Today, many people die in traffic accidents. Insomnia and fatigue of drivers are shown as the
most important cause of traffic accidents. For this reason, research on driver performance analysis is of
great importance. In this study, the integrated effect of the vibration, temperature and sound parameters
on the driver performance is weighted and interpreted. Temperature, vibration and sound data obtained
from the test results of previous studies were compiled separately. At the temperatures between 15 and 40
° C, sound between 58 and 108 dB and vibration values between 1 and 15 Hz, the driver's blink
frequency, the distance from the center line of the vehicle, the vehicle speed change and the driver's
Karolinska Sleepiness Scale evaluation data were obtained. Data were analyzed using pair sample t-test
method. When the blink frequency, the amount of the vehicle moving away from the center line and the
vehicle speed change dependent variables are examined, the temperature was determined as the most
affecting parameter of drive performance by 55%. Subsequently, 36% of vibration and 9% of noise affect
drive performance.
Driver Performance Analysis Pair-Sample t-Test Temperature Effect Vibration Effect Sound Effect
Günümüzde birçok insan trafik kazalarında hayatlarını kaybetmektedir. Trafik kazalarının en önemli
nedeni olarak sürücülerin uykusuzluğu ve yorgunluğu gösterilmektedir. Bu nedenle sürücü performansı
analizi konusunda yapılan araştırmalar büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada araç kabininde oluşan
titreşim, sıcaklık ve ses gibi bozucu etkilerin sürücü performansı üzerindeki tümleşik etkisi
ağırlıklandırılmış ve yorumlanmıştır. Önceki çalışmalarda yapılmış olan test sonuçlarından elde edilen
sıcaklık, titreşim ve ses verileri ayrı ayrı derlenmiştir. 15 ile 40 °C arası sıcaklık, 58 ile 108 dB arası ses
ve 1 ile 15 Hz arası titreşim değerlerinde sürücü göz kırpma frekansı, aracın orta çizgiden uzaklaşma
miktarı, araç hız değişimi ve sürücünün Karolinska Uykululuk Skalası değerlendirme verileri elde
edilmiştir. Veriler bağımlı örneklem t-testi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Göz kırpma frekansı,
aracın orta çizgiden uzaklaşma miktarı ve araç hız değişimi bağımlı değişkenleri incelendiğinde, sıcaklık
%55 oranla sürücü performansını en çok etkileyen parametre olarak tespit edilmiştir. Ardında titreşim
%36 ve ses %9 oranlarla sürücü performansını etkilemektedir.
: Sürücü Performans Analizi Bağımlı Örneklem t-Testi Sıcaklık Etkisi Titreşim Etkisi Ses Etkisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | October 14, 2019 |
Acceptance Date | November 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 24 Issue: 3 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.