The software industry is a sector in which businesses are experiencing intense competition in the rapidly developing technology environment and the demands and needs of the customers are constantly changing. It is seen that the businesses in this sector are not at the desired level in terms of marketing and are experiencing problems. The aim of this study is to determine the marketing problems of businesses in the software sector and to prioritize these problems for solution. For this purpose, first of all, the problem areas of software businesses in marketing were determined, and then the Analytical Hierarchy Process was applied in order to determine the priorities. As a result of the analysis, it has been found that software businesses have problems especially about price, one of the four variables expressed as marketing mix. On the basis of the sub-criteria of the marketing mix, it was found that the most important marketing problem is price bargaining. In order of importance, other problems are in the areas of sales, after-sales services, branding and price determination. As software businesses solve the problems in the field of marketing according to their importance, they will be successful especially in global competition.
Software Businesses Marketing Marketing Problems Analytical Hierarchy Process Software Industry
Yazılım sektörü, hızla gelişen teknoloji çevresinde işletmelerin yoğun rekabet yaşadığı ve müşterilerin istek ve ihtiyaçlarının da sürekli değiştiği bir sektördür. Bu sektördeki işletmelerin pazarlama açısından istenilen seviyede olmadığı ve sorunlar yaşadığı görülmektedir. Bu çalışmanın amacı yazılım sektöründeki işletmelerin pazarlama sorunlarını belirleyerek, çözüme yönelik olarak bu sorunları öncelik sırasına koymaktır. Bu amaçla öncelikle yazılım işletmelerinin pazarlama konusundaki sorun alanları belirlenmiş, sonrasında da öncelikleri tespit etmek amacıyla Analitik Hiyerarşi Süreci uygulanmıştır. Analiz sonucunda yazılım işletmelerinin pazarlama karması olarak ifade edilen dört değişkenden özellikle fiyat konusunda sorun yaşadıkları bulunmuştur. Pazarlama karmasının alt kriterleri bazında ise en önemli pazarlama sorununun fiyat pazarlığı olduğu bulunmuştur. Önem sırasına göre diğer sorunlar ise satış, satış sonrası hizmetler, markalaşma, fiyat belirleme alanlarındaki sorunlardır. Yazılım işletmeleri pazarlama alanındaki sorunları önem derecesine göre çözdükçe özellikle küresel rekabette de başarılı olabileceklerdir.
Yazılım İşletmeleri Pazarlama Pazarlama Sorunları Analitik Hiyerarşi Süreci Yazılım Sektörü
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Submission Date | November 7, 2022 |
Acceptance Date | March 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 28 Issue: 1 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.