Research Article
BibTex RIS Cite

An Example of Post-Truth Dilemma: Semiotic Analysis of the Movie ‘The Hater’

Year 2024, Issue: 14, 262 - 288, 28.10.2024
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.14.268

Abstract

The use of the concept of post-truth has become quite popular in the literature lately. It basically refers to the way how individual opinions form a public opinion as a result of the manipulation of reality. Nowadays, it is observed that with the influence of social media, post-truth dynamics have reached a fluid structure. Therefore, we can observe that all realities we encounter in daily life can be changed. The aim of the study is to act on the premise that disinformation is spread through social media tools and public opinion is misled in the period beyond the truth. In this context, the universe of the study focuses on digital platforms. In the sample of the study, the movie "The Hater" stood out among the social media-themed movies broadcast on Netflix original content, which started broadcasting as the first international digital platform in Türkiye. Semiotic analysis is applied to the selected film in line with Roland Barthes' views. In the method, Levi Strauss' binary oppositions and qualitative content analysis is used to read the data in depth. As a result of the analyses conducted, the premise that the public
was misled by disinformation produced through social media in the period beyond the truth within the film narrative was supported.

References

  • Açıkalın, Ş. N. (2022). Post-Truth bağlamında sosyal medya. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi (57), 1-11.
  • Alpay, Y. (2017). Yalanın siyaseti. Destek Yayınları.
  • Arkan, Z. N. (2022). “Post-Truth” kavramı üzerine türkçe karşılık denemesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(2).
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilimin ilkeleri (B. Vardar, & M. Rifat, Çev.). Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Borchers, C. (2016). washingtonpost. https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/11/07/this-is-a-real-news-story-about-fake-news-stories/&gt/ adresinden erişilmiştir.
  • Crush, J., & Ramachandran, S. (2009). Xenophobia, international migration and human. United Nations Development Programme. 09 Ocak 2024 tarihinde https://hdr.undp.org/content/xenophobia-international-migration-and-human-development adresinden erişilmiştir.
  • Culler, J. (2008). Barthes (H. Gür, Çev.). Dost Yayınevi.
  • Downes, P. (2003). Cross-cultural structures of concentric and diametric dualism in Lévi-Strauss’ structural anthropology: Structures of relation underlying the self and ego relation? Journal of Analytical Psychology, 47-81.
  • Engin, B. (2011). Yeni medya ve sosyal hareketler. M. Binark, & I. B. Fidaner (Der.), Cesur yeni medya. Alternatif Bilişim. 21 Kasım 2020 tarihinde https://ekitap.alternatifbilisim.org/pdf/cesur-yeni-medya.pdf adresinden erişilmişir.
  • Erdoğan, E., & Uyan, P. S. (2020). Hakikat sonrası tartışmalarının gerçek olmayan varsayımlarını ele almak: Akıl, bilim ve demokrasi karşıtlığı. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 83-108.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş (S. İrvan, Çev.). Bilim ve Sanat.
  • Güçdemir, D. (2016). Yeni medya. 12 Ocak 2022 tarihinde https://yenimedya.wordpress.com/2016/11/29/abd-secimlerinde-facebookun-rolu-post-truth-siyaset-algoritmalar-ve-sahte-haberler/ adresinden erişilmiştir.
  • Gürkan, H., & Serttaş, A. (2023). Beauty standard perception of women: A reception study based on foucault’s truth relations and truth games. Information & Media (96), 21-39.
  • Hancock, J. T. (2009). Digital deception: Why, when and how people lie online. A. Joinson, K. McKenna, T. Postmes, & U.-D. Reips (Ed.), The Oxford Handbook of Internet Psychology içinde. Oxford University Press.
  • IMDB. (2020). The Hater filmi izlenme oranı. 21 Ağustos 2023 tarihinde https://www.imdb.com/title/tt9506474/?ref_=fn_al_tt_1 adresinden alındı
  • Keskinkaya, E. (2021). Gerçekliğin yeniden inşasında sosyal medya ve hakikat ötesi düşüncenin simbiyotik ilişkisi. Yeni Medya (11), 1-17. doi:10.34189/ymd.2021.11.001
  • Keyes, R. (2017). Hakikat sonrası çağ: Günümüz dünyasında yalancılık ve aldatma (D. Özçetin, Çev.). Delidolu Yayıncılık.
  • Kreitner, R. (2016, 30 Kasım). 01 Aralık 2022 tarihinde The Nation: https://www.thenation.com/article/archive/post-truth-and-its-consequences-what-a-25-year-old-essay-tells-us-about-the-current-moment/ adresinden erişilmiştir.
  • Lesetedi, G. N., & Moroka, T. M. (2007). Reverse xenophobia: Immigrants attitudes towards citizens in botswana. African Migrations Workshop: Understanding Migration Dynamics in the Continent at the Centre for Migration Studies, 2-22.
  • McIntyre, L. (2018). Post-Truth. MIT Press.
  • Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. Sofos Yayınları .
  • Oxford Languages. (tarih yok). Oxford languages web sitesi. https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/ adresinden erişilmiştir.
  • Özdoyran, G. (2020). Post-Truth çağı, kuram-yüklü gözlem sorunu ve yeni medya: Facebook “düz dünya türkiye” grubu örneği. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi (7), 139-169.
  • Porghamrezaeieh, S. (2022). Post-Truth (hakikat ötesi) çağın haber olgusuna etkisi. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 8(2), 251-264.
  • Sarı, A. C. (2019). Zenofobi ve mülteci entegrasyonu hakkında yapılan akademik çalışmaların sistematik incelenmesi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Sage Publications.
  • Shu, K., Slivia , A., Wang, S., Tang, J., & Liu, H. (2017). Fake news detection on social media: A data meaning perspective. ACM SIGKDD Explorations Newslatter, 19(1), 22-36.
  • Strauss, L. C. (1986). Mit ve Anlam. Alan Yayınları.
  • Şimşek, V. (2018). Post-Truth ve yeni medya: Sosyal medya grupları üzerinden bir inceleme. Global Media Journal TR Edition, 8(16), 1-14.
  • Tesich, S. (1992). A government of lies. The Nation, 6(13), 12-14. https://www.thefreelibrary.com/A+government+of+lies.-a011665982 adresinden alındı
  • Teyit.org.(2016). ABD'deki seçimler sırasında dolaşıma giren 6 yanlış bilgi türü. 17 Eylül 2020 tarihinde Teyit.org: https://teyit.org/teyitpedia/abddeki-secimler-sirasinda-dolasima-giren-6-yanlis-bilgi-turu adresinden alındı
  • Tiryaki, S. (2023). Post-Truth ve sosyal medya ilişkisine bibliyometrik bir bakış. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(4), s. 527-545.
  • Vitrinel, E., & Ildır, A. (2021). Netflix Turkey dossier. 08 Nisan 2023 tarihinde Global Internet TV Consortium: https://mediarxiv.org/nq6v3/ adresinden erişilmiştir.
  • Wardle , C. (2017). Fake news. It's complicated. Medium. 06 Ağustos 2024 tarihinde https://medium.com/1st-draft/fake-news-its-complicated-d0f773766c79 adresinden erişilmiştir.
  • We Are Social. (2023). We Are Social Dijital 2023. 05 Ağustos 2024 tarihinde https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital-2023-Global-Overview-Report.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Yanık, A. (2017). Sosyal medyada yükselen nefret söyleminin temelleri. Global Media Journal TR Edition, 8(15), 364-383.
  • Yanıkkaya, B. (2009). Gündelik hayatın suretinde: Öteki korkusu, görsel şiddet. B. Çoban (Ed.), Medya milliyetçilik şiddet içinde (ss. 11-27). İstanbul: Su Yayınları.
  • Yılmaz Ercan, G. E. (2017). Süperkahraman filmlerinde modernite ve postmodernite ilişkisinin ikili karşıtlıklar yöntemiyle çözümlenmesi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi

