This study presents a clustering and binary goal programming-based approach to create a balanced-exam schedule. The aim of the study is to create a balanced-exam schedule in terms of person workloads to achieve a certain level of satisfaction for students and professors. We first propose Ward’s method and k-means clustering algorithm for criticality level identification using credits, success ratios and types of classes. A goal programming model is then used to create an exam schedule using the criticality levels and other problem constraints. Proposed approach is illustrated with a real-life case study. We compare the exam schedule produced by the proposed approach with the real-life exam schedule. It is noted that a balanced-exam schedule is produced by our approach where the criticality levels of exams are considered. In addition, we also note that the proposed approach has a potential to be used for larger real-life exam scheduling problems.
Bu çalışma, dengeli bir sınav programı
oluşturmak için kümeleme ve hedef programlama tabanlı bir yaklaşım sunmaktadır.
Çalışmada, kişisel iş yükü açısından öğrencileri ve öğretim üyelerini belirli
bir düzeyde memnun edecek, dengeli bir sınav programı oluşturmak
amaçlanmaktadır. Bu kapsamında öncelikle, derslerin kredisi, başarı oranı ve
türü olmak üzere üç parametre kullanılarak sınav kritiklik seviyelerinin
belirlenmesi için k-ortalamalar kümeleme
algoritması önerilmektedir. Daha sonra, belirlenen kritiklik seviyeleri ve
diğer problem kısıtları dikkate alınarak bir hedef programlama modeli ile sınav
çizelgesi oluşturulmaktadır. Önerilen yaklaşım, bir gerçek hayat problemi
üzerinde örneklendirilmiştir. Yaklaşım sonucu oluşturulan çizelge, gerçek
hayatta oluşturulan çizelge ile karşılaştırıldığında, sınavların kritiklik seviyelerini
de dikkate alan dengeli bir sınav çizelgesinin oluşturulduğu görülmektedir.
Buna ek olarak, önerilen yaklaşımın daha büyük boyutlu gerçek hayat problemlerinde
de kullanılma potansiyeli bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2018 |
Submission Date | October 26, 2017 |
Acceptance Date | March 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 1 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.