Bu çalışmada, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Atık Elektrikli ve
Elektronik Eşyalar (AEEE) Kontrolü Yönetmeliği’ne göre İstanbul ilinde
toplanması gereken AEEE için çok amaçlı karma tamsayılı programlama modeli
oluşturulmuştur. Model, sürdürülebilirlik kavramının üç temel hedefinden
(ekonomik, çevresel ve sosyal) yola çıkarak, sorumlu paydaşların yönetmelikte
tanımlanan yükümlülükleri dikkate alınarak tasarlanmıştır. Fakat yönetmeliğe
rağmen yasa dışı olarak AEEE toplayan ve ayrıştıran hurdacılar mevcuttur. Bu
tip atıklar insan sağlığına oldukça zararlı olabildiğinden, gerekli ekipmanları
olmayan hurdacılar için risk oluşturmaktadır. Buradan yola çıkarak, AEEE
toplayan hurdacıların ve hurda depolarının, devlet teşviki ile yasal atık
sistemine dâhil edilerek sağlıklarının güvence altına alınması ve sosyal
statülerinin arttırılması sosyal amaç olarak seçilmiştir. Bu bağlamda, modelin sosyal faydayı
hedefleyen amacı istihdamı enbüyüklemektir. Modelin diğer amaçları, tersine
lojistik operasyonlarının çevreye yarattığı olumsuz etkileri enküçüklemek ve
AEEE işleme ve geri kazanım sisteminin toplam kârını enbüyüklemektir. Farklı
atık toplama yüzdeleri ve devlet teşviki miktarları için senaryolar
oluşturulmuştur. Önerilen model CPLEX
eniyileme çözücüsü kullanılarak epsilon kısıt yöntemi ile çözülmüş ve açılacak
atık işleme tesislerine ve teşvik verilerek AEEE geri kazanım sistemine dâhil
edilecek hurda depolarına karar verilmiştir.
Achillas, C., Vlachokostas, C., Aidonis, D., Moussiopoulos, Ν., Iakovou, E., & Banias, G. (2010). Optimising reverse logistics network to support policy-making in the case of electrical and electronic equipment. Waste Management, 30(12), 2592-2600. doi: 10.1016/j.wasman.2010.06.022
Alshamsi, A., & Diabat, A. (2017). A Genetic Algorithm for Reverse Logistics network design: A case study from the GCC. Journal of Cleaner Production, 151, 652-669. doi: 10.1016/j.jclepro.2017.02.096
Ayvaz, B., Bolat, B., & Aydın, N. (2015). Stochastic reverse logistics network design for waste of electrical and electronic equipment. Resources, conservation and recycling, 104, 391-404. doi: 10.1016/j.resconrec.2015.07.006
Deb, K. (2005). Multi-objective optimization using evolutionary algorithms. Wiley. ISBN: 978-0-471-87339-6
El Korchi, A.,Millet, D. (2011). Designing a sustainable reverse logistics channel: the 18 generic structures framework. Journal of Cleaner Production, 19(6-7), 588-597. doi: 10.1016/j.jclepro.2010.11.013
Govindan, K., Fattahi, M., & Keyvanshokooh, E. (2017). Supply chain network design under uncertainty: A comprehensive review and future research directions. European Journal of Operational Research, 263(1), 108-141. doi: 10.1016/j.ejor.2017.04.009
Govindan, K., Paam, P., & Abtahi, A. R. (2016). A fuzzy multi-objective optimization model for sustainable reverse logistics network design. Ecological indicators, 67, 753-768. doi: 10.1016/j.ecolind.2016.03.017
H. Yu and W. D. Solvang, “A new two-stage stochastic model for reverse logistics network design under government subsidy and low-carbon emission requirement,”in Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 2017 IEEE International Conference on, pp. 90–94, IEEE, 2017. doi: 10.1109/IEEM.2017.8289857
Kannan, D., Diabat, A., Alrefaei, M., Govindan, K., & Yong, G. (2012). A carbon footprint based reverse logistics network design model. Resources, conservation and recycling, 67, 75-79. doi: 10.1016/j.resconrec.2012.03.005
Kilic, H. S., Cebeci, U., & Ayhan, M. B. (2015). Reverse logistics system design for the waste of electrical and electronic equipment (WEEE) in Turkey. Resources, Conservation and Recycling, 95, 120-132. doi: 10.1016/j.resconrec.2014.12.010
Lieckens, K., & Vandaele, N. (2007). Reverse logistics network design with stochastic lead times. Computers & Operations Research, 34(2), 395-416. doi: 10.1016/j.cor.2005.03.006
Lokman, B. (2017). Çok Amaçlı Tamsayı Programlama Problemleri için Temsili Çözüm Üreten Yaklaşımların ve Kalite Ölçülerinin İncelenmesi. Journal of Industrial Engineering (Turkish Chamber of Mechanical Engineers), 28(1),19-39.
