Otomotiv
endüstrisinde elektrikli araçlara geçişin hızla arttığı günümüzde, yüksek
enerji verimliliği sağlayan araç mimarilerinin tasarımı konuları oldukça önem
kazanmıştır. Nitekim farklı araç mimarileri ile elde edilecek enerji tüketim ve
geri kazanım değerleri bu güç ünitesinin yapısına bağlı olarak değişkenlik göstermektedir.
Bu çalışma kapsamında, farklı güç aktarma sistemlerine sahip hidrojen enerjili
elektrikli araçların enerji tüketimi ve rejeneratif frenleme yardımıyla geri
kazanımı farklı mimariler için matematiksel model yardımıyla sayısal olarak
incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Öncelikle elektrikli aracın verilen farklı
iki sürüş çevrimi için güç hesabı yapılmış ve tekerlek içi, tek kademeli ve iki
kademeli vites durumları için aynı elektrik motorundan çekilen ve frenlemeden
kazanılan akım değerleri hesaplanmıştır. Hesaplanan akım değerlerine göre tüm
güç mimarilerine ait yakıt pili hidrojen tüketimi ve süperkapasitör şarj durumu
belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre en düşük hidrojen tüketimi sırasıyla
iki kademeli vites, tek kademeli vites ve tekerlek içi motor durumlarında elde
edilmiştir. Bununla birlikte, en iyi şarj durumu bu sıranın tam tersi durumunda
elde edilmiştir. Son olarak farklı yol eğimleri için de enerji tüketimleri ve
geri kazanımları karşılaştırılmış ve yine aynı sıralamayı yansıtan sonuçlar
elde edilmiştir.
Nowadays, the shifting
to electric vehicles in automotive industry is increasing rapidly, and the
design of high-energy efficient vehicle architectures has gained importance.
The energy consumption and recovery values to be obtained with different
vehicle architectures vary depending on the structure of this power unit. In this study, the energy consumption of
hydrogen electric vehicles equipped with different power transmission systems
and regeneration with the help of regenerative braking were investigated and
compared with the mathematical model for different architectures. Firstly, the power calculation was made for
the two different driving cycles of the electric vehicle, and the current
values which were drawn from the same electric motor and braking were
calculated for the wheel, single stage and two-step gear situations. According to the calculated current values,
fuel cell hydrogen consumption and supercapacitor charge status of all power
architectures were determined. According to the results obtained, the lowest
hydrogen consumption are obtained in two-stage gears, single-stage gears, and
in-wheel motor conditions, respectively. However, the best charging state is
obtained in the reverse order. Finally, energy consumptions and recoveries are
compared for different road slopes, and results were obtained reflecting the
same order.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2019 |
Submission Date | April 26, 2019 |
Acceptance Date | May 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 24 Issue: 2 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.