Review Article
BibTex RIS Cite

A Review of the Academic Turkish Language Skills for International Students Textbook

Year 2025, Volume: 5 Issue: 1, 231 - 249, 21.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15154167

Abstract

The materials used in the process of teaching Turkish to foreigners play an important role in the development of language skills and make the learning process more efficient and interactive. In this context, the Academic Turkish Language Skills for International Students textbook is an important educational resource designed especially for the acquisition of academic language skills. This article aims to comprehensively evaluate the formal and content features of the Academic Turkish Language Skills for International Students textbook. In line with this purpose, how the textbook was designed in terms of its formal features (cover, page and text design, typeface, printing features, size, paper quality, binding) and content features (education-teaching aspect, themes, learning outcomes, activities, assessment and evaluation) were analyzed. The data of the study were collected through document analysis, one of the qualitative data collection methods. The data obtained through descriptive analysis were analyzed in line with the determined themes. This analysis aimed to reveal the strengths of the book and the areas in need of improvement. As a result of the evaluations, it was determined that the Academic Turkish Language Skills for International Students textbook offers rich content to improve the four basic language skills and vocabulary of international students learning Turkish and offers various strategies that facilitate the language learning process. With these features, the book is a unique resource in terms of both content and methodology and is a pioneering work in its field.

Ethical Statement

The study does not require ethics committee approval.

References

  • Altun, K. ve Yıldız, D. (2023). Yenilenmiş Bloom taksonomisi ve PISA okuma becerileri yeterliklerine göre 8. sınıf Türkçe ders kitabı tema değerlendirme sorularının incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 24(1), 90-106. https://doi.org/10.12984/egeefd.1128483
  • Arı, A. (2014). Ders kitaplarının özellikleri ve değerlendirilmesi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cerit, E. ve Gökçearslan, A. (2016). Türkiye’de yayınlanan Türk masal kitaplarının grafik tasarım öğeleri açısından incelenmesi: keloğlan masalları örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi (17), 49-73. https://doi.org/10.18603/std.71419
  • Ceylan, E. ve Yiğit B. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Anı Yayıncılık.
  • Coxhead, A. (2000). A new academic word list. TESOL Quarterly, 34(2), 213-238.
  • Çetinkaya, M. ve Gül, H. (2014). Ders kitapları ve öğretim materyallerinin tasarımı. Eğitimde Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 3(1), 87-103.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme: kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. ve Güven, E. (2014). Ders kitabı yazımı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (1998). The lanscape of qualitative research: theories and issues. thousand oaks. Sage.
  • Doğan, S. (2015). Eğitimde kalite ve ders kitapları. Milli Eğitim Dergisi, 45(207), 32-48.
  • Erkılıç, T. A. ve Can, S. (2018). Eğitim yönetimi ders kitaplarının içerik ve fiziksel özellikleri açısından incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4), 295-307.
  • Eryılmaz, R. ve Demir, N. (2020). Kosova’da yaşayan Türklerin ana dilde eğitiminde kullanılan 7. sınıf Türkçe ders kitabının biçim, içerik ve öğretim programına uygunluk açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 3(2), 353-370.
  • Güneş, F. (2002). Ders kitaplarının incelenmesi. Ocak Yayınları.
  • Güzel, A. ve Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Akçağ Yayınları.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2011). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Koç, M. (2016). Eğitimde materyal tasarımı ve kullanımı. Anı Yayıncılık.
  • Küçükahmet, L. (2003). Konu alanlı ders kitabı inceleme kılavuzu. Nobel Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Gazi Kitabevi.
  • Şahin, M. (2014). Sosyal bilgiler ders kitaplarının görsel tasarım ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 31-46.
  • Uslu, Y. (2017). Medya okuryazarlığı öğretim materyalinin görsel tasarım açısından incelenmesi. Medeniyet Sanat Dergisi, 3(2), 156-166.
  • Ülper, H. (Ed.). (2010). Türkçe ders kitabı çözümlemeleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yalın, H. İ. (2012). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2009). Ders kitaplarının etkili kullanımı ve öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 765-774.
  • Yüksel, G. ve Demirci, M. (2015). Ders kitapları ve öğretim materyallerinin tasarımı. Milli Eğitim Dergisi, 45(208), 55-72.

Yabancılara Akademik Türkçe Öğretimi için Hazırlanmış "Uluslararası Öğrenciler için Akademik Türkçe Dil Becerileri" Ders Kitabının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 5 Issue: 1, 231 - 249, 21.04.2025
https://doi.org/10.5281/zenodo.15154167