M. Talaei, B. F. Moghaddam, M. S. Pishvaee, A. Bozorgi-Amiri, and S. Gholamnejad, “A robust fuzzy optimization model for carbon-efficient closed-loop supply chain network design problem: a numerical illustration in electronics industry,” Journal of Cleaner Production, vol. 113, pp. 662–673, 2016. doi: 10.1016/j.jclepro.2015.10.074
Mavrotas, G. (2009). Effective implementation of the ε-constraint method in multi-objective mathematical programming problems. Applied mathematics and computation, 213(2), 455-465. doi: 10.1016/j.amc.2009.03.037
Pishvaee, M. S., Farahani, R. Z., & Dullaert, W. (2010). A memetic algorithm for bi-objective integrated forward/reverse logistics network design. Computers & operations research, 37(6), 1100-1112. doi: 10.1016/j.cor.2009.09.018
REC (Regional Environment Center-Turkey) 2012. Regulatory Impact Assessment of EU Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE) Directive (2002/96/EC).
REC (Regional Environment Center-Turkey) 2016. Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği Belediye Uygulama Rehberi. ISBN: 978-975-6180-45-7
Salema, M. I. G., Barbosa-Povoa, A. P., & Novais, A. Q. (2007). An optimization model for the design of a capacitated multi-product reverse logistics network with uncertainty. European Journal of Operational Research, 179(3), 1063-1077. doi: 10.1016/j.ejor.2005.05.032
Temur, G. T., & Bolat, B. (2017). Evaluating efforts to build sustainable WEEE reverse logistics network design: comparison of regulatory and non-regulatory approaches. International Journal of Sustainable Engineering, 10(6), 358-383. doi: 10.1080/19397038.2017.1379572
Ye, T., & Zhenhua, Y. (2014). Reverse logistics network: A literature review. Journal of Chemical and Pharmaceutical Research, 6(7), 1916-1921.
A Multi-Objective Reverse Logistics Network Design for Waste Electrical and Electronic Equipment: The Case of Istanbul
In this study, we propose a multi-objective mixed-integer
programming model for the collection of Waste of Electric and Electronic
Equipment (WEEE) in Istanbul, by following the requirement set by the Ministry
of Environment and Urbanization WEEE Directive. The model considers three
aspects of sustainability, namely economic, environmental and social. Although the
responsibilities of related authorities explicitly defined in the directive,
illegal WEEE collectors still operate in the collection system. These illegal
collectors do not utilize proper equipment and provide necessary conditions for
the treatment of WEEE, which may cause significant health-relatedand
life-threatening issues. By taking this situation into account, we adopt the
official employment of illegal WEEE scrap dealers and inclusion of their junk
yards into legal waste stream as the social objective of the model. In other
words, maximizing the employment is one of the objectives. The remaining two objectives
deal with minimizing the adverse environmental effect of reverse logistics
activities and maximizing the overall profit of WEEE treatment and recovery network.
The proposed model is solved using CPLEX solver by utilizing the
epsilon-constraint method. We consider various scenarios with respect to WEEE
collection targets to make WEEE treatment facilities siting decisions and to
determine the subsidy amounts for the scrap dealer junkyards which will be
included in the recovery system and discuss the results.