Year 2024, Issue: 14, 262 - 288, 28.10.2024
https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.14.268

Abstract

Post-truth (hakikat ötesi) kavramının literatürde kullanımı oldukça yaygınlaşmıştır. Kavram, en temelde gerçekliğin bireysel kanaatlerce yönlendirilmesi sonucunda kamuoyunun oluşturulma biçimini ifade etmektedir. Günümüzde sosyal medyanın da etkisiyle birlikte hakikat ötesi dinamiklerin akışkan bir yapıya ulaştığı gözlemlenmektedir. Dolayısıyla günlük yaşamda karşılaşılan tüm gerçekliklerin değiştirilebilir olması dikkat çekmektedir. Çalışmanın amacında hakikat ötesi dönemde sosyal medya araçlarıyla dezenformasyonun yayılarak kamuoyunun yanlış yönlendirildiği önermesiyle hareket edilmektedir. Bu kapsamda çalışmanın evreninde dijital platformlara odaklanılmıştır. Çalışmanın örnekleminde ise Türkiye’de ilk uluslararası dijital platform olarak yayın hayatına başlayan Netflix orijinal içeriklerde yayınlanan sosyal medya temalı filmler içerisinde “The Hater” yapımı öne çıkmıştır. Seçilen filme Roland Barthes’ın görüşleri doğrultusunda göstergebilimsel analiz uygulanmıştır. Çalışmanın derinlemesine yorumlanabilmesi için Levi Strauss’un ikili karşıtlıklarından ve nitel içerik analizinden de yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda film anlatısı içerisinde hakikat ötesi dönemde sosyal medya aracılığıyla üretilen dezenformasyonlarla kamuoyunun yanlış yönlendirildiği önermesi desteklenmiştir.

