Research Article
BibTex RIS Cite

Yurttaş ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi

Year 2024, Issue: 13, 314 - 338, 30.04.2024
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.13.250

Abstract

Teknolojik anlamda yaşanan değişimler ve beraberinde gelen dönüşümler, birçok alanda olduğu gibi gazetecilik alanında da farklı uygulamaların kapısını aralamıştır. Bu noktadan hareketle söz konusu çalışma, teknolojinin hem haber türleri hem de haberlerin kitlelerle buluştuğu mecralar üzerinde yaratmış olduğu farklılığın gösterilmesi amacıyla hazırlanmıştır. Çalışmanın amacına uygun olarak teknoloji ekseninde değişen haber türlerini temsil etmesi için hem yurttaş hem de ana akım gazetecilik örnekleri içerisinden bir seçim gerçekleştirilmiştir. Instagram platformu ise, teknolojinin haberlerin yayımlandığı mecra üzerinde ne şekilde bir değişiklik yarattığının saptanmasını belirlemek için kullanılmıştır. Instagram üzerinde canlı yayın yapma olanağının bulunması, fotoğraf, video ve reels olmak üzere farklı içeriklerin oluşumuna imkân tanınması ve anlık olarak hikaye paylaşımının bulunması kriterleri platform seçiminde önemli rol oynamıştır. İlgili platformda incelenecek olan örneklem ise “Boomsocial” sitesi üzerinden 13.09.2023 tarihi itibariyle en çok takipçiye sahip olan ana akım ve yurttaş gazete profillerinin belirlenmesi ile seçilmiştir. Buna göre @istanbulduysun ve @foxhaber örneklemlerinin 1 – 31 Ağustos 2023 tarihi aralığında paylaşmış oldukları toplamda 944 haber içerik analizi yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde; ana akım gazetecilik içerisinde sadece tek bir hesap üzerinden paylaşım yapılırken yurttaş gazetecilikte farklı sosyal medya hesaplarından da haber alınıp paylaşıldığı, sosyal medya paylaşımlarında ana akım gazeteciliğin daha kurumsal bir dile sahip olduğu, kullanıcıların ana akım gazetecilik örnekleminde ele alınan hesap içerisinde daha fazla etkileşim oluşturduğu ve her iki gazetecilik türünde de ağırlıklı olarak ciddi haberler kategorisinde haber paylaşımının gerçekleştiği saptanmıştır.