Achillas, C., Vlachokostas, C., Aidonis, D., Moussiopoulos, Ν., Iakovou, E., & Banias, G. (2010). Optimising reverse logistics network to support policy-making in the case of electrical and electronic equipment. Waste Management, 30(12), 2592-2600. doi: 10.1016/j.wasman.2010.06.022
Alshamsi, A., & Diabat, A. (2017). A Genetic Algorithm for Reverse Logistics network design: A case study from the GCC. Journal of Cleaner Production, 151, 652-669. doi: 10.1016/j.jclepro.2017.02.096
Ayvaz, B., Bolat, B., & Aydın, N. (2015). Stochastic reverse logistics network design for waste of electrical and electronic equipment. Resources, conservation and recycling, 104, 391-404. doi: 10.1016/j.resconrec.2015.07.006
Deb, K. (2005). Multi-objective optimization using evolutionary algorithms. Wiley. ISBN: 978-0-471-87339-6
El Korchi, A.,Millet, D. (2011). Designing a sustainable reverse logistics channel: the 18 generic structures framework. Journal of Cleaner Production, 19(6-7), 588-597. doi: 10.1016/j.jclepro.2010.11.013
Govindan, K., Fattahi, M., & Keyvanshokooh, E. (2017). Supply chain network design under uncertainty: A comprehensive review and future research directions. European Journal of Operational Research, 263(1), 108-141. doi: 10.1016/j.ejor.2017.04.009
Govindan, K., Paam, P., & Abtahi, A. R. (2016). A fuzzy multi-objective optimization model for sustainable reverse logistics network design. Ecological indicators, 67, 753-768. doi: 10.1016/j.ecolind.2016.03.017
H. Yu and W. D. Solvang, “A new two-stage stochastic model for reverse logistics network design under government subsidy and low-carbon emission requirement,”in Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 2017 IEEE International Conference on, pp. 90–94, IEEE, 2017. doi: 10.1109/IEEM.2017.8289857
Kannan, D., Diabat, A., Alrefaei, M., Govindan, K., & Yong, G. (2012). A carbon footprint based reverse logistics network design model. Resources, conservation and recycling, 67, 75-79. doi: 10.1016/j.resconrec.2012.03.005
Kilic, H. S., Cebeci, U., & Ayhan, M. B. (2015). Reverse logistics system design for the waste of electrical and electronic equipment (WEEE) in Turkey. Resources, Conservation and Recycling, 95, 120-132. doi: 10.1016/j.resconrec.2014.12.010
Lieckens, K., & Vandaele, N. (2007). Reverse logistics network design with stochastic lead times. Computers & Operations Research, 34(2), 395-416. doi: 10.1016/j.cor.2005.03.006
Lokman, B. (2017). Çok Amaçlı Tamsayı Programlama Problemleri için Temsili Çözüm Üreten Yaklaşımların ve Kalite Ölçülerinin İncelenmesi. Journal of Industrial Engineering (Turkish Chamber of Mechanical Engineers), 28(1),19-39.
M. Talaei, B. F. Moghaddam, M. S. Pishvaee, A. Bozorgi-Amiri, and S. Gholamnejad, “A robust fuzzy optimization model for carbon-efficient closed-loop supply chain network design problem: a numerical illustration in electronics industry,” Journal of Cleaner Production, vol. 113, pp. 662–673, 2016. doi: 10.1016/j.jclepro.2015.10.074
Mavrotas, G. (2009). Effective implementation of the ε-constraint method in multi-objective mathematical programming problems. Applied mathematics and computation, 213(2), 455-465. doi: 10.1016/j.amc.2009.03.037
Pishvaee, M. S., Farahani, R. Z., & Dullaert, W. (2010). A memetic algorithm for bi-objective integrated forward/reverse logistics network design. Computers & operations research, 37(6), 1100-1112. doi: 10.1016/j.cor.2009.09.018
REC (Regional Environment Center-Turkey) 2012. Regulatory Impact Assessment of EU Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE) Directive (2002/96/EC).
