adresinden erişilmiştir.
  • _________ (2010, 21 Haziran). Transmedia education: The 7 principles revisited. 29 Mayıs 2023 tarihinde http://henryjenkins.org/blog/2010/06/transmedia_education_the_7_pri.html adresinden erişilmiştir.
  • _________ (2011, 31 Temmuz). Transmedia 202: Further reflections. 30 Mayıs 2023 tarihinde http://henryjenkins.org/blog/2011/08/defining_transmedia_further_re.html adresinden erişilmiştir.
  • _________ (2018). Cesur yeni medya: Teknolojiler ve hayran kültürü (N. Yeğengil, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Long, G. (2007). Transmedia storytelling: Business, aesthetics and production at the Jim Henson Company (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Massachusetts Institute of Technology (MIT).
  • Marvel Entertainment. (2016, 14 Aralık). Marvel Funko Presents: Chimichanga [Video]. 04 Şubat 2022 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=CIW-xPHAXzw adresinden erişilmiştir.
  • Miller, S. (Yön.). (2016). Deadpool [Video Oyun]. High Moon Studios.
  • Miller, T. (Yön.). (2016). Deadpool [Sinema Filmi]. 20th Century Studios.
  • Marvel. (2023). Deadpool çizgi roman sayı bilgiler. 14 Şubat 2023 tarihinde https://www.marvel.com/comics/characters/1009268/Deadpool?byZone=marvel_site_zone&offset=0&byType=character&dateStart=&dateEnd=&orderBy=release_date+desc&formatType=issue,digitalcomic,collection&byId=1009268&limit=10&count=10&variants=true adresinden erişilmiştir.
  • O’Faolain, S. (1956). The vanishing hero. Little, Brown and Company.
  • Quinn, E. (2006). A dictionary of literary and thematic terms. Facts On File Publishing.
  • Phillips, A. (2012). A creator’ s guide to transmedia storytelling: how to captivate and engage audiences across multtiple platforms. McGraw-Hill.
  • Rosenberg, R. S. (2008). The psychology of superheroes. Ben Bella Books.
  • Robb, B. J. (2014). A brief history of superheroes: From superman to the avengers, the evolution of comic book legends. Robinson Pub.
  • Pratten, R. (2011). Getting started in transmedia storytelling: A practical guide for beginners. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 586-606.
  • Scott, S. (2013). Who’s steering the mothership? The role of the fanboy auteur in transmedia storytelling. A. Delwiche & J. H. Jacobs (Eds.), The participatory cultures handbook içinde (ss. 43-52). Routledge.
  • Swierczynski D., & Larraz, P. (2017). Deadpool x-force (C. Könül, çev.). JBC Yayıncılık.
  • Zuckerman, M. (2016, Nisan 8). The new human narrative-our collective journey. 28 Mayıs 2017 tarihinde https://www.slideshare.net/mayaz00/the-new-human-narrative-our-collective-journey?from_action=save adresinden erişilmiştir.

Intermedia Strategies in the ‘Deadpool’ Story Universe as an Example of an Anti-Hero Transmedia Ecosystem

Year 2023, Issue: 12, 104 - 135, 27.10.2023
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.12.216

Abstract

This research aimed to reveal the construction of the anti-hero phenomenon in the genre of superhero-themed film from the perspective of transmedia storytelling. The Deadpool story universe, which constitutes the research universe, contains elements specific to an anti-hero character that develops integrated into many media. Qualitative and quantitative content analysis method is used for the methodology of the research. As a result of the analysis, it was determined that the transmedia storytelling approach was applied in the character-building of the anti-hero Deadpool. When the development processes of the media are examined in the research, it is seen that the Deadpool transmedia ecosystem consists of 8 stages. In the development of this ecosystem, size changes have been determined in terms of the structure of the medium and the quality of the content produced.

