Year 2020, Volume 25 , Issue 3, Pages 1287 - 1296 2020-12-31

Kinematic Performance Analysis of Twist Beam Rear Suspension System with Variable Cross Section
DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ

Emre İsa ALBAK [1] , Erol SOLMAZ [2] , Ferruh ÖZTÜRK [3]


Twist beam suspension systems are frequently used in middle-class vehicles due to their advantages such as lightness, low cost and packaging area. Due to the increased emission restrictions, suspension systems are desired to be light as well as providing certain kinematic values. For this reason, researchers have worked on both lightweight and high-performance twist beam suspension systems. The most important component of this suspension system is the twist beam, and researchers are highly concentrated on this component. When this suspension system first appeared, it was generally designed from profiles with a constant cross-section. Recently, formed tubes and variable cross-section profiles are widely used in vehicles. In this study, the kinematic performances and weights of the variable cross-section torsion beam suspension systems are investigated inspired by the recently designed twist beam designs. By changing the height and width parameters of the twist beam, twist beams with variable cross-section are obtained, and the results are examined for the opposite wheel travel simulations to investigate the kinematic values of these designs.

Burulma kirişli süspansiyon sistemleri hafiflik, düşük maliyet, paketleme alanı gibi avantajları nedeniyle orta sınıf araçlarda sıklıkla kullanılmaktadır. Artan emisyon kısıtlamaları nedeniyle süspansiyon sistemlerinin belli kinematik değerleri sağlamasının yanı sıra hafif olmaları da istenir. Bu nedenle araştırmacılar hem hafif hem de performanslı burulma kirişli süspansiyon sistemi üzerine çalışmalar yapmaktadır. Sistemin en önemli parçası burulma kirişidir ve araştırmalar yüksek oranda bu parça üzerinde yoğunlaşmıştır. Burulma kirişli süspansiyon sistemi ilk olarak genelde sabit kesite sahip profillerden tasarlanmaktaydı. Son zamanlarda ise bükülmüş boru ve değişken kesitli profiller ön plana çıkmaktadır. Bu çalışmada son zamanlardaki burulma kirişi tasarımlarından esinlenerek değişken kesitli burulma kiriş süspansiyon sistemlerinin kinematik performansları ve ağırlıkları incelenmiştir. Burulma kirişinin yükseklik ve genişlik parametreleri değiştirilerek değişken kesite sahip burulma kirişleri elde edilmiş ve sonuçları incelenmiştir. Tasarımların kinematik performansları zıt tekerlek hareket simülasyonları ile değerlendirilmiştir.
  • 1. Altair (2020) https://www.altair.com/optistruct/, Erişim Tarihi: 10.04.2020
  • 2. Chen, J., Qin, M., Jiang, Y., Jin, L., Chang, Y. P. (2015) Modeling, analysis and optimization of the twist beam suspension system. SAE International Journal of Commercial Vehicles, 8(2015-01-0623), 38-44. doi: 10.4271/2015-01-0623
  • 3. Çallı, M. (2015). V formlanmış ara bağlantı borusuna sahip Bir otomobil arka dingilinin araç ağırlığı azaltmadaki etkileri ve sayısal analizleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • 4. Fichera, G., Lacagnina, M., & Petrone, F. (2004). Modelling of torsion beam rear suspension by using multibody method. Multibody system dynamics, 12(4), 303-316. doi:10.1007/s11044-004-2516-1
  • 5. Heibing B. ve Ersoy M. (2010). Chassis Handbook: Fundamentals, Driving Dynamics, Components. Springer Science & Business Media
  • 6. https://www.audi-mediacenter.com/en/photos/detail/audi-a1-sportback-70006, Erişim Tarihi: 10.04.2020, Konu: Burulma kirişli süspansiyon sistemi örneği
  • 7. https://www.caricos.com/cars/h/honda/2012_honda_cr-z/images/163.html, Erişim Tarihi: 10.04.2020, Konu: Burulma kirişli süspansiyon sistemi örneği
  • 8. https://motor-car.net/innovation/suspension/item/14679-torsion-beam, Erişim Tarihi: 10.04.2020, Konu: Burulma kirişli süspansiyon sistemi örneği
  • 9. Jeong, T., Lee, S. B., Yim, H. J. (2017). Shape optimization of a torsion beam axle for improving vehicle handling performance. International Journal of Automotive Technology, 18(5), 813-822. doi: 10.1007/s12239-017-0080-y
  • 10. Kavitha, C., Shankar, S. A., Karthika, K., Ashok, B., Ashok, S. D. (2019). Active camber and toe control strategy for the double wishbone suspension system. Journal of King Saud University-Engineering Sciences, 31(4), 375-384. doi: 10.1016/j.jksues.2018.01.003
  • 11. Leal, V., Landre, J., Bitencourt, R. M. (2007). Twist Beam Rear Suspension-Influencies of the Cross Section Member Geometry in the Elastokinematics Behavior (No. 2007-01-2860). SAE Technical Paper. doi: 10.4271/2007-01-2860
  • 12. Park, J. K., Kim, Y. S., Suh, C. H., Kim, Y. S. (2017) Hybrid quenching method of hot stamping for automotive tubular beams. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part B: Journal of Engineering Manufacture, 231(9), 1599-1610. doi:10.1177/0954405415600387
  • 13. Reimpell, J., Helmut S., Jurgen B. (2001). The automotive chassis: engineering principles. Elsevier.
  • 14. Seth, M. K., Glorer, J., Schellhaas, R. (2017) Design of a new weight and cost efficient torsion profile for twistbeam suspension (No. 2017-01-1491). SAE Technical Paper. doi:10.4271/2017-01-1491
  • 15. Silveira, M. E., de Vasconcelos, L. S., Christoforo, A. (2012). Numerical simulation of the kinematic behavior of a twist beam suspension using finite element method. Journal of Mechanical Engineering and Automation, 2(6), 150-8. doi: 10.5923/j.jmea.20120206.05
  • 16. Sistla, P. K., ve Kang, H. T. (2010). Twist beam suspension design and analysis for vehicle handling and rollover behavior (No. 2010-01-0085). SAE Technical Paper. doi:10.4271/2010-01-0085
Primary Language tr
Subjects Engineering, Mechanical
Journal Section Research Articles
Authors