REC (Regional Environment Center-Turkey) 2016. Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyaların Kontrolü Yönetmeliği Belediye Uygulama Rehberi. ISBN: 978-975-6180-45-7
Salema, M. I. G., Barbosa-Povoa, A. P., & Novais, A. Q. (2007). An optimization model for the design of a capacitated multi-product reverse logistics network with uncertainty. European Journal of Operational Research, 179(3), 1063-1077. doi: 10.1016/j.ejor.2005.05.032
Temur, G. T., & Bolat, B. (2017). Evaluating efforts to build sustainable WEEE reverse logistics network design: comparison of regulatory and non-regulatory approaches. International Journal of Sustainable Engineering, 10(6), 358-383. doi: 10.1080/19397038.2017.1379572
Ye, T., & Zhenhua, Y. (2014). Reverse logistics network: A literature review. Journal of Chemical and Pharmaceutical Research, 6(7), 1916-1921.
Karadeniz Alver, Ö., Ayvaz, B., & Çatay, B. (2018). ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR İÇİN ÇOK AMAÇLI BİR TERSİNE LOJİSTİK AĞ TASARIMI: İSTANBUL UYGULAMASI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 23(4), 41-54. https://doi.org/10.17482/uumfd.455360
AMA
Karadeniz Alver Ö, Ayvaz B, Çatay B. ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR İÇİN ÇOK AMAÇLI BİR TERSİNE LOJİSTİK AĞ TASARIMI: İSTANBUL UYGULAMASI. UUJFE. December 2018;23(4):41-54. doi:10.17482/uumfd.455360
Chicago
Karadeniz Alver, Özlem, Berk Ayvaz, and Bülent Çatay. “ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR İÇİN ÇOK AMAÇLI BİR TERSİNE LOJİSTİK AĞ TASARIMI: İSTANBUL UYGULAMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23, no. 4 (December 2018): 41-54. https://doi.org/10.17482/uumfd.455360.
EndNote
Karadeniz Alver Ö, Ayvaz B, Çatay B (December 1, 2018) ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR İÇİN ÇOK AMAÇLI BİR TERSİNE LOJİSTİK AĞ TASARIMI: İSTANBUL UYGULAMASI. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23 4 41–54.
IEEE
Ö. Karadeniz Alver, B. Ayvaz, and B. Çatay, “ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR İÇİN ÇOK AMAÇLI BİR TERSİNE LOJİSTİK AĞ TASARIMI: İSTANBUL UYGULAMASI”, UUJFE, vol. 23, no. 4, pp. 41–54, 2018, doi: 10.17482/uumfd.455360.
ISNAD
Karadeniz Alver, Özlem et al. “ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR İÇİN ÇOK AMAÇLI BİR TERSİNE LOJİSTİK AĞ TASARIMI: İSTANBUL UYGULAMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi 23/4 (December 2018), 41-54. https://doi.org/10.17482/uumfd.455360.
JAMA
Karadeniz Alver Ö, Ayvaz B, Çatay B. ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR İÇİN ÇOK AMAÇLI BİR TERSİNE LOJİSTİK AĞ TASARIMI: İSTANBUL UYGULAMASI. UUJFE. 2018;23:41–54.
MLA
Karadeniz Alver, Özlem et al. “ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR İÇİN ÇOK AMAÇLI BİR TERSİNE LOJİSTİK AĞ TASARIMI: İSTANBUL UYGULAMASI”. Uludağ Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, vol. 23, no. 4, 2018, pp. 41-54, doi:10.17482/uumfd.455360.
Vancouver
Karadeniz Alver Ö, Ayvaz B, Çatay B. ATIK ELEKTRİKLİ VE ELEKTRONİK EŞYALAR İÇİN ÇOK AMAÇLI BİR TERSİNE LOJİSTİK AĞ TASARIMI: İSTANBUL UYGULAMASI. UUJFE. 2018;23(4):41-54.
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr