Education; is to teach individuals knowledge and skills they will need throughout their lives in a systematic way. Religious education, on the other hand, expect the individuals to have knowledge about the belief, worship, treatment and the moral teachings and apply them. Religious education is trained in accordance with the needs and developmental stages of individuals. The features such as age of the individual, the level of mental knowledge, gender, educational status, etc. affect the education he will receive. Disability status is one of the features that the individual has too. This situation is a characteristic of the individuals, but it limits the individual. These limitations of the individual affect all his psychological, physical and social characteristics. In the work entitled Religious and Values Education to Disabled Individuals, the needs of individuals with disabilities in terms of religious education are specified by taking into account these limitations of individuals. In the work, the interviews with individuals are included and the perspectives of individuals are shown. Issues to be considered while giving religious education to disabled individuals are remarked. The view of Islam, the Quran and the Prophet Muhammad on the disabled individuals and examples of the situations in which the individuals are found are given.
Individuals with Disabilities Religious Education Education Value Disability
Eğitim; bireylere hayatları boyunca ihtiyaç duyacakları bilgi ve becerileri sistematik bir şekilde öğretmektir. Din eğitimi ise bireyin mensubu olduğu dinin inanç, ibadet, muamelat ve bu dinin arzuladığı ahlaki öğretiler hakkında bilgi sahibi olup bunları uygulamasının beklenmesidir. Din eğitimi bireylerin ihtiyaçları ve gelişimsel basamağına uygun olarak verilmektedir. Bireyin yaşı, zihinsel bilgi basamağı, cinsiyeti, eğitim durumu vb. özellikler alacağı eğitimi etkilemektedir. Engel durumu da bireyin sahip olduğu özelliklerden biridir. Bu durum bireyin özelliği olmakla birlikte bireyi sınırlandırır. Bireyin bu sınırlılıkları psikolojik, fiziksel ve sosyal olarak bütün özelliklerini etkiler. Engelli Bireylerin Din ve Değerler Eğitimi adlı eserde bireylerin sahip oldukları bu sınırlılıkları göz önünde bulundurarak engelli bireylerin din eğitimi açısından ihtiyaçları belirtilmiştir. Eserde bireyler ile yapılmış olan görüşmelere yer verilmiş ve bireylerin dini konulara bakış açıları yansıtılmıştır. Engelli bireylere din eğitimi verilirken dikkat edilmesi gereken hususlar belirtilmiştir. İslam’ın, Kur’ an- ı Kerim’in ve Hz. Muhammed’ in engelli bireylere bakışı ve bireylerin bulundukları durumlara örnekler verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Kitap Değerlendirmeleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |