Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION ON ORGANIZATIONAL STRUCTURE OF AHI ASSOCIATIONS

Yıl 2018, Sayı: 12, 144 - 159, 29.12.2018

Öz

It is
known that the Ahi organizations in Anatolia started to take shape in the 13th
century and they continued their lives until the 19th century. Ahi culture
tradition and Ahi organizations which are the products of Ahi culture tradition
have been investigated in many ways until today. The studies generally include
in Ahi cultural, connection between Ahi and Futuvvet tradition, functional of
the Ahi communities and the effects on social and economic life of these.

In
this study has been carried out an analysing based on organizational culture.
In this context, has been focused on “cultural, cognitive and psychological
reasons” which form organization culture. For this purpose, Ahi organizations,
which were developed and shaped in Anatolia, were selected as samples. Also,
the factors affecting the organization of Ahi associations were discussed in
this study.

The
main reason why Ahi organizations are selected as samples is that: these
organizations have many mythic elements from the old Turkish belief system. It
is determined that the cultural reasons in the formation of the organization
are shaped within this framework. In the second case, it is determined that the
existence of cognitive processes in human history influence to formation of the
internal structure of the organization. These processes are evaluated within
the scope of the cognitive and psychological foundations of the organization.







As a
result, in this study which is based on a study on Ahi organizations (Ahiyân-ı
Rum) developing in Anatolia is analyzed belief and applications in the
community and the foundations forming the organization are studied in context
of “structuralism” and  “structural
functionalism” and these are evaluated with holistic view.

Kaynakça

  • ANADOL, Cemal. (1991). Türk-İslâm Medeniyetinde Ahilik Kültürü ve Fütüvvetnâmeler. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • ATSIZ, H. Nihal. (1985). Âşıkpaşaoğlu Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • BAYRAM, Mikail. (2001). “Türkiye Selçukluları Döneminde Bilimsel Ortam ve Ahiliğin Doğuşuna Etkisi”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (10), s.1-11.
  • BAYRAM, Mikail. (2008). Fatma Bacı ve Bacıyân-ı Rûm (Anadolu Bacıları Teşkilatı). İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları.
  • BAYRAM, Selahattin. (2012). “Osmanlı Devleti’nde Ekonomik Hayatın Yerel Unsurları: Ahilik Teşkilâtı ve Esnaf Loncaları”. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (21), s.81-115.
  • BERG, G. M. ve diğerleri. (1986). “Review” [Review of the book From blessing to violence: History and ideology in the circumcision ritual of the Merina of Madagascar by Maurice Bloch]. Current Anthropology, 27(4), s.349-360.
  • BONNEFOY, Yves. (2000). Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü. (Haz.: L. Yılmaz), C:2, Ankara: Dost Kitabevi.
  • CONNERTON, Paul. (1996). How Societies Remember. Great Britain: Cambridge University Press.
  • ÇAĞATAY, Neşet. (1997). Bir Türk Kurumu Olan Ahilik. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • DEMEZ, Gönül. (2011). “Armağanın Değişen Sosyo-Kültürel Anlamları: Tüketim Toplumu Bağlamında Bir Hediyeleşme Örneği Olarak Çiçek Gönderme”. Mediterranean Journal of Humanities, 1(2), s.87-103.
  • DÖĞÜŞ, Selahattin. (2015). “Kadın Alplardan Bacıyân-ı Rum’a (Anadolu Bacıları Teskilatı); Türklerde Kadının Siyasi ve Sosyal Mevkii”. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), s.127-150.
  • DUYMAZ, Ali ve ŞAHİN, H. İbrahim. (2010). “Meslek Folkloru Kapsamında Geleneksel Mesleklerdeki Pir İnancı ve Hikâyeler Üzerine Bir Değerlendirme”. Millî Folklor, (87), s.101-121.
  • ELİADE, Mircea. (2003). Dinler Tarihine Giriş. (Çev.:Lale Arslan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • ERGİN, Muharrem. (1964). Dede Korkut Kitabı (Metin-Sözlük). Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü.
  • GEÇER, Harun ve KARTOPU, Saffet. (2017). “Arkaik Bir Törenin Postmodern İzdüşümleri: Potlaç Geleneğinden Tüketim Kültürüne”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), s.676-687.
  • GÖKALP, Haluk. (2005). “Ahi Evran-ı Velî’nin Menkıbevî Kişiliği”. Ahilik Araştırmaları Dergisi (AHAD), (2), s.23-37.
  • GÖKALP, Ziya. (1991). Türk Uygarlığı Tarihi, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • İNANIR, Ahmet. (2014). “XVI. Yüzyıl Osmanlı Fetvalarında Ahilik”, OMÜİFD, (36), s.103-138.
  • KALAFAT, Yaşar ve KAMALOV, İlyas. (2005). “Tatar Efsaneleri”. Karadeniz Araştırmaları, (6), s.52-77.
  • KALAFAT, Yaşar. (2003). “Ahi Türbeleri Etrafında Oluşan Halk İnançları (Diyanet İşleri Başkanlığı Arşiv Kayıtlarına Göre)”. TÜBAR, XIV, s.177-186.
  • KAPLAN, Mehmet. (1996). Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 3 - Tip Tahlilleri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • KARAGÜL, Mehmet. (2012). “Ahilik ve Sosyal Sermaye Bağlamında İş Ahlakı Ve Üretim İlişkisi”. Akademik Bakış Dergisi, (32), s.1-16.
  • KARAMAN, Ramazan. (2014). “Türk Ahi Teşkilatının İşleyişi ve Çorum Tarihinde Ahilik”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), s.93-109.
  • KIZILER, Hamdi. (2015). “Osmanlı Toplumunun Sosyal Dinamiklerinden Ahilik Kurumu”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), s.408-423.
  • LEACH, Edmund. (1985). Lévi-Strauss. (Çev.:Ayla Ortaç), İstanbul: Afa Yayınları.
  • LÉVI-STRAUSS, Claude. (2013). Mit ve Anlam. (Çev.:Gökhan Yavuz Demir), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • LÉVY-BRUHL, Lucien. (2006). İlkel İnsanda Ruh Anlayışı, Çev.:Oğuz Adanır, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • LVOVA, E. L. ve diğerleri. (2013). Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri-Kâinat ve Zaman. Nesneler Dünyası. (Çev.: Metin Ergun), Konya: Kömen Yayınları.
  • MATSUMOTO, Go. (2014). Ancestor Worship In The Middle Sıcán Theocratic State, School Southern Illinois University Carbondale, Unpublished Doctoral Thesis, USA.
  • MÉLIKOFF, Iréne. (2010). Hacı Bektaş Efsaneden Gerçeğe. (Çev.:Turan Alptekin), İstanbul: Cumhuriyet Kitapları.
  • NAR, M. Şükrü. (2014). “Yapısalcılık Kavramına Antropolojik Bir Yaklaşım: Levi-Strauss ve Yapısalcılık”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, 27, s.29-46.
  • ÖGEL, Bahaeddin. (1993). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar), C:1, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • ÖGEL, Bahaeddin. (1995). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar), C:2, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • ÖZBUDUN, Sibel. (2009). “Ayin (Ritüel)”. Antropoloji Sözlüğü, (Ed.Kudret Emiroğlu ve Suavi Aydın), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, s.99-102.
  • SU, Süreyya. (2009). “Politeizm (ÇokTanrıcılık)”. Antropoloji Sözlüğü. (Ed.Kudret Emiroğlu ve Suavi Aydın), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, s.690-692.
  • ŞENOL, Dolunay ve ERDEM, Sezgin. (2016). “Türk Dünyası Toplumsal Hayatında Kadın”, (Ed.Fahri Atasoy), İpek Yolu’nda Bilgi ve Siyaset Bildiri Kitabı Yükselen İpek Yolu II. Cilt, Ankara: Türk Yurdu Yayınları, s.165-184.
  • TEZİÇ, M. Can. (2017). “Yu. V. Bromley’in Metodolojisinde Etnos Olgusunun Dikey ve Yatay Taksonomik Düzlemlerde İncelenişi”. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 14(1), s.185-205.
  • TORUN, Ali. (1998). Türk Edebiyatında Türkçe Fütüvvet-Nameler Üzerinde Bir İnceleme. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • YILDIZ ALTIN, Kübra. (2018). Türk Kültüründe Atalar Kültü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2018, Sayı: 12, 144 - 159, 29.12.2018

Öz

Anadolu’daki
Ahi teşkilatlarının 13. yüzyılda şekillenmeye başladıkları ve 19. yüzyıla kadar
etkin olarak yaşamlarını sürdürdükleri bilinmektedir. Ahi kültür geleneği ile onun
bir ürünü olan bu örgütler, günümüze kadar birçok yönden araştırılmıştır. Bu
çalışmaları genel olarak Ahilik kültürü, Ahilik ve Fütüvvet geleneği arasındaki
ilişki ile bunların sosyal ve ekonomik hayat üzerindeki etkileri olarak
sıralamak mümkündür.



Örgüt kültürü
bağlamında bir incelemenin yapıldığı bu çalışmada söz konusu yapıyı oluşturan
“kültürel, bilişsel ve psikolojik temeller” üzerinde durulmuştur. Bu amaçla
Anadolu’da gelişip şekillenen Ahi teşkilatları ele alınmış ve Ahi
örgütlenmelerinin yapılanmasını etkileyen unsurlar değerlendirilmiştir.