References

  • Açıkalın, Ş. N. (2022). Post-Truth bağlamında sosyal medya. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi (57), 1-11.
  • Alpay, Y. (2017). Yalanın siyaseti. Destek Yayınları.
  • Arkan, Z. N. (2022). “Post-Truth” kavramı üzerine türkçe karşılık denemesi. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(2).
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilimin ilkeleri (B. Vardar, & M. Rifat, Çev.). Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Borchers, C. (2016). washingtonpost. https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/11/07/this-is-a-real-news-story-about-fake-news-stories/&gt/ adresinden erişilmiştir.
  • Crush, J., & Ramachandran, S. (2009). Xenophobia, international migration and human. United Nations Development Programme. 09 Ocak 2024 tarihinde https://hdr.undp.org/content/xenophobia-international-migration-and-human-development adresinden erişilmiştir.
  • Culler, J. (2008). Barthes (H. Gür, Çev.). Dost Yayınevi.
  • Downes, P. (2003). Cross-cultural structures of concentric and diametric dualism in Lévi-Strauss’ structural anthropology: Structures of relation underlying the self and ego relation? Journal of Analytical Psychology, 47-81.
  • Engin, B. (2011). Yeni medya ve sosyal hareketler. M. Binark, & I. B. Fidaner (Der.), Cesur yeni medya. Alternatif Bilişim. 21 Kasım 2020 tarihinde https://ekitap.alternatifbilisim.org/pdf/cesur-yeni-medya.pdf adresinden erişilmişir.
  • Erdoğan, E., & Uyan, P. S. (2020). Hakikat sonrası tartışmalarının gerçek olmayan varsayımlarını ele almak: Akıl, bilim ve demokrasi karşıtlığı. Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 83-108.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş (S. İrvan, Çev.). Bilim ve Sanat.
  • Güçdemir, D. (2016). Yeni medya. 12 Ocak 2022 tarihinde https://yenimedya.wordpress.com/2016/11/29/abd-secimlerinde-facebookun-rolu-post-truth-siyaset-algoritmalar-ve-sahte-haberler/ adresinden erişilmiştir.
  • Gürkan, H., & Serttaş, A. (2023). Beauty standard perception of women: A reception study based on foucault’s truth relations and truth games. Information & Media (96), 21-39.
  • Hancock, J. T. (2009). Digital deception: Why, when and how people lie online. A. Joinson, K. McKenna, T. Postmes, & U.-D. Reips (Ed.), The Oxford Handbook of Internet Psychology içinde. Oxford University Press.
  • IMDB. (2020). The Hater filmi izlenme oranı. 21 Ağustos 2023 tarihinde https://www.imdb.com/title/tt9506474/?ref_=fn_al_tt_1 adresinden alındı
  • Keskinkaya, E. (2021). Gerçekliğin yeniden inşasında sosyal medya ve hakikat ötesi düşüncenin simbiyotik ilişkisi. Yeni Medya (11), 1-17. doi:10.34189/ymd.2021.11.001
  • Keyes, R. (2017). Hakikat sonrası çağ: Günümüz dünyasında yalancılık ve aldatma (D. Özçetin, Çev.). Delidolu Yayıncılık.
  • Kreitner, R. (2016, 30 Kasım). 01 Aralık 2022 tarihinde The Nation: https://www.thenation.com/article/archive/post-truth-and-its-consequences-what-a-25-year-old-essay-tells-us-about-the-current-moment/ adresinden erişilmiştir.
  • Lesetedi, G. N., & Moroka, T. M. (2007). Reverse xenophobia: Immigrants attitudes towards citizens in botswana. African Migrations Workshop: Understanding Migration Dynamics in the Continent at the Centre for Migration Studies, 2-22.
  • McIntyre, L. (2018). Post-Truth. MIT Press.
  • Mutlu, E. (2012). İletişim Sözlüğü. Sofos Yayınları .
  • Oxford Languages. (tarih yok). Oxford languages web sitesi. https://languages.oup.com/word-of-the-year/2016/ adresinden erişilmiştir.
  • Özdoyran, G. (2020). Post-Truth çağı, kuram-yüklü gözlem sorunu ve yeni medya: Facebook “düz dünya türkiye” grubu örneği. Egemia Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi (7), 139-169.
  • Porghamrezaeieh, S. (2022). Post-Truth (hakikat ötesi) çağın haber olgusuna etkisi. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 8(2), 251-264.
  • Sarı, A. C. (2019). Zenofobi ve mülteci entegrasyonu hakkında yapılan akademik çalışmaların sistematik incelenmesi. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Sage Publications.
  • Shu, K., Slivia , A., Wang, S., Tang, J., & Liu, H. (2017). Fake news detection on social media: A data meaning perspective. ACM SIGKDD Explorations Newslatter, 19(1), 22-36.
  • Strauss, L. C. (1986). Mit ve Anlam. Alan Yayınları.
  • Şimşek, V. (2018). Post-Truth ve yeni medya: Sosyal medya grupları üzerinden bir inceleme. Global Media Journal TR Edition, 8(16), 1-14.
  • Tesich, S. (1992). A government of lies. The Nation, 6(13), 12-14. https://www.thefreelibrary.com/A+government+of+lies.-a011665982 adresinden alındı
  • Teyit.org.(2016). ABD'deki seçimler sırasında dolaşıma giren 6 yanlış bilgi türü. 17 Eylül 2020 tarihinde Teyit.org: https://teyit.org/teyitpedia/abddeki-secimler-sirasinda-dolasima-giren-6-yanlis-bilgi-turu adresinden alındı
  • Tiryaki, S. (2023). Post-Truth ve sosyal medya ilişkisine bibliyometrik bir bakış. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(4), s. 527-545.
  • Vitrinel, E., & Ildır, A. (2021). Netflix Turkey dossier. 08 Nisan 2023 tarihinde Global Internet TV Consortium: https://mediarxiv.org/nq6v3/ adresinden erişilmiştir.
  • Wardle , C. (2017). Fake news. It's complicated. Medium. 06 Ağustos 2024 tarihinde https://medium.com/1st-draft/fake-news-its-complicated-d0f773766c79 adresinden erişilmiştir.
  • We Are Social. (2023). We Are Social Dijital 2023. 05 Ağustos 2024 tarihinde https://wearesocial.com/wp-content/uploads/2023/03/Digital-2023-Global-Overview-Report.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Yanık, A. (2017). Sosyal medyada yükselen nefret söyleminin temelleri. Global Media Journal TR Edition, 8(15), 364-383.
  • Yanıkkaya, B. (2009). Gündelik hayatın suretinde: Öteki korkusu, görsel şiddet. B. Çoban (Ed.), Medya milliyetçilik şiddet içinde (ss. 11-27). İstanbul: Su Yayınları.
  • Yılmaz Ercan, G. E. (2017). Süperkahraman filmlerinde modernite ve postmodernite ilişkisinin ikili karşıtlıklar yöntemiyle çözümlenmesi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Technology and Digital Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Mustafa Akbayır 0000-0001-9489-3767