References

  • Abuşoğlu, H. Ö. (2022). Haber kanallarının sosyal medya performansları. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (KİAD), 8, 1-23.
  • Alejendro, J. (2010). Journalism in the age of social media. University of Oxford.
  • Atton, C. (2009). Alternative and citizen journalism. K. Wahl-Jorgenson & T. Hanitzsch (Haz.), The handbook of journalism studies içinde (ss. 285-298). Routledge.
  • Brandtzaeg, P. B., Lüders, M., Spangenberg, J., Rath-Wiggins, L., & Følstad, A. (2016). Emerging journalistic verification practices concerning social media. Journalism Practice, 10(3), 323-342. https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1020331
  • Cangöz, İ. (2003). Yurttaş gazeteciliği ve yerel basın. S. Alankuş (Der.), Gazetecilik ve Habercilik içinde (107 - 124). IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Carlson, D. (2003). The history of online journalism. K. Kawamoto (Ed.), Digital Journalism: Emerging Media and the Changing Horizons of Journalism içinde (ss. 31 - 56). Rowman & Littlefield.
  • Carpenter, S. (2010). A study of content diversity in online citizen journalism and online newspaper articles. New Media & Society, 12(7), 1064-1084. https://doi.org/10.1177/1461444809348772
  • Carr, D. J., Barnidge, M., Lee, B. G., & Tsang, S. J. (2014). Cynics and skeptics: Evaluating the credibility of mainstream and citizen journalism. Journalism & Mass Communication Quarterly, 91(3), 452-470. https://doi.org/10.1177/1077699014538828
  • Çetinkaya, A. (2019). Çevrimiçi Gazetelerin Instagram Üzerinden Haber Paylaşımı. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 1-28.
  • Demi̇r Askeroğlu, E., & Ersöz Karakulakoğlu, S. (2019). Geleneksel medyadan yeni medyaya geçiş sürecinde değişen gazetecilik ‘yurttaş gazeteciliği: kuşaklar üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 508-536. https://doi.org/10.19145/e-gifder.442960
  • Deuze, M., Bruns, A., & Neuberger, C. (2007). Preparing for an age of participatory news. Journalism Practice, 1(3), 322-338.
  • Doğan, Ş. (2020). Sosyal medyada pazarlama uygulamaları: Bir havayolu firmasının reklam filmi analizi. Selçuk İletişim, 13(2), 775-799.
  • Dugan, M. A. (2008). Journalism ethics and the independent journalist. McGeorge Law Review, 801-811.
  • Durgeç Aydoğan, P. (2017). Alternatif bir medya alanı olarak yurttaş gazeteciliği. Journal of International Social Research, 10(50).
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Çev.). Ark Yayınları.
  • Goode, L. (2009). Social news, citizen journalism and democracy. New Media & Society, 11(8), 1287-1305. https://doi.org/10.1177/1461444809341393
  • Jurrat, N. (2011). Citizen journalism and the internet. Open Society Foundation: Washington. http://www.ritimo.org/IMG/pdf/Mapping_Digital_Media-4.pdf
  • Kenix, L. J. 2011. Alternative and mainstream media: The converging spectrum. Bloomsbury Publishing PLC.
  • Khasib, N., & Ersoy, M. (2017). Citizen, mainstream and peace journalism relationship in covering Syria events: A content analysis of Aljazeera. Quality & Quantity, 51(6), 2647-2664. https://doi.org/10.1007/s11135-016-0413-3
  • Korap Özel, E., & Deniz, Ş. (2019). “Tık” ve “etik” arasında sıkışan gazetecilik: İnternet gazeteciliğinin ortaya çıkardığı yeni etik sorunlar ve gazetecilerin konuya bakış açısı üzerine bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 443-466.
  • Kutlu, T., & Bekiroğlu, O. (2013). Türkiye’de yurttaş gazeteciliği bağlamında internet haberciliği: bianet örneğinde kentsel dönüşüm projesiyle ilgili haberlerin analizi. Selçuk İletişim, 6(2), 254-269. https://doi.org/10.18094/si.46522
  • Lewis, S. C., & Molyneux, L. (2018). A decade of research on social media and journalism: Assumptions, blind spots, and a way forward. Media and Communication, 6(4), 11-23.
  • Mayfield, A. (2008). What is social media. iCrossing. https://indianstrategicknowledgeonline.com/web/mayfield_strat_for_soc_media.pdf
  • Mythen, G. (2010). Reframing risk? Citizen journalism and the transformation of news. Journal of Risk Research, 13(1), 45-58. https://doi.org/10.1080/13669870903136159
  • Newman, N. Fletcher, R., Levy, D. ve Nielsen, R. K. (2016). Reuters Instıtute Digital News Report 2016. Reuters Institute for the Study of Journalism.
  • Nip, J. Y. M. (2006). Exploring the second phase of publıc journalism. Journalism Studies, 7(2), 212-236. https://doi.org/10.1080/14616700500533528
  • Noor, R. (2016). Citizen journalism vs. mainstream journalism: A study on châllenges posed by amateurs. Athens Journal of Mass Media and Communications, 3(1), 55-76. https://doi.org/10.30958/ajmmc.3.1.4
  • Özçağlayan, M. (2009). Ücretsiz gazeteler: Türkiye ve Dünya’daki gelişimleri üzerine genel bir değerlendirme. Kurgu, 22(1), 1-42.
  • Özer, E. (2021). İstanbul sözleşmesinin ana akım medyadaki sunumu: Kadın köşe yazarlarının yaklaşımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pain, P. (2018). Ear to the ground or useless entities? Citizen journalism and mainstream media in India. Communication Research and Practice, 4(4), 396-411. https://doi.org/10.1080/22041451.2018.1433932
  • Parsa, A. F., & Akçora As, E. (2021). Yeni medyanın postmodern anlatımı dijitografi: Reels videolar. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2386-2401.
  • Paulussen, S., & Harder, R. A. (2014). Social Media References in Newspapers: Facebook, Twitter and YouTube as sources in newspaper journalism. Journalism Practice, 8(5), 542-551. https://doi.org/10.1080/17512786.2014.894327
  • Roberts, J. (2019). Citizen journalism. R. Hobbs ve P. Mihailidis (Ed.), The International Encyclopedia of Media Literacy içinde (1-10). John Wiley & Sons
  • Safko, L. (2010). The social media bible: Tactics, tools, and strategies for business success. John Wiley & Sons.
  • Shirky, C. (2008). Here comes everybody: The power of organizing without organizations. Penguin.
  • Simons, G. (2016). The impact of social media and citizen journalism on mainstream Russian news. Russian Journal of Communication, 8(1), 33-51. https://doi.org/10.1080/19409419.2016.1140590
  • Stassen, W. (2010). Your news in 140 characters: Exploring the role of social media in journalism. Global Media Journal-African Edition, 4(1), 116-131.
  • Taşoğlu, N. P., & Çağlayan, S. (2021). Yeni Kamusal Alan Oluşturma Potansiyeli Bakımından Yurttaş Gazeteciliği. OPUS International Journal of Society Researches, 18(42), 6025-6053.
  • Topsakal, T. (2020). Kişiselleştirilmiş haber uygulamaları bağlamında kullanıcıların haber okuma tercihleri: Bundle uygulaması örneği. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 659-686.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020). Yeni medya ile yeni gazetecilik anlayışı: Haber ajanslarının sosyal medya gazeteciliği açısından incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1011-1031.
  • Ünalan, D. (2021). Gazeteciliğin dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak gazetelerinin sosyal medya haberciliği çerçevesinde incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(2), 952-981.
  • Wall, M. (2015). Citizen Journalism: A retrospective on what we know, an agenda for what we don’t. Digital Journalism, 3(6), 797-813. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.1002513
  • Wall, M. (2018). Citizen journalism: Practices, propaganda, pedagogy. Routledge.

