Port is one of the transport infrastructures providing services for cargoes and passengers - loading, discharge, transfer and storage services for cargoes, tugging and pilotage for ships being the primary ones. Logistics is also involved in port services for a proper port function is affected. Port planning requires a multidisciplinary study. So in this study the inspection of Silivri region, offered for the port area choice which can adapt the demands of country economics on time, is made. Among the regional and local factors, which are the main factors while choosing the port area, the economical factors, transportation infrastructure, inter alia topography of the selected port area, geological and geomorphologic factors and mineral reserves are especially investigated. With the investigation of the shore line of the region, it is seen that Cambaz cliff, the second cliff which looks extremely straight in Karaburun area and Karaburun cliff which involves Silivri are the most important cliffs of the region. The economy of mineral reserves of Silivri consists of lignite and sand-pebble quarries. 330.1 million ton (%4) of the lignite reserves which is totally 8.4 billion ton exists in Trakya region. Also gold, copper, lead, zinc, iron, dolomit, feldspar, quartz, manganese, marble, molibden reserves exists in the region. New port area in Marmara region is discussed by assessing the increase of the industrial organisations in the region, the developments of the regional economy and being near to Istanbul
Liman gemiden karaya, gemiden gemiye, gemiden bir başka taşıta yük aktarmasını sağlayan lojistik desteği gerektiren ulaştırma altyapısıdır. Buraları ülke ekonomisi taleplerine uygun planlanması gerekmektedir. Liman planlaması disiplinler arası çalışma gerektirir. Bu açıdan çalışmada ülke ekonomisinin taleplerine zamanında ayak uydurabilecek liman yeri seçimi için önerilen Silivri bölgesinin incelemesi yapılmıştır. Liman yeri seçimi ana faktörleri olan Bölgesel ve Yerel Faktörler arasında özellikle ekonomik faktörler, ulaşım imkanları, Bölgenin topografik özellikleri, jeolojik ve jeomorfolojik faktörler ve bölgenin maden yatakları rezervleri incelenmiştir. Bölgenin kıyı şeridinin incelenmesi ile Cambaz falezi, Karaburun’un bulunduğu kısımda oldukça dik görünümdeki ikinci falez ve Silivri’nin bulunduğu Karaburun falezi bölgenin en önemli falezini oluşturduğu görülür. Silivri Bölgesi maden kaynakları ekonomisi linyit ve kum-çakıl ocaklarından oluşmaktadır. Toplam 8.4 milyar ton olan linyit rezervinin yaklaşık 330.1 milyon tonu (% 4’ü) Trakya Bölgesinde yer almaktadır. Bölgede irili ufaklı altın, bakır, kurşun, çinko, demir, dolomit, feldspat, kuvars, manganez, mermer, molibden rezervleri bulunmaktadır. Bölgedeki sanayi kuruluşlarının artışı, bölge ekonomisindeki gelişmeler ve İstanbul’a yakınlığı değerlendirilerek Kuzey Marmara Bölgesinde yeni bir liman yeri tartışılmıştır
Other ID | JA25RE95PR |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 13, 2016 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 7 Issue: 1 |