Çalışmada
Ahi teşkilatlarının seçilmesinin başlıca sebebi, bu teşkilatların eski Türk
inanç sisteminden gelen birçok mitik unsuru bünyesinde barındırmış olmalarıdır.
Teşkilatın oluşumundaki kültürel sebeplerin ise bu çerçevede şekillendiği tespit
edilmiştir. İkinci durumda, teşkilatın içyapı şemasının biçimlenmesinde
bilişsel süreçlerin varlığı üzerinde durulmuştur. Bu süreçler de teşkilatın
bilişsel ve psikolojik temelleri kapsamında değerlendirilmiştir.



Sonuç
olarak, Anadolu’da gelişen Ahi teşkilatları (Ahiyân-ı Rum) üzerinde bir
incelemeyi temel alan bu çalışmada, teşkilat içindeki inanç ve uygulamaların
yanı sıra teşkilatı meydana getiren temeller “yapısalcılık” ve “yapısal
işlevselcilik” bağlamında ele alınmış ve bunlar bütüncül bir bakış açısıyla
değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • ANADOL, Cemal. (1991). Türk-İslâm Medeniyetinde Ahilik Kültürü ve Fütüvvetnâmeler. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • ATSIZ, H. Nihal. (1985). Âşıkpaşaoğlu Tarihi. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • BAYRAM, Mikail. (2001). “Türkiye Selçukluları Döneminde Bilimsel Ortam ve Ahiliğin Doğuşuna Etkisi”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (10), s.1-11.
  • BAYRAM, Mikail. (2008). Fatma Bacı ve Bacıyân-ı Rûm (Anadolu Bacıları Teşkilatı). İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları.
  • BAYRAM, Selahattin. (2012). “Osmanlı Devleti’nde Ekonomik Hayatın Yerel Unsurları: Ahilik Teşkilâtı ve Esnaf Loncaları”. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (21), s.81-115.
  • BERG, G. M. ve diğerleri. (1986). “Review” [Review of the book From blessing to violence: History and ideology in the circumcision ritual of the Merina of Madagascar by Maurice Bloch]. Current Anthropology, 27(4), s.349-360.
  • BONNEFOY, Yves. (2000). Antik Dünya ve Geleneksel Toplumlarda Dinler ve Mitolojiler Sözlüğü. (Haz.: L. Yılmaz), C:2, Ankara: Dost Kitabevi.
  • CONNERTON, Paul. (1996). How Societies Remember. Great Britain: Cambridge University Press.
  • ÇAĞATAY, Neşet. (1997). Bir Türk Kurumu Olan Ahilik. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • DEMEZ, Gönül. (2011). “Armağanın Değişen Sosyo-Kültürel Anlamları: Tüketim Toplumu Bağlamında Bir Hediyeleşme Örneği Olarak Çiçek Gönderme”. Mediterranean Journal of Humanities, 1(2), s.87-103.
  • DÖĞÜŞ, Selahattin. (2015). “Kadın Alplardan Bacıyân-ı Rum’a (Anadolu Bacıları Teskilatı); Türklerde Kadının Siyasi ve Sosyal Mevkii”. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), s.127-150.
  • DUYMAZ, Ali ve ŞAHİN, H. İbrahim. (2010). “Meslek Folkloru Kapsamında Geleneksel Mesleklerdeki Pir İnancı ve Hikâyeler Üzerine Bir Değerlendirme”. Millî Folklor, (87), s.101-121.
  • ELİADE, Mircea. (2003). Dinler Tarihine Giriş. (Çev.:Lale Arslan), İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • ERGİN, Muharrem. (1964). Dede Korkut Kitabı (Metin-Sözlük). Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü.
  • GEÇER, Harun ve KARTOPU, Saffet. (2017). “Arkaik Bir Törenin Postmodern İzdüşümleri: Potlaç Geleneğinden Tüketim Kültürüne”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), s.676-687.
  • GÖKALP, Haluk. (2005). “Ahi Evran-ı Velî’nin Menkıbevî Kişiliği”. Ahilik Araştırmaları Dergisi (AHAD), (2), s.23-37.
  • GÖKALP, Ziya. (1991). Türk Uygarlığı Tarihi, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • İNANIR, Ahmet. (2014). “XVI. Yüzyıl Osmanlı Fetvalarında Ahilik”, OMÜİFD, (36), s.103-138.
  • KALAFAT, Yaşar ve KAMALOV, İlyas. (2005). “Tatar Efsaneleri”. Karadeniz Araştırmaları, (6), s.52-77.
  • KALAFAT, Yaşar. (2003). “Ahi Türbeleri Etrafında Oluşan Halk İnançları (Diyanet İşleri Başkanlığı Arşiv Kayıtlarına Göre)”. TÜBAR, XIV, s.177-186.