Evaluating the Effectiveness of Citizen and Mainstream Journalism on Social Media Journalism via ‘Instagram’

Year 2024, Issue: 13, 314 - 338, 30.04.2024
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.13.250

Abstract

Technological changes and the transformations that come with them have opened the door to different applications in the field of journalism, as in many other fields. Starting from this point, the study in question has been prepared to show the difference that technology has created in both news types and the medium where news meets the masses. In accordance with the purpose of the study, a selection was made among both citizen and mainstream journalism samples to represent the changing news types on the axis of technology. The Instagram platform was used to determine what kind of change technology has created on the medium where news is published. The criteria of having the opportunity to broadcast live on Instagram, allowing the creation of different content such as photos, videos and reels, and instant story sharing played an important role in choosing the platform. The sample to be examined on the relevant platform was selected by determining the mainstream and citizen newspaper profiles with the most followers as of 13.09.2023 on the "Boomsocial" site. Accordingly, a total of 944 news shared by @istanbulduysun and @foxhaber samples between 1 - 31 August 2023 were analyzed using the content analysis method. When the results obtained are examined; Citizen journalism is not practiced regularly, while in professional journalism, news is shared through only one account, in citizen journalism, news is received and shared from different social media accounts, professional journalism has a more corporate language in social media posts, users are more likely to be involved in the account considered in the professional journalism sample. It has been determined that it creates interaction and news sharing occurs mainly in the serious news category in both types of journalism.

