Emniyet kemeri sistemleri, otomotiv endüstrisinde kullanılan standart güvenlik ekipmanlarındandır.
Emniyet kemeri kullanımı sayesinde araç içerisindeki yolcuların güvenlik seviyeleri arttırılmış ve ciddi
yaralanmaların önüne geçilmiştir. Özellikle emniyet kemerinin hava yastığıyla birlikte kullanımı
sonucunda, yolcuların kafalarının araç kokpitine çarpmasının önüne geçilerek olası travmaların en alt
seviyelere indirilmesi hedeflenmektedir. Ancak mevcut emniyet kemeri sistemlerinin kaza sırasında açığa
çıkan enerjiyi tam olarak absorbe edemediği anlaşılmıştır. Tam olarak sönümlenemeyen bu kuvvetin araç
içerisindeki yolcular üzerinde kaburga kemiği kırıkları, deri üzerindeki morarmalar gibi çeşitli
yaralanmalara sebep olduğu gözlemlenmiştir. Bu kapsamda, emniyet kemeri sisteminin mevcut
faydalarından ödün vermeden, insan bedeni üzerinde oluşan travmayı minimize edecek bir sönümleme
sistemi tasarlanmış ve bu sistem için gerekli olan analizler yapılmıştır. Bahsi geçen bu sönümleme sistemi
CATIA yazılımı kullanılarak modellenmiş, gerekli olan analizler ise ABAQUS yazılımı kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Sönümleme görevini gerçekleştirecek olan alüminyum köpüğün farklı formları için
sonlu elemanlar analizleri yapılmıştır. Analizler sonucunda kesik piramit modelinin optimum sonucu
verdiği görülmüştür. Bu çalışmada, emniyet kemeri sistemleri için tasarlanmış olan yeni sönümleme
sistemi sayesinde kaza anında açığa çıkan enerji absorbe edilerek, bu enerjinin yolcular üzerindeki çeşitli
olumsuz etkilerinin ortadan kaldırılması hedeflenmektedir
One of the standard safety elements in the automobile industry is the seat belt system. The
security level of passengers in the vehicle is increased considerably by using seat belts. Notably, the use
of the seat belt in conjunction with the airbag during traffic accidents is intended to reduce the number of
traumas. Also, the seat belts prevent passengers’ head from crashing into the vehicle’s dashboard.
Nevertheless, it is revealed that the present seat belt systems have inferior energy absorbing performance
resulting in undamped forces which causes various injuries on the human body during a crash, commonly
as rib fractures and severe bruises. In this study, a novel system with aluminium foam for energy
absorbing purposes is designed which is suitable to be integrated into the seat belt system. The CAD
model is constituted in CATIA software, and the finite element analyses for determining the most efficient energy absorbing geometry for the aluminium foam are carried out by ABAQUS software.
Among the different forms of aluminium foams, the truncated pyramid is found to be the optimum
geometry to be used in the new system which will help to minimize the negative effects of an undamped
force on the human body during an accident.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | June 17, 2019 |
Acceptance Date | September 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 24 Issue: 3 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.