Rapid advances in technology are promptly increasing the impact of digital media tools in our lives. However, while this digital transformation is moving towards the center of our social life, it also brings some negative consequences. Especially digital addiction has come to the fore as a serious concern in recent years. In parallel with these concerns, a serious literature on the problematic of addiction has recently emerged and the issue of digital addiction has been examined in a multidimensional way. In this study, the problem of online news addiction, which is one of the types of digital addiction, is discussed in the axis of social curiosity and fear of missing out (FoMO). The aim of the study is to reveal the mediating role of FoMO in the relationship between social curiosity and online news addiction. The unique aspect of this study is to examine the effect of social curiosity and FoMO on online news addiction in Türkiye and to determine the mediating role of FoMO. In this study relational survey model as a quantitative research method was used. Based on a survey of 418 students from five different universities in Konya, it was found that an increase in the level of social curiosity has a positive effect on online news addiction. In addition, social curiosity has a significant positive effect on FoMO, and FoMO partially mediates the relationship between social curiosity and online news addiction.
Teknolojideki hızlı ilerlemeler, dijital medya araçlarının yaşantımızdaki etkisini hızla artırmaktadır. Ancak bu dijital dönüşüm, sosyal hayatımızın merkezine doğru ilerlerken, bazı olumsuz sonuçları da beraberinde getirmektedir. Özellikle dijital bağımlılık, son yıllarda ciddi bir endişe kaynağı olarak öne çıkmaktadır. Söz konusu endişelere paralel olarak yakın zamanda bağımlılık sorunsalıyla ilgili ciddi bir alanyazın oluşmuş ve dijital bağımlılık konusu, bu çalışmalarda çok yönlü olarak incelenmiştir. BuM çalışmada ise dijital bağımlılık çeşitlerinden biri olan çevrim içi haber bağımlılığı sorunu, sosyal merak ve gelişmeleri kaçırma korkusu (FoMO) olguları ekseninde tartışılmaktadır. Araştırmanın amacı, sosyal merak ile çevrim içi haber bağımlılığı arasındaki ilişkide FoMO’nun aracılık rolünü ortaya çıkarmaktır. Türkiye’de sosyal merak ve FoMO'nun çevrim içi haber bağımlılığı üzerindeki etkisini incelemek ve FoMO'nun aracılık rolünü belirlemek bu çalışmanın özgün yönünü oluşturmaktadır. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Konya'daki beş farklı üniversiteden 418 öğrenciyle yapılan ankete dayanan bu çalışmada, sosyal merak düzeyindeki artışın, çevrim içi haber bağımlılığı üzerinde pozitif bir etkiye sahip olduğu bulunmuştur. Ayrıca sosyal merakın FoMO üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkisi olduğu gözlemlenirken FoMO'nun sosyal merak ile çevrim içi haber bağımlılığı arasındaki ilişkide kısmi aracılık ettiği de belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, New Communication Technologies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 25, 2024 |
Publication Date | October 28, 2024 |
Submission Date | June 26, 2024 |
Acceptance Date | September 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 14 |