The concept of quality in service sector is more related to the customers‟ perception in
comparison with production sector. This makes it mandatory for service providers to constantly develop
customer-focused quality improvement methods. Multi-Criteria Decision Making (MCDM) Methods
contribute to the quality improvements efforts of service providers in their fields by means of defining the
values of priorities and choices. In this study, the service quality of hospital types in Ankara province is
evaluated by using MCDM methods. The opinions of patients are collected with the help of a
questionnaire. The Analytical Hierarchy Process (AHP) is used to determine the weights of the criteria in
the questionnaire. Criterion weights and questionnaire responses are used as data for the TOPSIS method
based on the 2-tuple Linguistic Representation Model. By means of this method, hospital types (private,
training and research, public and university) in Ankara are ranked in respect of their service quality.
Private hospitals in Ankara seem to provide services with better quality when compared with other types
of hospitals.
Service quality in health sector Multi-Criteria Decision Making 2-tuple Linguistic Representation Model TOPSIS
Hizmet sektöründe kalite kavramı, üretim sektörüne göre müşterinin algısına çok daha bağımlıdır. Bu
da hizmet sunucularının sürekli müşteri odaklı kalite iyileştirme yöntemleri geliştirmesini zorunlu hale
getirmektedir. Çok Ölçütlü Karar Verme (ÇÖKV) yöntemleri, önceliklerin ve seçimlerin değerlerinin
belirlenmesini sağlayarak hizmet sunucularının kendi alanlarıyla ilgili kalite iyileştirme çalışmalarına
katkıda bulunmaktadır. Bu çalışmada, ÇÖKV yöntemleri ile Ankara ilindeki hastane türlerinin hizmet
kaliteleri değerlendirilmiştir. Hizmet yararlanıcılarının görüşleri anket yardımı ile toplanmıştır. Ankette
yer alan kriterlerin ağırlıklarının belirlenmesi için ise Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP)‟nden
yararlanılmıştır. Kriter ağırlıkları ile anket cevapları, 2-Elemanlı Dilsel Temsil Modeline Dayalı Bulanık
TOPSIS için veri olarak kullanılmıştır. Bu yöntem ile Ankara'da yer alan hastane türleri (özel, eğitim ve
araştırma, devlet ve üniversite) hizmet kalitelerine göre sıralanmıştır. Ankara'da bulunan özel
hastanelerin diğer hastane türlerinden daha kaliteli hizmet sunduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Sağlık sektöründe hizmet kalitesi Çok Ölçütlü Karar Verme 2-elemanlı Dilsel Temsil Modeli TOPSIS
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | August 3, 2018 |
Acceptance Date | August 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 24 Issue: 3 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.