Bu makalede, binek ve
ticari araçların bagaj hacimlerinin uluslararası standartlara göre hesaplanabilmesi
için bilgisayar destekli tasarım (CAD) yazılımı içerisinde çalışan bir yerleşim
algoritması geliştirilmiş, algoritma kodlanarak örnek modeller üzerinde
uygulanmıştır. Dış yüzeyleri ve iç yüzeyleri verilen bagaj geometrik modeli
üzerinde, ISO ve DIN standartlarında yer alan yöntem referans alarak bagaj
içine konulan hacimsel blokların dik yerleşim düzenlerine göre dizilmesi
gerçekleştirilmiş, maksimum sayıda bloğun sığdığı durum bagaj hacmi olarak
belirlenmiştir. Bu sayede, yeni araç tasarım sürecinde zaman ve maliyet
açısından önemli kazanımlar söz konusu olacak, mevcut durumda fiziksel ortamda
manuel olarak yapılan ve zaman alan testler, araç tasarım sürecinde CAD
ortamında daha kısa sürede gerçekleştirilebilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Submission Date | September 30, 2018 |
Acceptance Date | July 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 24 Issue: 2 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.