Aslıhan Akbayır 0000-0003-0017-5815

Early Pub Date October 25, 2024
Publication Date October 28, 2024
Submission Date December 20, 2023
Acceptance Date September 13, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 14

Cite

APA Akbayır, M., & Akbayır, A. (2024). Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi. Etkileşim(14), 262-288. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.14.268
AMA Akbayır M, Akbayır A. Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi. Etkileşim. October 2024;(14):262-288. doi:10.32739/etkilesim.2024.7.14.268
Chicago Akbayır, Mustafa, and Aslıhan Akbayır. “Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi”. Etkileşim, no. 14 (October 2024): 262-88. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.14.268.
EndNote Akbayır M, Akbayır A (October 1, 2024) Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi. Etkileşim 14 262–288.
IEEE M. Akbayır and A. Akbayır, “Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi”, Etkileşim, no. 14, pp. 262–288, October 2024, doi: 10.32739/etkilesim.2024.7.14.268.
ISNAD Akbayır, Mustafa - Akbayır, Aslıhan. “Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi”. Etkileşim 14 (October 2024), 262-288. https://doi.org/10.32739/etkilesim.2024.7.14.268.
JAMA Akbayır M, Akbayır A. Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi. Etkileşim. 2024;:262–288.
MLA Akbayır, Mustafa and Aslıhan Akbayır. “Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi”. Etkileşim, no. 14, 2024, pp. 262-88, doi:10.32739/etkilesim.2024.7.14.268.
Vancouver Akbayır M, Akbayır A. Bir Post- Truth (Hakikat Ötesi) Açmazı Örneği: ‘The Hater’ Filminin Göstergebilimsel Analizi. Etkileşim. 2024(14):262-88.

doaj-logo-colour.pngebsco-logo-color-scree.png