This study aims to compare the creative outputs of AI and human designers by analyzing design products created based on a specific text. It also examines how an individual's competencies influence the originality of AI-generated work. The research employs quantitative content analysis, assessing the success of designs using criteria such as relevance to the text, creativity, originality, storytelling, and the application of artistic elements and techniques.
The findings reveal that while AI excels in applying artistic techniques, its creativity and originality are still shaped by the designer. Additionally, the study shows that technical knowledge enhances creativity; participants with a strong command of technology produced more daring and inventive works. However, both AI and human designers struggled to effectively convey story and emotion in their designs.
Artificial intelligence Ai Art Communication and design education Creativity Visual Communication
Bu çalışma, belirli bir metin temel alınarak oluşturulan tasarım ürünlerini analiz ederek, yapay zeka ve insan tasarımcıların yaratıcı çıktılarını karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda, bireyin yeterliliklerinin yapay zeka tarafından üretilen çalışmanın özgünlüğünü nasıl etkilediğini incelemektedir. Araştırmada, tasarımların başarısı, metne uygunluk, yaratıcılık, özgünlük, hikaye anlatımı ve sanatsal öğelerin ve tekniklerin uygulanması gibi ölçütler kullanılarak nicel içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmektedir.
Bulgular, yapay zekanın sanatsal tekniklerin uygulanmasında üstün olduğunu, ancak yaratıcılığının ve özgünlüğünün hâlâ tasarımcı tarafından şekillendirildiğini ortaya koymaktadır. Ayrıca, çalışma, teknik bilginin yaratıcılığı artırdığını; teknolojiye hakim olan katılımcıların daha cesur ve yaratıcı işler ürettiklerini göstermektedir. Bununla birlikte, hem yapay zeka hem de insan tasarımcıların, tasarımlarında hikaye ve duyguyu etkili bir şekilde aktarma konusunda zorluklar yaşadıkları da gözlemlenmiştir.
Anahtar Sözcükler: Yapay Zeka Yapay Zeka Sanatı İletişim ve tasarım eğitimi Yaratıcılık Görsel İletişim
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Communication Education, Communication Technology and Digital Media Studies, New Communication Technologies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 29, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | November 16, 2024 |
Acceptance Date | March 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 15 |