  • KAPLAN, Mehmet. (1996). Türk Edebiyatı Üzerinde Araştırmalar 3 - Tip Tahlilleri. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • KARAGÜL, Mehmet. (2012). “Ahilik ve Sosyal Sermaye Bağlamında İş Ahlakı Ve Üretim İlişkisi”. Akademik Bakış Dergisi, (32), s.1-16.
  • KARAMAN, Ramazan. (2014). “Türk Ahi Teşkilatının İşleyişi ve Çorum Tarihinde Ahilik”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), s.93-109.
  • KIZILER, Hamdi. (2015). “Osmanlı Toplumunun Sosyal Dinamiklerinden Ahilik Kurumu”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), s.408-423.
  • LEACH, Edmund. (1985). Lévi-Strauss. (Çev.:Ayla Ortaç), İstanbul: Afa Yayınları.
  • LÉVI-STRAUSS, Claude. (2013). Mit ve Anlam. (Çev.:Gökhan Yavuz Demir), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • LÉVY-BRUHL, Lucien. (2006). İlkel İnsanda Ruh Anlayışı, Çev.:Oğuz Adanır, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • LVOVA, E. L. ve diğerleri. (2013). Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri-Kâinat ve Zaman. Nesneler Dünyası. (Çev.: Metin Ergun), Konya: Kömen Yayınları.
  • MATSUMOTO, Go. (2014). Ancestor Worship In The Middle Sıcán Theocratic State, School Southern Illinois University Carbondale, Unpublished Doctoral Thesis, USA.
  • MÉLIKOFF, Iréne. (2010). Hacı Bektaş Efsaneden Gerçeğe. (Çev.:Turan Alptekin), İstanbul: Cumhuriyet Kitapları.
  • NAR, M. Şükrü. (2014). “Yapısalcılık Kavramına Antropolojik Bir Yaklaşım: Levi-Strauss ve Yapısalcılık”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Antropoloji Dergisi, 27, s.29-46.
  • ÖGEL, Bahaeddin. (1993). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar), C:1, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • ÖGEL, Bahaeddin. (1995). Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları ile Destanlar), C:2, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • ÖZBUDUN, Sibel. (2009). “Ayin (Ritüel)”. Antropoloji Sözlüğü, (Ed.Kudret Emiroğlu ve Suavi Aydın), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, s.99-102.
  • SU, Süreyya. (2009). “Politeizm (ÇokTanrıcılık)”. Antropoloji Sözlüğü. (Ed.Kudret Emiroğlu ve Suavi Aydın), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, s.690-692.
  • ŞENOL, Dolunay ve ERDEM, Sezgin. (2016). “Türk Dünyası Toplumsal Hayatında Kadın”, (Ed.Fahri Atasoy), İpek Yolu’nda Bilgi ve Siyaset Bildiri Kitabı Yükselen İpek Yolu II. Cilt, Ankara: Türk Yurdu Yayınları, s.165-184.
  • TEZİÇ, M. Can. (2017). “Yu. V. Bromley’in Metodolojisinde Etnos Olgusunun Dikey ve Yatay Taksonomik Düzlemlerde İncelenişi”. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 14(1), s.185-205.
  • TORUN, Ali. (1998). Türk Edebiyatında Türkçe Fütüvvet-Nameler Üzerinde Bir İnceleme. Ankara: Kültür Bakanlığı.
  • YILDIZ ALTIN, Kübra. (2018). Türk Kültüründe Atalar Kültü. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kübra Yıldız Altın 0000-0001-9788-2844

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Yıldız Altın, K. (2018). AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi(12), 144-159.
AMA Yıldız Altın K. AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. Aralık 2018;(12):144-159.
Chicago Yıldız Altın, Kübra. “AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, sy. 12 (Aralık 2018): 144-59.
EndNote Yıldız Altın K (01 Aralık 2018) AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 12 144–159.
IEEE K. Yıldız Altın, “AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME”, Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, sy. 12, ss. 144–159, Aralık 2018.
ISNAD Yıldız Altın, Kübra. “AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 12 (Aralık 2018), 144-159.
JAMA Yıldız Altın K. AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2018;:144–159.
MLA Yıldız Altın, Kübra. “AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, sy. 12, 2018, ss. 144-59.
Vancouver Yıldız Altın K. AHİ ÖRGÜTLERİNİN TEŞKİLAT YAPISI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2018(12):144-59.