This article aims to
analyze sectoral informalization, by looking at the causes and effects of
informalization of tourism sector’s workforce by determining the job
satisfaction level of this sector’s workers who work as formal or informal. In the work carried out by the
formal and informal distinction, the measure of job satisfaction was used as a
tool to measure the results of informalization which is the aim of the study.
The "satisfaction and appraisal" dimensions of "wages - fringe benefits and supplements - social facilities" and
"awards" are the satisfaction of tourism sector employees who are
informally employed in the 6 job satisfaction dimensions included in the
research. The opinions about the "working conditions" and
"relations with colleagues" and "the way of doing business"
were found increase, but no meaningful picture of the "Work
Structure" dimension emerged. However, the most perceived dimensions of
job satisfaction of formal sector employed workers are "wages",
"awards and appreciation" and "work structure" dimensions. Opinions about "relationships with
colleagues" and "working conditions" were found to be low. At
the end of the study, tourism sector employees who are informally employed have
been found to have more job satisfaction than those who work formally in the
tourism sector.
Job Satisfaction Informal Employment Formal Employment Informal Empolyment in Tourism Sector
Çalışma,
formel ve informel olarak çalışan Turizm sektörü çalışanlarının iş doyum
düzeylerinin belirlenerek, turizm sektöründeki işgücünün informelleşmesine,
nedenleri ve sonuçları bağlamında bakarak sektörel bazlı olarak
informelleşmenin analizinin yapılmasını amaçlamaktadır. Formel ve informel
ayrımı ile gerçekleştirilen çalışmada, iş doyumunun ölçülüyor olması,
çalışmanın amacı olan informelleşmenin sonuçlarını ölçmekte bir araç olarak
kullanılmıştır. Araştırma kapsamına alınan 6 iş doyumu boyutunda informel
olarak istihdam edilen turizm sektörü çalışanlarının en az doyum sağlanan
“ücret ve ekleri- sosyal olanaklar” ve “ödüller ve takdir edilme” boyutlarıdır.
‘Çalışma koşulları” ve ‘çalışma arkadaşları ile olan ilişkiler” ve “işin
yapılış şekli” ile ilgili görüşler olumlu bulunurken “İşin Yapısı” boyutuna
dair anlamlı bir tablo ortaya çıkmamıştır.
Bununla birlikte, formel olarak istihdam edilen turizm sektörü
çalışanlarının ise en çok algılanan iş doyumu boyutları ”ücret”, “ödüller ve
takdir edilme” ve “işin yapısı” boyutlarıdır. “çalışma arkadaşlarıyla olan
ilişkiler” ve “çalışma koşulları”na ilişkin algıların ise düşük olduğu
belirlenmiştir. Çalışmanın sonunda informel olarak istihdam edilen turizm
sektörü çalışanlarının formel olarak çalışan turizm sektörü çalışanlarının daha
fazla iş doyumuna sahip oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 10 |