Otomotiv
endüstrisinde elektrikli araçlara geçişin hızla arttığı günümüzde, yüksek
enerji verimliliği sağlayan araç mimarilerinin tasarımı konuları oldukça önem
kazanmıştır. Nitekim farklı araç mimarileri ile elde edilecek enerji tüketim ve
geri kazanım değerleri bu güç ünitesinin yapısına bağlı olarak değişkenlik göstermektedir.
Bu çalışma kapsamında, farklı güç aktarma sistemlerine sahip hidrojen enerjili
elektrikli araçların enerji tüketimi ve rejeneratif frenleme yardımıyla geri
kazanımı farklı mimariler için matematiksel model yardımıyla sayısal olarak
incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Öncelikle elektrikli aracın verilen farklı
iki sürüş çevrimi için güç hesabı yapılmış ve tekerlek içi, tek kademeli ve iki
kademeli vites durumları için aynı elektrik motorundan çekilen ve frenlemeden
kazanılan akım değerleri hesaplanmıştır. Hesaplanan akım değerlerine göre tüm
güç mimarilerine ait yakıt pili hidrojen tüketimi ve süperkapasitör şarj durumu
belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre en düşük hidrojen tüketimi sırasıyla
iki kademeli vites, tek kademeli vites ve tekerlek içi motor durumlarında elde
edilmiştir. Bununla birlikte, en iyi şarj durumu bu sıranın tam tersi durumunda
elde edilmiştir. Son olarak farklı yol eğimleri için de enerji tüketimleri ve
geri kazanımları karşılaştırılmış ve yine aynı sıralamayı yansıtan sonuçlar
elde edilmiştir.
Nowadays, the shifting
to electric vehicles in automotive industry is increasing rapidly, and the
design of high-energy efficient vehicle architectures has gained importance.
The energy consumption and recovery values to be obtained with different
vehicle architectures vary depending on the structure of this power unit. In this study, the energy consumption of
hydrogen electric vehicles equipped with different power transmission systems
and regeneration with the help of regenerative braking were investigated and
compared with the mathematical model for different architectures. Firstly, the power calculation was made for
the two different driving cycles of the electric vehicle, and the current
values which were drawn from the same electric motor and braking were
calculated for the wheel, single stage and two-step gear situations. According to the calculated current values,
fuel cell hydrogen consumption and supercapacitor charge status of all power
architectures were determined. According to the results obtained, the lowest
hydrogen consumption are obtained in two-stage gears, single-stage gears, and
in-wheel motor conditions, respectively. However, the best charging state is
obtained in the reverse order. Finally, energy consumptions and recoveries are
compared for different road slopes, and results were obtained reflecting the
same order.
Electric Vehicle Power Transmission Energy Consumption Recovery
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
DUYURU:
30.03.2021- Nisan 2021 (26/1) sayımızdan itibaren TR-Dizin yeni kuralları gereği, dergimizde basılacak makalelerde, ilk gönderim aşamasında Telif Hakkı Formu yanısıra, Çıkar Çatışması Bildirim Formu ve Yazar Katkısı Bildirim Formu da tüm yazarlarca imzalanarak gönderilmelidir. Yayınlanacak makalelerde de makale metni içinde "Çıkar Çatışması" ve "Yazar Katkısı" bölümleri yer alacaktır. İlk gönderim aşamasında doldurulması gereken yeni formlara "Yazım Kuralları" ve "Makale Gönderim Süreci" sayfalarımızdan ulaşılabilir. (Değerlendirme süreci bu tarihten önce tamamlanıp basımı bekleyen makalelerin yanısıra değerlendirme süreci devam eden makaleler için, yazarlar tarafından ilgili formlar doldurularak sisteme yüklenmelidir). Makale şablonları da, bu değişiklik doğrultusunda güncellenmiştir. Tüm yazarlarımıza önemle duyurulur.
Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Dekanlığı, Görükle Kampüsü, Nilüfer, 16059 Bursa. Tel: (224) 294 1907, Faks: (224) 294 1903, e-posta: mmfd@uludag.edu.tr