Oyunlar,
geçmişten günümüze eğlence kültürü içinde önemli bir yeri olan, hem çocuklar
hem de yetişkinlerin eğlenmelerini ve hoş vakit geçirmelerini sağlayan unsurlar
arasındadır. Çocuk oyunları eğlenmenin yanında, çocukların ödül ve cezayı,
iletişim kurmayı, birlik ve beraberliği öğrenmesi bakımından da önemli
işlevlere sahiptir. Bu nedenle çocuklar, oyunlarla birlikte hayata dair bazı
olguları da öğrenmiş olurlar. Ayrıca oyunlar, geçmişin izlerini günümüze
aktarması bakımından da önem arz eder.
Köklü
bir birikime sahip olan Türk kültürü, geçmişten günümüze süre gelen ve Türk
dünyasında ortaklık teşkil eden çocuk oyunlarına sahiptir. Günümüz Türk
dünyasının farklı coğrafyalarında oynanan oyunların büyük bir kısmını 11.
yüzyılda kaleme alınan Divânü Lugâti’t-Türk’te bulabilmekteyiz.
Bu durum, Türk çocuk oyunlarında yüzyıllardır sürekliliğin olduğunu ve kültürel
aktarımın başarıyla gerçekleştiğini göstermektedir.
Çalışmada,
ilk olarak Divânü Lugâti’t-Türk’te yer alan oyun,
oyuncak ve çocuk oyunları ile ilgili kavram ve bilgiler değerlendirilmiştir.
Ardından Uygur çocuk oyunlarından Divânü
Lugâti’t-Türk’te yer alanlar tespit edilmiş ve bunlar mukayeseli olarak
incelenmiştir. Sonuçta 11. yüzyılda oynanan çocuk oyunlarının bir kısmının 21.
yüzyılda Uygur çocukları tarafından oynanmaya devam ettiği görülmüştür.
Halkbilimi Divânü Lugâti’t-Türk Uygurlar Oyun Çocuk Oyunları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 13 |