Multimodal transportation generally refers to
international freight transport using a combination of at least two different
transport modes rather than a single such as trucks used in road transportation.
Multimodal transportation has been studied in the literature to develop more
effective and efficient methods to carry freight; yet, pricing policy has not
been examined thoroughly. The fixed price is the main policy adopted in freight
transport sector in Turkey. However, revenues at the operational level may be
increased by applying dynamic pricing approaches, which have been commonly used
in the airline and hospitality sectors. In this study, a revenue-driven
web-based decision support system is developed for international sea-rail
multimodal freight transport operations. A web-based prototype is designed that
involves the user interface, logic interface and database to present the
operational planning outputs of the project entitled Ship2Rail. The underlying
ER model is described and the working principles of the data model used in the
database design is explained. Furthermore, the elements of fixed and dynamic
pricing policies depending on the demand behavior and time constraint are
discussed.
Combined Transportation Multimodal Transportation Dynamic Pricing Decision Support System International Freight Transport Sea-Rail
Kombine taşımacılık, uluslararası yük taşıma
zincirinde genellikle tek tip taşıma türü olan kara yolu yerine, en az iki
farklı taşıma türünün birleştirilmesi ile yapılan taşımacılığı ifade
etmektedir. Literatürde kombine taşımacılık ile yüklerin nasıl daha etkili ve
verimli taşınacağı araştırılmış olmakla beraber fiyatlandırma politikası
ayrıntılı incelenmemiştir. Günümüzde kombine taşımacılıkta genellikle sabit
fiyat politikası uygulanmaktadır. Ancak, hava yolu taşımacılığı ve otel
yönetimi gibi sektörlerde görülen dinamik fiyatlandırma yaklaşımlarının kombine
taşımacılık operasyonel planlamasında uygulanmasıyla geliri artırmak mümkün
olabilmektedir. Bu çalışmada, gelir yönetimine göre uluslararası deniz-demir
yolu kombine yük taşımacılığı senkronize operasyonları için web tabanlı bir
karar destek sistemi sunulmuştur. Ship2Rail adlı projenin operasyonel planlama
çıktılarını sunmak amaçlı hazırlanan bu web tabanlı platformu oluşturan
kullanıcı arayüzü, mantık arayüzü ve veri tabanlarını içeren bir prototip
tasarımı betimlenmiştir. Buna temel teşkil eden varlık-ilişki modeli sunulmuş,
veri tabanı tasarımı için kullanılan veri modelinin çalışma prensipleri
açıklanmıştır. Ayrıca, talebe göre sabit ve dinamik fiyatlandırma
politikalarını içeren senaryolarda gözetilen, farklılaşan unsurlar
vurgulanmıştır.
Kombine Taşımacılık Çok Türlü Taşımacılık Dinamik Fiyatlandırma Karar Destek Sistemi Uluslararası Yük Taşımacılığı Deniz-Demir Yolu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | August 27, 2018 |
Acceptance Date | December 18, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 4 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.