Book Review
BibTex RIS Cite

Reyila Kaşgarlı, Memtili Ependi (Tevfik) ve Şiirleri: Giriş-İnceleme-Çeviri Yazı-Aktarma-Sözlük-Dizin, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2021, 391 s.

Year 2022, Issue: 20, 109 - 111, 24.12.2022
https://doi.org/10.46400/uygur.1126996

Abstract

Uygurlar arasında “Memtili Ependi” adıyla bilinen Mehmet Ali Tohtacı (1901-1937), 20. yüzyıl Uygur edebiyatı ve Uygur cedit hareketinin en önemli temsilcilerinden biridir. Şair kimliğinin yanında eğitimci ve besteci yönüyle de öne çıkan Memtili Efendi, 36 yıllık kısa ömrüne Uygur edebiyatı ve Uygur millî eğitimine iz bırakan birçok çalışma sığdırmıştır. Memleketi Atuş’ta onlarca cedit okulu açarak ileride Uygur siyasi ve sosyal hayatında etkili olacak binlerce gencin yetişmesine zemin hazırlamıştır. Okulların öğretmen ihtiyacını karşılama görevini de üzerine alan Memtili Efendi, bu amaçla birçok öğretmen yetiştirme kursu açmıştır. Bu kurslardan mezun olan genç öğretmenler, yurdun dört bir yanına dağılarak yeni kurulan cedit okullarında görev almış ve onun başlattığı eğitim seferberliğini devam ettirmiştir.
Kalemiyle dönemin ağır koşulları altında ezilen halkının sesi olan Memtili Efendi’nin şiirleri, kendisi hayattayken yayımlanma imkânı bulamamıştır. Ancak birçoğunu besteleyerek öğrencilerine ezberlettiği bu şiirler, halkın hafızasında ve bazı not defterlerinde saklanarak korunabilmiş; 1980 yılından sonra da çeşitli makalelerle gün yüzüne çıkmıştır. Şiirlerin ilk yayını ise 2000 yılında, şairin öldürülüşünden 63 yıl sonra, Memtili Ependi Şéirleri adıyla Şinciang Halk Neşriyatı tarafından yapılmıştır.

References

  • Kaşgarlı, Reyila (2021). Memtili Ependi (Tevfik) ve Şiirleri: Giriş-İnceleme-Çeviri Yazı-Aktarma-Sözlük-Dizin. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Year 2022, Issue: 20, 109 - 111, 24.12.2022
https://doi.org/10.46400/uygur.1126996

Abstract

References

  • Kaşgarlı, Reyila (2021). Memtili Ependi (Tevfik) ve Şiirleri: Giriş-İnceleme-Çeviri Yazı-Aktarma-Sözlük-Dizin. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Book Review
Authors

Hilal Öztürk 0000-0001-8430-2505

Early Pub Date December 24, 2022
Publication Date December 24, 2022
Submission Date June 10, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 20

Cite

APA Öztürk, H. (2022). Reyila Kaşgarlı, Memtili Ependi (Tevfik) ve Şiirleri: Giriş-İnceleme-Çeviri Yazı-Aktarma-Sözlük-Dizin, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2021, 391 s. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi(20), 109-111. https://doi.org/10.46400/uygur.1126996
AMA Öztürk H. Reyila Kaşgarlı, Memtili Ependi (Tevfik) ve Şiirleri: Giriş-İnceleme-Çeviri Yazı-Aktarma-Sözlük-Dizin, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2021, 391 s. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. December 2022;(20):109-111. doi:10.46400/uygur.1126996
Chicago Öztürk, Hilal. “ 391 S”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, no. 20 (December 2022): 109-11. https://doi.org/10.46400/uygur.1126996.
EndNote Öztürk H (December 1, 2022) Reyila Kaşgarlı, Memtili Ependi (Tevfik) ve Şiirleri: Giriş-İnceleme-Çeviri Yazı-Aktarma-Sözlük-Dizin, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2021, 391 s. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 20 109–111.
IEEE H. Öztürk, “ 391 s”., Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, no. 20, pp. 109–111, December 2022, doi: 10.46400/uygur.1126996.
ISNAD Öztürk, Hilal. “ 391 S”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi 20 (December 2022), 109-111. https://doi.org/10.46400/uygur.1126996.
JAMA Öztürk H. Reyila Kaşgarlı, Memtili Ependi (Tevfik) ve Şiirleri: Giriş-İnceleme-Çeviri Yazı-Aktarma-Sözlük-Dizin, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2021, 391 s. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2022;:109–111.
MLA Öztürk, Hilal. “ 391 S”. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi, no. 20, 2022, pp. 109-11, doi:10.46400/uygur.1126996.
Vancouver Öztürk H. Reyila Kaşgarlı, Memtili Ependi (Tevfik) ve Şiirleri: Giriş-İnceleme-Çeviri Yazı-Aktarma-Sözlük-Dizin, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, 2021, 391 s. Uluslararası Uygur Araştırmaları Dergisi. 2022(20):109-11.