Desalinasyon işlemi sonucu ortaya çıkan yoğun suyun deniz deşarjı tesisleri yayıcı boruları aracılığıyla alıcı ortamlara kontrollü bir şekilde tahliye edilmeleri için uygun tasarımın yapılması önemlidir. Uygun tasarımın yapılması için yoğun jetlerin alıcı ortamlardaki biçimlerinin ve davranışlarının iyi analiz edilmesi gereklidir. Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) modelleri, özellikle son yıllarda yoğun deşarjların modellenmesi ve yoğun jetlerin davranışlarının belirlenmesi için giderek artan bir sıklıkla kullanılmaktadırlar. Bu çalışmada literatürde yoğun deşarjlar üzerine farklı HAD yazılımları ve türbülans modelleri kullanılarak yapılmış çalışmalar sistematik olarak incelenmiştir. Çalışmanın ana amacı, farklı deşarj koşulları altında değişen parametrelerin yoğun jetlerin geometrik karakteristikleri ve karışma ve seyrelme süreçleri üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Ek olarak farklı HAD yazılımları ve türbülans modellerinin performanslarının karşılaştırılması ve değerlendirilmesi de hedeflenmiştir. Sonuçlar değişen deşarj parametrelerinin jetlerin biçimleri ve davranışlarını önemli ölçüde etkilediğini göstermektedir. Farklı deşarj ve alıcı ortam koşulları altında farklı modellerin değişken performanslar göstermektedir. En uygun performansı veren modelin kullanımının optimum tasarımı yapabilmek adına önemli olduğu görülmektedir.
Appropriate design of marine outfalls is of utmost importance for the safe disposal of brine, which is the byproduct of the desalination process. A thorough analysis of brine jet behavior and mixing and dilution in ambient environments is required for the optimum design. For these analyses, Computational Fluid Dynamics (CFD) models have been increasingly used in recent years. In this paper, studies carried out on dense discharges using different CFD software and turbulence models are systematically reviewed. It was aimed to investigate the effects of differing discharge parameters on brine jet behavior and dilution and to evaluate and compare the performances of different CFD software and turbulence models. Results revealed that differing discharge parameters affect brine jet behavior and dilution significantly; different models performed differently under altering discharge and ambient water conditions, and the use of the most suitable model for optimum discharge is important.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering (Other) |
Journal Section | Survey Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 18, 2024 |
Publication Date | December 24, 2024 |
Submission Date | August 3, 2024 |
Acceptance Date | November 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 29 Issue: 3 |
Announcements:
30.03.2021-Beginning with our April 2021 (26/1) issue, in accordance with the new criteria of TR-Dizin, the Declaration of Conflict of Interest and the Declaration of Author Contribution forms fulfilled and signed by all authors are required as well as the Copyright form during the initial submission of the manuscript. Furthermore two new sections, i.e. ‘Conflict of Interest’ and ‘Author Contribution’, should be added to the manuscript. Links of those forms that should be submitted with the initial manuscript can be found in our 'Author Guidelines' and 'Submission Procedure' pages. The manuscript template is also updated. For articles reviewed and accepted for publication in our 2021 and ongoing issues and for articles currently under review process, those forms should also be fulfilled, signed and uploaded to the system by authors.