References

  • Abuşoğlu, H. Ö. (2022). Haber kanallarının sosyal medya performansları. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (KİAD), 8, 1-23.
  • Alejendro, J. (2010). Journalism in the age of social media. University of Oxford.
  • Atton, C. (2009). Alternative and citizen journalism. K. Wahl-Jorgenson & T. Hanitzsch (Haz.), The handbook of journalism studies içinde (ss. 285-298). Routledge.
  • Brandtzaeg, P. B., Lüders, M., Spangenberg, J., Rath-Wiggins, L., & Følstad, A. (2016). Emerging journalistic verification practices concerning social media. Journalism Practice, 10(3), 323-342. https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1020331
  • Cangöz, İ. (2003). Yurttaş gazeteciliği ve yerel basın. S. Alankuş (Der.), Gazetecilik ve Habercilik içinde (107 - 124). IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Carlson, D. (2003). The history of online journalism. K. Kawamoto (Ed.), Digital Journalism: Emerging Media and the Changing Horizons of Journalism içinde (ss. 31 - 56). Rowman & Littlefield.
  • Carpenter, S. (2010). A study of content diversity in online citizen journalism and online newspaper articles. New Media & Society, 12(7), 1064-1084. https://doi.org/10.1177/1461444809348772
  • Carr, D. J., Barnidge, M., Lee, B. G., & Tsang, S. J. (2014). Cynics and skeptics: Evaluating the credibility of mainstream and citizen journalism. Journalism & Mass Communication Quarterly, 91(3), 452-470. https://doi.org/10.1177/1077699014538828
  • Çetinkaya, A. (2019). Çevrimiçi Gazetelerin Instagram Üzerinden Haber Paylaşımı. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 1-28.
  • Demi̇r Askeroğlu, E., & Ersöz Karakulakoğlu, S. (2019). Geleneksel medyadan yeni medyaya geçiş sürecinde değişen gazetecilik ‘yurttaş gazeteciliği: kuşaklar üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(1), 508-536. https://doi.org/10.19145/e-gifder.442960
  • Deuze, M., Bruns, A., & Neuberger, C. (2007). Preparing for an age of participatory news. Journalism Practice, 1(3), 322-338.
  • Doğan, Ş. (2020). Sosyal medyada pazarlama uygulamaları: Bir havayolu firmasının reklam filmi analizi. Selçuk İletişim, 13(2), 775-799.
  • Dugan, M. A. (2008). Journalism ethics and the independent journalist. McGeorge Law Review, 801-811.
  • Durgeç Aydoğan, P. (2017). Alternatif bir medya alanı olarak yurttaş gazeteciliği. Journal of International Social Research, 10(50).
  • Fiske, J. (1996). İletişim çalışmalarına giriş. (S. İrvan, Çev.). Ark Yayınları.
  • Goode, L. (2009). Social news, citizen journalism and democracy. New Media & Society, 11(8), 1287-1305. https://doi.org/10.1177/1461444809341393
  • Jurrat, N. (2011). Citizen journalism and the internet. Open Society Foundation: Washington. http://www.ritimo.org/IMG/pdf/Mapping_Digital_Media-4.pdf
  • Kenix, L. J. 2011. Alternative and mainstream media: The converging spectrum. Bloomsbury Publishing PLC.
  • Khasib, N., & Ersoy, M. (2017). Citizen, mainstream and peace journalism relationship in covering Syria events: A content analysis of Aljazeera. Quality & Quantity, 51(6), 2647-2664. https://doi.org/10.1007/s11135-016-0413-3
  • Korap Özel, E., & Deniz, Ş. (2019). “Tık” ve “etik” arasında sıkışan gazetecilik: İnternet gazeteciliğinin ortaya çıkardığı yeni etik sorunlar ve gazetecilerin konuya bakış açısı üzerine bir araştırma. Erciyes İletişim Dergisi, 6(1), 443-466.
  • Kutlu, T., & Bekiroğlu, O. (2013). Türkiye’de yurttaş gazeteciliği bağlamında internet haberciliği: bianet örneğinde kentsel dönüşüm projesiyle ilgili haberlerin analizi. Selçuk İletişim, 6(2), 254-269. https://doi.org/10.18094/si.46522
  • Lewis, S. C., & Molyneux, L. (2018). A decade of research on social media and journalism: Assumptions, blind spots, and a way forward. Media and Communication, 6(4), 11-23.
  • Mayfield, A. (2008). What is social media. iCrossing. https://indianstrategicknowledgeonline.com/web/mayfield_strat_for_soc_media.pdf
  • Mythen, G. (2010). Reframing risk? Citizen journalism and the transformation of news. Journal of Risk Research, 13(1), 45-58. https://doi.org/10.1080/13669870903136159
  • Newman, N. Fletcher, R., Levy, D. ve Nielsen, R. K. (2016). Reuters Instıtute Digital News Report 2016. Reuters Institute for the Study of Journalism.
  • Nip, J. Y. M. (2006). Exploring the second phase of publıc journalism. Journalism Studies, 7(2), 212-236. https://doi.org/10.1080/14616700500533528
  • Noor, R. (2016). Citizen journalism vs. mainstream journalism: A study on châllenges posed by amateurs. Athens Journal of Mass Media and Communications, 3(1), 55-76. https://doi.org/10.30958/ajmmc.3.1.4
  • Özçağlayan, M. (2009). Ücretsiz gazeteler: Türkiye ve Dünya’daki gelişimleri üzerine genel bir değerlendirme. Kurgu, 22(1), 1-42.
  • Özer, E. (2021). İstanbul sözleşmesinin ana akım medyadaki sunumu: Kadın köşe yazarlarının yaklaşımı. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pain, P. (2018). Ear to the ground or useless entities? Citizen journalism and mainstream media in India. Communication Research and Practice, 4(4), 396-411. https://doi.org/10.1080/22041451.2018.1433932
  • Parsa, A. F., & Akçora As, E. (2021). Yeni medyanın postmodern anlatımı dijitografi: Reels videolar. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(4), 2386-2401.
  • Paulussen, S., & Harder, R. A. (2014). Social Media References in Newspapers: Facebook, Twitter and YouTube as sources in newspaper journalism. Journalism Practice, 8(5), 542-551. https://doi.org/10.1080/17512786.2014.894327
  • Roberts, J. (2019). Citizen journalism. R. Hobbs ve P. Mihailidis (Ed.), The International Encyclopedia of Media Literacy içinde (1-10). John Wiley & Sons
  • Safko, L. (2010). The social media bible: Tactics, tools, and strategies for business success. John Wiley & Sons.
  • Shirky, C. (2008). Here comes everybody: The power of organizing without organizations. Penguin.
  • Simons, G. (2016). The impact of social media and citizen journalism on mainstream Russian news. Russian Journal of Communication, 8(1), 33-51. https://doi.org/10.1080/19409419.2016.1140590
  • Stassen, W. (2010). Your news in 140 characters: Exploring the role of social media in journalism. Global Media Journal-African Edition, 4(1), 116-131.
  • Taşoğlu, N. P., & Çağlayan, S. (2021). Yeni Kamusal Alan Oluşturma Potansiyeli Bakımından Yurttaş Gazeteciliği. OPUS International Journal of Society Researches, 18(42), 6025-6053.
  • Topsakal, T. (2020). Kişiselleştirilmiş haber uygulamaları bağlamında kullanıcıların haber okuma tercihleri: Bundle uygulaması örneği. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 659-686.
  • Tutgun-Ünal, A. (2020). Yeni medya ile yeni gazetecilik anlayışı: Haber ajanslarının sosyal medya gazeteciliği açısından incelenmesi. Erciyes İletişim Dergisi, 7(2), 1011-1031.
  • Ünalan, D. (2021). Gazeteciliğin dönüşümü: Habertürk, Sözcü ve Yeni Şafak gazetelerinin sosyal medya haberciliği çerçevesinde incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(2), 952-981.
  • Wall, M. (2015). Citizen Journalism: A retrospective on what we know, an agenda for what we don’t. Digital Journalism, 3(6), 797-813. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.1002513
  • Wall, M. (2018). Citizen journalism: Practices, propaganda, pedagogy. Routledge.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Journalism, Journalism Studies
Journal Section Research Articles
Authors

