This study explores academics’ perspectives on cyberbullying and communication dynamics in depth. In this context, in-depth interviews were conducted with 14 academics. Among the participants, 2 are research assistants, 7 are assistant professors, 2 are associate professors, and 2 are full professors. Five of the academics work at public universities, while 9 are employed at foundation (private) universities. The participants include 9 women and 5 men. The data obtained from the study were analyzed using content analysis, and coding was done manually. The findings reveal that academics have been subjected to cyberbullying, while those who were not directly targeted have witnessed such incidents. Participants emphasized that in the relationship between cyberbullying and communication, factors such as gender stereotypes, the hierarchical structure of academia, and society’s perception of academics also play a significant role.
Bu araştırmada akademisyenlerin siber zorbalık ve iletişim dinamiklerine yönelik görüşleri derinlemesine incelenmiştir. Bu doğrultuda 14 akademisyen ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya katılan akademisyenlerin 2’si araştırma görevlisi, 7’si doktor öğretim üyesi, 2’si doçent ve 2’si de profesör unvanına sahiptir. Katılımcılardan 5 akademisyen devlet üniversitesinde, 9 akademisyen ise vakıf üniversitelerinde görev yapmaktadır. Araştırmaya katılan akademisyenlerin 9’u kadın 5’i ise erkektir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler içerik analizi metoduyla çözümlenmiştir. Verilerin kodlaması manuel olarak yapılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen verilerin sonucunda akademisyenlerin siber zorbalığa maruz kaldıkları, doğrudan maruz kalmayanların ise siber zorbalığa şahit oldukları saptanmıştır. Katılımcılar siber zorbalık ile iletişim arasındaki ilişkide iletişim ile toplumsal cinsiyet kalıpları, akademinin hiyerarşik yapısı ve toplumun akademisyenlere bakış açısının da etkili olduğunu vurgulamışlardır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Communication Technology and Digital Media Studies, New Communication Technologies |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 28, 2025 |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | November 29, 2024 |
| Acceptance Date | September 25, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 16 |