Abstract

Yabancılara Türkçe öğretimi sürecinde kullanılan materyaller, dil becerilerinin geliştirilmesinde önemli bir rol oynamakta ve öğrencilerin öğrenme sürecini daha verimli ve etkileşimli hâle getirmektedir. Bu bağlamda, “Uluslararası Öğrenciler için Akademik Türkçe Dil Becerileri” ders kitabı, özellikle akademik dil becerilerinin kazandırılmasına yönelik tasarlanmış önemli bir eğitim kaynağıdır. Bu makale, “Uluslararası Öğrenciler için Akademik Türkçe Dil Becerileri” ders kitabının biçimsel ve içerik özelliklerini kapsamlı bir şekilde değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda incelenen ders kitabının biçimsel özellikleri (kapak, sayfa ve metin tasarımı, yazı karakteri, basım özellikleri, boyutu, kâğıt kalitesi, cilt özelliği) bakımından ve içerik özellikleri (eğitim-öğretim yönü, temalar, kazanımlar, etkinlikler, ölçme ve değerlendirme) bakımından nasıl tasarlandığı incelenmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, nitel veri toplama yöntemlerinden doküman incelemesi yoluyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Betimsel analiz yöntemiyle elde edilen veriler, belirlenen temalar doğrultusunda analiz edilmiştir. Bu analiz, kitabın güçlü yönlerini ve geliştirilmesi gereken alanlarını ortaya koymayı amaçlamıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda, “Uluslararası Öğrenciler için Akademik Türkçe Dil Becerileri” ders kitabının, Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin dört temel dil becerisini ve sözcük dağarcığını geliştirmeye yönelik zengin bir içeriğe sahip olduğu ve dil öğrenme süreçlerini kolaylaştıran çeşitli stratejiler sunduğu tespit edilmiştir. Bu özellikleriyle kitap hem içerik hem de yöntem açısından özgün bir kaynak olup alanında öncü bir çalışma niteliğindedir.

Ethical Statement

Çalışma etik kurul izni gerektirmemektedir.

References

  • Altun, K. ve Yıldız, D. (2023). Yenilenmiş Bloom taksonomisi ve PISA okuma becerileri yeterliklerine göre 8. sınıf Türkçe ders kitabı tema değerlendirme sorularının incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 24(1), 90-106. https://doi.org/10.12984/egeefd.1128483
  • Arı, A. (2014). Ders kitaplarının özellikleri ve değerlendirilmesi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cerit, E. ve Gökçearslan, A. (2016). Türkiye’de yayınlanan Türk masal kitaplarının grafik tasarım öğeleri açısından incelenmesi: keloğlan masalları örneği. Sanat ve Tasarım Dergisi (17), 49-73. https://doi.org/10.18603/std.71419
  • Ceylan, E. ve Yiğit B. (2005). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Anı Yayıncılık.
  • Coxhead, A. (2000). A new academic word list. TESOL Quarterly, 34(2), 213-238.
  • Çetinkaya, M. ve Gül, H. (2014). Ders kitapları ve öğretim materyallerinin tasarımı. Eğitimde Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 3(1), 87-103.
  • Demirel, Ö. (2012). Eğitimde program geliştirme: kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. ve Güven, E. (2014). Ders kitabı yazımı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (1998). The lanscape of qualitative research: theories and issues. thousand oaks. Sage.
  • Doğan, S. (2015). Eğitimde kalite ve ders kitapları. Milli Eğitim Dergisi, 45(207), 32-48.
  • Erkılıç, T. A. ve Can, S. (2018). Eğitim yönetimi ders kitaplarının içerik ve fiziksel özellikleri açısından incelenmesi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(4), 295-307.
  • Eryılmaz, R. ve Demir, N. (2020). Kosova’da yaşayan Türklerin ana dilde eğitiminde kullanılan 7. sınıf Türkçe ders kitabının biçim, içerik ve öğretim programına uygunluk açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 3(2), 353-370.
  • Güneş, F. (2002). Ders kitaplarının incelenmesi. Ocak Yayınları.
  • Güzel, A. ve Barın, E. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Akçağ Yayınları.
  • Kılıç, A. ve Seven, S. (2011). Konu alanı ders kitabı incelemesi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Koç, M. (2016). Eğitimde materyal tasarımı ve kullanımı. Anı Yayıncılık.
  • Küçükahmet, L. (2003). Konu alanlı ders kitabı inceleme kılavuzu. Nobel Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim öğrenme ve öğretim: kuramdan uygulamaya. Gazi Kitabevi.
  • Şahin, M. (2014). Sosyal bilgiler ders kitaplarının görsel tasarım ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 31-46.
  • Uslu, Y. (2017). Medya okuryazarlığı öğretim materyalinin görsel tasarım açısından incelenmesi. Medeniyet Sanat Dergisi, 3(2), 156-166.
  • Ülper, H. (Ed.). (2010). Türkçe ders kitabı çözümlemeleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yalın, H. İ. (2012). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K. (2009). Ders kitaplarının etkili kullanımı ve öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 765-774.
  • Yüksel, G. ve Demirci, M. (2015). Ders kitapları ve öğretim materyallerinin tasarımı. Milli Eğitim Dergisi, 45(208), 55-72.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education
Journal Section Review Article
Authors

Gülşah Gençer 0000-0002-8887-8832

Niymet Bahşi 0000-0002-9115-5432

Early Pub Date April 11, 2025
Publication Date April 21, 2025
Submission Date August 12, 2024
Acceptance Date January 8, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Gençer, G., & Bahşi, N. (2025). Yabancılara Akademik Türkçe Öğretimi için Hazırlanmış "Uluslararası Öğrenciler için Akademik Türkçe Dil Becerileri" Ders Kitabının İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 5(1), 231-249. https://doi.org/10.5281/zenodo.15154167