İrem Yeniceler Kortak 0000-0002-5375-8013

Publication Date April 30, 2024
Submission Date December 10, 2023
Acceptance Date March 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 13

Cite

APA Yeniceler Kortak, İ. (2024). Yurttaş ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi. Etkileşim(13), 314-338. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.13.250
AMA Yeniceler Kortak İ. Yurttaş ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi. Etkileşim. April 2024;(13):314-338. doi:10.32739/etkilesim.2024.7.13.250
Chicago Yeniceler Kortak, İrem. “Yurttaş Ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi”. Etkileşim, no. 13 (April 2024): 314-38. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.13.250.
EndNote Yeniceler Kortak İ (April 1, 2024) Yurttaş ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi. Etkileşim 13 314–338.
IEEE İ. Yeniceler Kortak, “Yurttaş ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi”, Etkileşim, no. 13, pp. 314–338, April 2024, doi: 10.32739/etkilesim.2024.7.13.250.
ISNAD Yeniceler Kortak, İrem. “Yurttaş Ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi”. Etkileşim 13 (April 2024), 314-338. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.13.250.
JAMA Yeniceler Kortak İ. Yurttaş ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi. Etkileşim. 2024;:314–338.
MLA Yeniceler Kortak, İrem. “Yurttaş Ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi”. Etkileşim, no. 13, 2024, pp. 314-38, doi:10.32739/etkilesim.2024.7.13.250.
Vancouver Yeniceler Kortak İ. Yurttaş ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal Medyadaki Etkinliğinin ‘Instagram’ Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi. Etkileşim. 2024(13):314-38.

doaj-logo-colour.pngebsco-logo-color-scree.png