Today, many people die in traffic accidents. Insomnia and fatigue of drivers are shown as the
most important cause of traffic accidents. For this reason, research on driver performance analysis is of
great importance. In this study, the integrated effect of the vibration, temperature and sound parameters
on the driver performance is weighted and interpreted. Temperature, vibration and sound data obtained
from the test results of previous studies were compiled separately. At the temperatures between 15 and 40
° C, sound between 58 and 108 dB and vibration values between 1 and 15 Hz, the driver's blink
frequency, the distance from the center line of the vehicle, the vehicle speed change and the driver's
Karolinska Sleepiness Scale evaluation data were obtained. Data were analyzed using pair sample t-test
method. When the blink frequency, the amount of the vehicle moving away from the center line and the
vehicle speed change dependent variables are examined, the temperature was determined as the most
affecting parameter of drive performance by 55%. Subsequently, 36% of vibration and 9% of noise affect
drive performance.
Driver Performance Analysis Pair-Sample t-Test Temperature Effect Vibration Effect Sound Effect
Günümüzde birçok insan trafik kazalarında hayatlarını kaybetmektedir. Trafik kazalarının en önemli
nedeni olarak sürücülerin uykusuzluğu ve yorgunluğu gösterilmektedir. Bu nedenle sürücü performansı
analizi konusunda yapılan araştırmalar büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada araç kabininde oluşan
titreşim, sıcaklık ve ses gibi bozucu etkilerin sürücü performansı üzerindeki tümleşik etkisi
ağırlıklandırılmış ve yorumlanmıştır. Önceki çalışmalarda yapılmış olan test sonuçlarından elde edilen
sıcaklık, titreşim ve ses verileri ayrı ayrı derlenmiştir. 15 ile 40 °C arası sıcaklık, 58 ile 108 dB arası ses
ve 1 ile 15 Hz arası titreşim değerlerinde sürücü göz kırpma frekansı, aracın orta çizgiden uzaklaşma
miktarı, araç hız değişimi ve sürücünün Karolinska Uykululuk Skalası değerlendirme verileri elde
edilmiştir. Veriler bağımlı örneklem t-testi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Göz kırpma frekansı,
aracın orta çizgiden uzaklaşma miktarı ve araç hız değişimi bağımlı değişkenleri incelendiğinde, sıcaklık
%55 oranla sürücü performansını en çok etkileyen parametre olarak tespit edilmiştir. Ardında titreşim
%36 ve ses %9 oranlarla sürücü performansını etkilemektedir.
: Sürücü Performans Analizi Bağımlı Örneklem t-Testi Sıcaklık Etkisi Titreşim Etkisi Ses Etkisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr