Akreditasyon, bir kurumun bağımsız ajanslar tarafından belirli periyotlarda değerlendirilmesi anlamına gelir. Eğitim dahil birçok alanda yaygın olarak kullanılan akreditasyon süreçleri Yükseköğretim Kalite Kurulu ve bu kurum tarafından yetkilendirilen bağımsız akreditasyon kuruluşları tarafından yürütülmektedir. Bu amaçla, yüksek din öğretimi kurumlarının akreditasyon süreçlerini takip etmek üzere İlahiyat Akreditasyon Ajansı (İAA) kurulmuş ve ilk olarak 2022 yılında Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’ni akredite etmiştir. Bu çalışmada Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencileri ve öğretim elemanlarının akreditasyon farkındalıklarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın temel problemini, akredite olmuş bir yüksek din öğretimi kurumunda öğretim elemanı ve öğrencilerin akreditasyon süreçlerine dair farkındalıkları hangi düzeydedir sorusu oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemi ve betimsel tarama modelinin kullanıldığı çalışmada veri toplama aracı olarak anket tekniğine başvurulmuştur. Tesadüfi örnekleme yöntemlerinden zümrelere göre örneklemenin kullanıldığı çalışmaya farklı sınıflardan 327 öğrenci ve 50 öğretim elemanı katılmıştır. Bulguların analizinde, frekans (n), oran (%) ve Ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, katılımcıların önemli kısmının akreditasyonun ne demek olduğunu bildiğini [Öğrenci (Ö) %72, Öğretim Elemanı (ÖE) %100] ve fakültelerinin ilgili süreçlere katılımı konusunda neredeyse tamamının farkındalık sahibi olduğunu (Ö %96, ÖE %100) göstermektedir. Ayrıca katılımcıların büyük bir kısmı, akreditasyonun ulusal ve uluslararası tanınmayı kolaylaştırdığı (Ö %87, ÖE %86), fakültenin imajını kuvvetlendirdiği (Ö %90, ÖE %86) ve değerlendirme için bir araç işlevi gördüğü (Ö%81, %86) konularında hemfikirdir. Ancak, bazı katılımcılar akreditasyonun her alana aynı etkiyi yapmadığını da düşünmektedir. Öğrencilerin en düşük katılım düzeyi gösterdikleri madde %52 ile kendilerinin yönetime katılımı ve akreditasyonun mezuniyet sonrası iş imkânlarını artırması konuları olmuştur. Öğretim elemanlarının ise en düşük katılım düzeyi %54 ile akreditasyonun kendilerinin eğitim-öğretim ve araştırma yetkinliklerini geliştirmesi konularıdır. Araştırma sonuçları, akreditasyon süreçlerine öğrenci ve öğretim elemanlarının katılımının önemini ortaya koymaktadır. Ayrıca paydaş katılımı ile akreditasyonun mezuniyet sonrası iş imkânlarına etkisi bağlamında daha fazla çalışmaya ihtiyaç oluğunu göstermektedir.
Din Eğitimi Din Psikolojisi Akreditasyon Farkındalığı İlahiyat Öğrencileri İlahiyat Öğretim Elemanları
Accreditation refers to the periodic evaluation of an institution by independent agencies. Widely implemented across various fields, including education, accreditation processes in Türkiye are carried out by the Higher Education Quality Council (YÖKAK) and independent accreditation bodies authorized by this council. In this context, the Islamic Sciences Accreditation Agency (İAA) was established to oversee the accreditation processes of higher religious education institutions and accredited Sakarya University Faculty of Theology for the first time in 2022. The aim of this study is to evaluate the level of accreditation awareness among students and academic staff at Sakarya University Faculty of Theology. The main research question is: What is the level of awareness among academic staff and students regarding accreditation processes at an accredited higher religious education institution? This study employs a quantitative descriptive survey model and uses a survey as the data collection tool. The sample, selected through stratified random sampling, consists of 327 students from different academic years and 50 academic staff members. Frequency (n), percentage (%), and chi-square test were used in the analysis of the findings. The findings reveal that a significant proportion of participants are aware of the meaning of accreditation [Student (S) 72%, Academic Staff (AS) 100%], and almost all of them (S %96, AS %100) are aware of their faculty’s involvement in the accreditation process. Furthermore, most participants agree that accreditation facilitates national and international recognition (S %87, AS %86), enhances the faculty’s image (S %90, AS %86), and functions as a tool for institutional evaluation (S %81, AS %86). However, some participants also believe that accreditation does not have the same level of impact in all areas. Student responses indicate lower levels of agreement (%52) regarding accreditation’s contribution to participatory governance and post-graduation employment opportunities. Likewise, academic staff show relatively low agreement (%54) on the contribution of accreditation to improving educational and research competencies. Overall, the findings underscore the importance of ensuring student and academic staff participation in accreditation processes. Additionally, the findings highlight the need for further research on stakeholder engagement and the potential impact of accreditation on graduates’ employment prospects.
Religious Education Psychology of Religion Accreditation Awareness Theology Students Theology Academic Staff
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Religious Studies (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Submission Date | August 2, 2025 |
| Acceptance Date | November 13, 2025 |
| Early Pub Date | December 14, 2025 |
| Publication Date | December 15, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 23 |