Orcid: 0000-0001-9215-0775
Author: Emre İsa ALBAK (Primary Author)
Institution: Bursa Uludağ Üniversitesi
Country: Turkey


Orcid: 0000-0001-9369-3552
Author: Erol SOLMAZ
Institution: BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Orcid: 0000-0001-5767-8312
Author: Ferruh ÖZTÜRK
Institution: BURSA ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Dates

Application Date : April 16, 2020
Acceptance Date : October 20, 2020
Publication Date : December 31, 2020

Bibtex @research article { uumfd719627, journal = {Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering}, issn = {2148-4147}, eissn = {2148-4155}, address = {}, publisher = {Bursa Uludağ University}, year = {2020}, volume = {25}, pages = {1287 - 1296}, doi = {10.17482/uumfd.719627}, title = {DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ}, key = {cite}, author = {Albak, Emre İsa and Solmaz, Erol and Öztürk, Ferruh} }
APA Albak, E , Solmaz, E , Öztürk, F . (2020). DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ . Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering , 25 (3) , 1287-1296 . DOI: 10.17482/uumfd.719627
MLA Albak, E , Solmaz, E , Öztürk, F . "DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ" . Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 25 (2020 ): 1287-1296 <https://dergipark.org.tr/en/pub/uumfd/issue/57911/719627>
Chicago Albak, E , Solmaz, E , Öztürk, F . "DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 25 (2020 ): 1287-1296
RIS TY - JOUR T1 - DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ AU - Emre İsa Albak , Erol Solmaz , Ferruh Öztürk Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.17482/uumfd.719627 DO - 10.17482/uumfd.719627 T2 - Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering JF - Journal JO - JOR SP - 1287 EP - 1296 VL - 25 IS - 3 SN - 2148-4147-2148-4155 M3 - doi: 10.17482/uumfd.719627 UR - https://doi.org/10.17482/uumfd.719627 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ %A Emre İsa Albak , Erol Solmaz , Ferruh Öztürk %T DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ %D 2020 %J Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering %P 2148-4147-2148-4155 %V 25 %N 3 %R doi: 10.17482/uumfd.719627 %U 10.17482/uumfd.719627
ISNAD Albak, Emre İsa , Solmaz, Erol , Öztürk, Ferruh . "DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ". Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering 25 / 3 (December 2020): 1287-1296 . https://doi.org/10.17482/uumfd.719627
AMA Albak E , Solmaz E , Öztürk F . DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ. UUJFE. 2020; 25(3): 1287-1296.
Vancouver Albak E , Solmaz E , Öztürk F . DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ. Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering. 2020; 25(3): 1287-1296.
IEEE E. Albak , E. Solmaz and F. Öztürk , "DEĞİŞKEN KESİTE SAHİP BURULMA KİRİŞLİ SÜSPANSİYON SİSTEMLERİNİN KİNEMATİK PERFORMANSININ İNCELENMESİ", Uludağ University Journal of The Faculty of Engineering, vol. 25, no. 3, pp. 1287-1296, Dec. 2021, doi:10.17482/uumfd.719627