References

  • 20th Century Studios UK. (2015, 5 Ağustos). Deadpool | Official HD Trailer#1 | 2016 [Video]. 4 Şubat 2022 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=Xithigfg7dA&t=4s adresinden erişilmiştir.
  • Akyıldız, B. H. (2014). Eylemsizlik ve anti kahramanların dönüştürücü gücü üzerine. Humanıtas: Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 17-29. https://doi.org/10.20304/husbd.89798
  • Amazon. (2016). Deadpool aksiyon figürleri ve Monopoly oyun görselleri. Amazon, 19 Ocak 2022 tarihinde https://www.amazon.com/s?k=Deadpool&crid=MHCQT75YC6Y4&sprefix=Deadpool%2Caps%2C218&ref=nb_sb_noss_1 adresinden erişilmiştir.
  • BoxOfficeMojo. (2021). Deadpool gişe hasılat rakamları. 28 Ekim 2021 tarihinde https://www.boxofficemojo.com/search/?q=Deadpool adresinden erişilmiştir.
  • Brombert, V. H. (1999). In praise of antiheroes: Figures and themes in modern European literature, 1830-1980. University of Chicago Press.
  • Başkut, Y. (2019). Sinema filmlerinin başlıca olmazsa olmazı CGI nedir? 10 Şubat 2023 tarihinde https://www.webtekno.com/cgi-nedir-h65249.html adresinden erişilmiştir.
  • Castells, M. (2001). Internet galaxy reflections on the internet business and society. Oxford Unıversıty Press.
  • Coogan, P. (2007). Superhero: The secret origin of a genre. MonkeyBrain Books.
  • Eğribel, E. (1992). Çizgi roman olayı ve toplum. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3(3), 1-44.
  • Filmler ve Filimler. (2017, 27 Haziran). Deadpool eleştirel parodi [Video]. 12 Ocak 2022 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=kyuTwDnuNe8 adresinden erişilmiştir.
  • Heather E. P. C., & Alan D. M. (2008). The sixteen personality factor questionnaire (16pf). The Sage handbook of personality theory and assessment”: Volume 2 personality measurement and testing. SAGE Publications.
  • Holsti, O. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities. Addsion-Wesley.
  • IMDB [The Internet Movie Database]. (2016). Deadpool film afişi. 28 Ekim 2021 tarihinde https://www.imdb.com/title/tt1431045/?ref_=tt_mv_close adresinden erişilmiştir.
  • Jenkins, H. (2007, 21 Mart). Transmedia storytelling 101. 12 Eylül 2019 tarihinde http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html adresinden erişilmiştir.
  • _________ (2010, 21 Haziran). Transmedia education: The 7 principles revisited. 29 Mayıs 2023 tarihinde http://henryjenkins.org/blog/2010/06/transmedia_education_the_7_pri.html adresinden erişilmiştir.
  • _________ (2011, 31 Temmuz). Transmedia 202: Further reflections. 30 Mayıs 2023 tarihinde http://henryjenkins.org/blog/2011/08/defining_transmedia_further_re.html adresinden erişilmiştir.
  • _________ (2018). Cesur yeni medya: Teknolojiler ve hayran kültürü (N. Yeğengil, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Long, G. (2007). Transmedia storytelling: Business, aesthetics and production at the Jim Henson Company (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Massachusetts Institute of Technology (MIT).
  • Marvel Entertainment. (2016, 14 Aralık). Marvel Funko Presents: Chimichanga [Video]. 04 Şubat 2022 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=CIW-xPHAXzw adresinden erişilmiştir.
  • Miller, S. (Yön.). (2016). Deadpool [Video Oyun]. High Moon Studios.
  • Miller, T. (Yön.). (2016). Deadpool [Sinema Filmi]. 20th Century Studios.
  • Marvel. (2023). Deadpool çizgi roman sayı bilgiler. 14 Şubat 2023 tarihinde https://www.marvel.com/comics/characters/1009268/Deadpool?byZone=marvel_site_zone&offset=0&byType=character&dateStart=&dateEnd=&orderBy=release_date+desc&formatType=issue,digitalcomic,collection&byId=1009268&limit=10&count=10&variants=true adresinden erişilmiştir.
  • O’Faolain, S. (1956). The vanishing hero. Little, Brown and Company.
  • Quinn, E. (2006). A dictionary of literary and thematic terms. Facts On File Publishing.
  • Phillips, A. (2012). A creator’ s guide to transmedia storytelling: how to captivate and engage audiences across multtiple platforms. McGraw-Hill.
  • Rosenberg, R. S. (2008). The psychology of superheroes. Ben Bella Books.
  • Robb, B. J. (2014). A brief history of superheroes: From superman to the avengers, the evolution of comic book legends. Robinson Pub.
  • Pratten, R. (2011). Getting started in transmedia storytelling: A practical guide for beginners. CreateSpace Independent Publishing Platform.
  • Scolari, C. A. (2009). Transmedia storytelling: Implicit consumers, narrative worlds and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, 3, 586-606.
  • Scott, S. (2013). Who’s steering the mothership? The role of the fanboy auteur in transmedia storytelling. A. Delwiche & J. H. Jacobs (Eds.), The participatory cultures handbook içinde (ss. 43-52). Routledge.
  • Swierczynski D., & Larraz, P. (2017). Deadpool x-force (C. Könül, çev.). JBC Yayıncılık.
  • Zuckerman, M. (2016, Nisan 8). The new human narrative-our collective journey. 28 Mayıs 2017 tarihinde https://www.slideshare.net/mayaz00/the-new-human-narrative-our-collective-journey?from_action=save adresinden erişilmiştir.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Olcay Holat 0000-0002-8242-1719

Dilek Takımcı 0000-0001-7800-1685

Publication Date October 27, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 12

Cite

APA Holat, O., & Takımcı, D. (2023). Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri. Etkileşim(12), 104-135. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.12.216
AMA Holat O, Takımcı D. Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri. Etkileşim. October 2023;(12):104-135. doi:10.32739/etkilesim.2023.6.12.216
Chicago Holat, Olcay, and Dilek Takımcı. “Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri”. Etkileşim, no. 12 (October 2023): 104-35. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.12.216.
EndNote Holat O, Takımcı D (October 1, 2023) Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri. Etkileşim 12 104–135.
IEEE O. Holat and D. Takımcı, “Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri”, Etkileşim, no. 12, pp. 104–135, October 2023, doi: 10.32739/etkilesim.2023.6.12.216.
ISNAD Holat, Olcay - Takımcı, Dilek. “Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri”. Etkileşim 12 (October 2023), 104-135. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2023.6.12.216.
JAMA Holat O, Takımcı D. Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri. Etkileşim. 2023;:104–135.
MLA Holat, Olcay and Dilek Takımcı. “Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri”. Etkileşim, no. 12, 2023, pp. 104-35, doi:10.32739/etkilesim.2023.6.12.216.
Vancouver Holat O, Takımcı D. Anti Kahraman Transmedya Ekosistemi Örneği Olarak ‘Deadpool’ Hikâye Evreninde Medyalararası Mecra Stratejileri. Etkileşim. 2023(12):104-35.

doaj-logo-colour.pngebsco-logo-color-scree.png